Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teorier bakom verktygen

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Larsson

Aktiv medlem
Har precis börjat titta på olika bildbehandlingsprogram och olika artiklar i tidningar typ 'Gör så här'. Jag slås då av att det ofta är olika recept på diverse effekter som kan åstadkommas men jag skulle vilja veta lite mer än så. Man kan göra samma saker i olika program men det måste finnas någon generell beskrivning på teorierna bakom funktionerna. Finns det böcker, länkar för detta?

Antagligen är många av de enklare filtrerna typ Blur osv helt enkelt faltning med olika filterkärnor. Några tips om böcker har jag egentligen inte. Har Computer Vision: A Modern approach av Forsyth, Ponce hemma, Den tar upp lite grunder i filter. men riktar sedan in sig på annat.

Hej, Erik!

Jag har inga speciella tips om länkar eller böcker för teorierna bakom verktygen, men annars är det samma iakttagelse som jag själv gjort.

Jag använder PS Elements 3.0 och bara i det programmet finns det för det mesta massvis av sätt att uppnå liknande resultat.

Det är en sak jag gillar starkt med Photoshopkonceptet (finns säkert i andra bildbehandlingsprogram också), att verktygen är så grundläggande och kan användas på så oerhört många sätt, istället för att bara skapa ett slags effekt eller påverkan på bilden. Jag tycker det är stimulerande för kreativiteten.

Det är lite som att jämföra en byggsats som bara kan byggas ihop på ett sätt med legobitar som man kan bygga vad man vill med (nästan).

Men allting är ju matematik i grunden och vill man så kan man naturligtvis sätta sig in ordentligt i hur verktygen manipulerar bilden på matematisk pixelnivå.

Det kan nog ändå vara ganska svårt att försöka föreställa sig hur en redigerad bild kommer att se ut, grundat på endast teorietisk förståelse av verktygen.

Men jag förstår dig. Jag vill också veta varför en bild blir som den blir i redigeringen, inte bara ändra några parametrar tills det blir bra utan att veta hur det gick till.

Det är en balansgång mellan teori och praktik där alla måste hitta sin egen nivå som de trivs med.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto