Annons

tagit bort min signatur och publicerat på internet - lagligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Tack för alla råd. Jag kommer nu att tiga ihjäl det så får vi se vad som händer.

Jag har pratat med Staffan Teste, bildombudsmannen och han bekräftar att hon ringt honom vid ett flertal tillfällen. Han har också informerat henne om att hon har rätt att publicera bilderna på blocket utan min signatur. Hon har också rätt att beskära bort signaturen eftersom det är i annonssammanhang. Men, men, nu är det inte namnfrågan som är det viktiga här. Jag har dessutom tagit bort signaturen och lagt ut bilderna igen så nu kan hon inte säga något om det.

Han håller med mig om att hon inte har något på fötterna så nu kommer jag inte göra något mer. Om det inte är så att det dimper ner en stämning från en jurist. Då får jag kontakta Bildombudsmannen och bestrida.

Det känns väldigt sorgset det här och det är svårt att tänka på något annat just nu. Jag hade på känn redan från början att det kunde bli problem genom hennes sätt att vara.

Bee
Om det kommer en faktura från motparten ska du skriftligen bestrida med ordet "bestrides" skrivet tvärs över fakturan. Ta en kopia. Du behöver inget juridiskt ombud för att bestrida en faktura. Det gör att hon inte kan gå till kronofogden med fakturan utan hon måste lyfta det ett snäpp till tingsrätten. Med tanke på bevisläget så blir det nog inte så :)

Däremot skulle du kunna skicka en motfaktura enligt BLF-s prislista. Användning av bild i brott mot avtal: x2 normalpriset, manipulering av bild: x2 igen. Multiplicera med antalet bilder, det kommer bli ett 4-siffrigt belopp. Just bildombudsmannen hjälper till att skriva juridiska kravbrev/fakturor. Inte så populärt för upphovsrättsbrottslingarna men en av få som fotografer kan vända sig till. Eller så försöker du vara formell själv.

Tycker det är väldigt väldigt konstigt att hon beter sig så, nu har vi ju bara hört din sida av storyn men nog borde det gå att komma överens? Det blir lite ge och ta i bägge ändar. Går det att ringa och resonera med henne eller är det hårt-mot-hårt som gäller (elak mailväxling).

Förstår jag dig rätt, du ger henne nu tillstånd att använda bilderna utan signatur? Då har hon ju fått som hon vill utan att behöva betala för det. Hoppas jag missförstår. Ska det löna sig att bete sig så aggressivt?

Tänk på något annat, låt inte henne förstöra mer. Trösta dig med pengarna. Hon kan omöjligt stämma dig (med framgång) så du kan vara lugn.

Fotar du Beaglar?
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Hon har alltså varit och fotograferat sina hundar vid två tillfällen. Först 6 hundar vid ett tillfälle och sedan 5 andra hundar vid ett annat. Hon har betalat för de tillfällena. När hon sedan säger att hon har 4 hundar till som hon vill fotografera så sa jag att jag hade tid nästa vecka. Men nu när hon lägger ut mina bilder på blocket utan att skriva att det är jag som är fotografen och samtidigt beskär mina bilder för att ta bort min signatur så vill jag naturligtvis inte fota några mer hundar åt henne.
Ursäkta min kanske något underliga fråga, men varför är signaturen viktig för dig?
Eller låt mig omformulera, varför är signaturen viktigare än ännu ett betalt uppdrag?
 

iSolen.se

Guest
Ursäkta min kanske något underliga fråga, men varför är signaturen viktig för dig?
Eller låt mig omformulera, varför är signaturen viktigare än ännu ett betalt uppdrag?
Medans vi väntar på svaret:

Det är inte helt ovanligt att fotografer vill ha erkännande, byline, kolla en dagstidning.

Sen har reklamvärdet nämnts, om han är en duktig hundfotograf lär han få fler uppdrag om folk som gillar bilderna ser vem som är fotografen.

Köparen borde fått två alternativ, med eller utan signatur, olika pris, kan man tycka.
 

PMD

Aktiv medlem
*Läser KGs kommentar en gång till*.

Nähä, det var inte hundens kommentar du var nyfiken på ...
 

Bee

Aktiv medlem
Ursäkta min kanske något underliga fråga, men varför är signaturen viktig för dig?
Eller låt mig omformulera, varför är signaturen viktigare än ännu ett betalt uppdrag?
Därför att folk snor mina bilder. De som frägar får låna dem så länge de inte tar bort signaturen. Ser det lite som marknadsföring. Har fått en del kunder på så vis.

I det här fallet har jag nu tagit bort signaturen eftersom jag missade att informera om det. I fortsättningen skriver jag avtal. Jag har aldrig haft några problem med detta tidigare. Det ingår pappersförstoring o sedan alla webbilder med signatur vid en fotografering. Jag säger alltid till kunden att de får sprida bilderna på nätet så länge min signatur finns kvar. Ingen har klagat fram till nu.

