Hej, Erik!
Jag har inga speciella tips om länkar eller böcker för teorierna bakom verktygen, men annars är det samma iakttagelse som jag själv gjort.
Jag använder PS Elements 3.0 och bara i det programmet finns det för det mesta massvis av sätt att uppnå liknande resultat.
Det är en sak jag gillar starkt med Photoshopkonceptet (finns säkert i andra bildbehandlingsprogram också), att verktygen är så grundläggande och kan användas på så oerhört många sätt, istället för att bara skapa ett slags effekt eller påverkan på bilden. Jag tycker det är stimulerande för kreativiteten.
Det är lite som att jämföra en byggsats som bara kan byggas ihop på ett sätt med legobitar som man kan bygga vad man vill med (nästan).
Men allting är ju matematik i grunden och vill man så kan man naturligtvis sätta sig in ordentligt i hur verktygen manipulerar bilden på matematisk pixelnivå.
Det kan nog ändå vara ganska svårt att försöka föreställa sig hur en redigerad bild kommer att se ut, grundat på endast teorietisk förståelse av verktygen.
Men jag förstår dig. Jag vill också veta varför en bild blir som den blir i redigeringen, inte bara ändra några parametrar tills det blir bra utan att veta hur det gick till.
Det är en balansgång mellan teori och praktik där alla måste hitta sin egen nivå som de trivs med.
Vänliga hälsningar.
Lasse C