I det här fallet så sa hon att hon inte ville ha mitt namn på bilden pga att hon inte ville att andra skulle anlita mig o ta likadana bilder. Hon ville vara ensam om sådana bilder vilket jagvsa till henne att hon naturligtvis inte var. Det finns många fotografer som fotar hundar i studio. //Bee
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Därför att folk snor mina bilder.
Men den här kunden hade ju betalat och tänkte väl även betala för kommande uppdrag, eller?

Däremot är jag är med på tankarna kring marknadsföring. Då är ju signaturen för att locka kunder som vill betala och där håller jag med iSolen om att det isf kan kosta mindre för de bilderna som du sätter signatur på. Då blir det lite som att du köper reklamplats av din kund.

Slutligen hoppas jag du kan släppa upplevelsen med den här kunden och gå vidare. Nu en erfarenhet rikare (om än en tråkig sådan). Du tar ju iaf riktigt bra bilder på våra husdjur ;)
 

Bee

Aktiv medlem
Om det kommer en faktura från motparten ska du skriftligen bestrida med ordet "bestrides" skrivet tvärs över fakturan. Ta en kopia. Du behöver inget juridiskt ombud för att bestrida en faktura. Det gör att hon inte kan gå till kronofogden med fakturan utan hon måste lyfta det ett snäpp till tingsrätten. Med tanke på bevisläget så blir det nog inte så :)

Däremot skulle du kunna skicka en motfaktura enligt BLF-s prislista. Användning av bild i brott mot avtal: x2 normalpriset, manipulering av bild: x2 igen. Multiplicera med antalet bilder, det kommer bli ett 4-siffrigt belopp. Just bildombudsmannen hjälper till att skriva juridiska kravbrev/fakturor. Inte så populärt för upphovsrättsbrottslingarna men en av få som fotografer kan vända sig till. Eller så försöker du vara formell själv.

Tycker det är väldigt väldigt konstigt att hon beter sig så, nu har vi ju bara hört din sida av storyn men nog borde det gå att komma överens? Det blir lite ge och ta i bägge ändar. Går det att ringa och resonera med henne eller är det hårt-mot-hårt som gäller (elak mailväxling).

Förstår jag dig rätt, du ger henne nu tillstånd att använda bilderna utan signatur? Då har hon ju fått som hon vill utan att behöva betala för det. Hoppas jag missförstår. Ska det löna sig att bete sig så aggressivt?

Tänk på något annat, låt inte henne förstöra mer. Trösta dig med pengarna. Hon kan omöjligt stämma dig (med framgång) så du kan vara lugn.

Fotar du Beaglar?
Visst fotar jag Beaglar;) När det gäller annonsering så behöver kunden inte uppge mitt namn. Hon får dessutom ta bort min signatur på bilden enl. Bildombudsmannen som jag pratat med. Tyvärr. Därför tog jag bort det. Jag vill ha så rätt som möjligt när hon stämmer mig vilket jag inte tvivlar på att hon gör. Hon borde inte kunna få rätt nu tycker jag.
//Bee
 

Bee

Aktiv medlem
Men den här kunden hade ju betalat och tänkte väl även betala för kommande uppdrag, eller?

Däremot är jag är med på tankarna kring marknadsföring. Då är ju signaturen för att locka kunder som vill betala och där håller jag med iSolen om att det isf kan kosta mindre för de bilderna som du sätter signatur på. Då blir det lite som att du köper reklamplats av din kund.

Slutligen hoppas jag du kan släppa upplevelsen med den här kunden och gå vidare. Nu en erfarenhet rikare (om än en tråkig sådan). Du tar ju iaf riktigt bra bilder på våra husdjur ;)
Tack! Jag har aldrig varit med om att någon klagat förut. I det här fallet är ju inte anledningen att hon tycker det är fult med signaturen på bilden utan det är för att hon inte vill att andra anlitar mig. Så förklarade hon det och hoppades att jag förstod!
 

peranders

Aktiv medlem
En ganska bra tråd trots allt. Bee, du har fått en hel del förbättringsförslag i dina villkor. Man lär sig... och i ditt fall har det knappast kostat något heller.

Man får också beakta att de som snor bilder aldrig hade tänkt att betala för dem så du förlorar knappast något på det.
 

Bee

Aktiv medlem
En ganska bra tråd trots allt. Bee, du har fått en hel del förbättringsförslag i dina villkor. Man lär sig... och i ditt fall har det knappast kostat något heller.

Man får också beakta att de som snor bilder aldrig hade tänkt att betala för dem så du förlorar knappast något på det.
Jag har faktiskt ett ärende hos bildombudsmannen där ett företag säljer fem av mina bilder i en app sedan två år tillbaka

Det här kostar mig sveda och verk och kanske även dålig publicitet om hon gör allvar av sina hot.

Men jag har i alla fall lärt mig något o fått bra råd och det tackar jag för.

//Bee
 
ANNONS