Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Time Machine backup

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, det beror ju på hur man hanterar sin dator. Om den alltid står hemma på skrivbordet är kanske risken inte så jättestor att den försvinner (även om både inbrott och bränder förekommer). Å andra sidan är det sällan hårddiskar kraschar -- under mina snart 25 år av ganska intensivt och avancerat datoranvändare har det aldrig inträffat.

Att inte någon hårddisk gått sönder för dig under alla de åren, beror ju ganska säkert på att du byter datorer eller hårddiskar regelbundet. För det är ju inte så att man använder samma disk i 25 år och den då sällan går sönder :)
Använder du samma dator/hårddisk länge så går den ju sönder förr eller senare precis som de flesta andra grejor
 
Lätt som en plätt

Jag har en lös hårddisk på1TB som jag kopplar in då och då, exvis när jag tömt ett kamerakort med bilder i datorn. Jag kör TimeMachine och sen kopplar jag bort den. När jag vet att bilderna finns på två ställen kan jag formatera kortet. Kan det vara enklare? Samtidigt fixar Time Machine allt annat som hänt i datorn se´n sist. Nå´n gång i veckan eller så.
Det bästa med TM är väl att man inte behöver tänka efter vad man lagt till och kopiera det. En trygghet som känns i magen.
Fast jag måste erkänna att jag inte bär iväg den lösa hårddisken till ett kassaskåp varje gång.
Vad jag ska göra när disken är full vet jag inte riktigt. För då börjar TM sudda bakifrån, tror jag. Enklast är väl att plocka fram 800 kr och köpa en ny disk.
 
Att inte någon hårddisk gått sönder för dig under alla de åren, beror ju ganska säkert på att du byter datorer eller hårddiskar regelbundet. För det är ju inte så att man använder samma disk i 25 år och den då sällan går sönder :)
Först får jag nog modifiera mitt tidigare inlägg lite; datorer med hårddisk har jag bara haft ungefär 20 år.

Att jag inte använder samma hårddisk i 20 år är givetvis sant. Den första hade en kapacitet på 20 Mb, om jag minns rätt, och hade varit ganska meningslös i dag. Men så förskräckligt ofta byter jag inte, i snitt har mina hd nog använts 4-5 år. En har haft problem, men byttes givetvis innan den kraschade och förlorade data.
 
Jag har en lös hårddisk på1TB som jag kopplar in då och då, exvis när jag tömt ett kamerakort med bilder i datorn. Jag kör TimeMachine och sen kopplar jag bort den. När jag vet att bilderna finns på två ställen kan jag formatera kortet. Kan det vara enklare? Samtidigt fixar Time Machine allt annat som hänt i datorn se´n sist. Nå´n gång i veckan eller så.
Det bästa med TM är väl att man inte behöver tänka efter vad man lagt till och kopiera det. En trygghet som känns i magen.
Fast jag måste erkänna att jag inte bär iväg den lösa hårddisken till ett kassaskåp varje gång.
Vad jag ska göra när disken är full vet jag inte riktigt. För då börjar TM sudda bakifrån, tror jag. Enklast är väl att plocka fram 800 kr och köpa en ny disk.

Jan, när disken börjar bli full så tas den älsta versionen bort om din fil finns i flera versioner = du har ändrat den. Inga filer försvinner.

Jag kör också en 1TB MyBook Western Digital men den är inkopplad hela tiden. Den stängs av automatiskt när den är klar.
 
Jan, när disken börjar bli full så tas den älsta versionen bort om din fil finns i flera versioner = du har ändrat den. Inga filer försvinner.
Det första påståendet stämmer, men inte det andra. En fil som fanns på datorn för, låt säga, 1 månad sedan och sedan tagits bort (kanske av misstag?) finns ju på den backupen som är en månad gammal. När den 1 månad gamla backupen tas bort så tas även den filen bort från backupen. Så inga filer som finns på datorn tas bort, men väl filer i backupen som inte finns på datorn nu.
 
För egen del så är äldsta backupen 28 november så man får nog ha en knökfull disk om man bara ska ha en månad på sig.

Om du av missstag gör saker så har du ju alltid en viss tid på dig att rätta till misstaget så där är ju TM inte unik på något sätt. Det bästa är väll att ha fler än en backdisk varav den ena placeras på annan plats. En 1TB disk ligger på strax över 1000 spänn.
 
Det bästa är väll att ha fler än en backdisk varav den ena placeras på annan plats. En 1TB disk ligger på strax över 1000 spänn.
Jag håller med, så har jag gjort. Det är bra att Time Machine inte är låst till en disk, utan går att växla mellan flera diskar som innehåller backuper.
 
Många av er här snackar nog mer om "synkronisering", hur gör ni t.ex. när disken i datorn inte räcker till för era bilder? Nu har jag en 500GB disk så det tar ett tag men det lär ju hända förr eller senare att jag måste flytta bort äldre bilder och om Time Machine sedan raderar äldre synkade filer så är ju risken att bilderna försvinner för alltid?!
 
Time machine är verkligen toppen!
Tar backup varje timme, men slänger automatiskt efgter några dagar (typ under dagen eller närmaste dagarn sparas varje timme, sedan gallrar den och sparar bara en backup /dag.

Funkar bäst ifall disken är åtminstonde dubbel så stor som diskarna för källfilerna (annars går det ganska snabbt innan de behöver slänga äldsta backupen). Att sätta upp mot NAS lät gå, men verkar lite krångligt och inte helt felsäkert, bäst är att köra mot firewire/esata/usb eller internt. Nu finsn det ju sådan diskar på 4TB, så det räcker ju för de flesta.

Jag har Time Machine som säkerhet mot mina arbetsdiskar och den arkivdisk som jag arbetar mest mot. Äldre arkivdiskar har jag hlet enkelt bara i två exemplar, utna någon aktiv backup.

Kör dessutom två olika Time Machine-diskar och alternerar nån gång per månad. På så vis har jag alltid aktuell backup på kontoret ochen relativt aktuell kopia i hemmet. Busenkelt att byta disk att backa upp mot.
 
Det går bra att köra vilken extern disk som helst. En nackdel med TM är att den vill köra en gång per timme. Så har du en prasslig hårddisk så låter den väldigt frekvent.

Ifall man vill styra över när TM gör backup, så kan man installera gratisprogrammet TimeMachineschedular http://www.klieme.com/TimeMachineScheduler.html

Jag som inte har behovet av att TM ska göra en backup mer än en gång per dygn, har ställt in att TM ska göra en backup någon gång mellan 3 på natten och 8 på morgonen, då jag ändå har datorn på under natten, men då ligger och sover.

Ifall man precis avslutat något viktigt jobb eller liknande, så finns det en knapp i TimeMachineschedular som man kan trycka på för att omedelbart göra en backup.

Praktiskt och gratis :)
 
Många av er här snackar nog mer om "synkronisering", hur gör ni t.ex. när disken i datorn inte räcker till för era bilder? Nu har jag en 500GB disk så det tar ett tag men det lär ju hända förr eller senare att jag måste flytta bort äldre bilder och om Time Machine sedan raderar äldre synkade filer så är ju risken att bilderna försvinner för alltid?!
En backup ska ju vara synkroniserad med allt som finns på datorn. Vill man gärna ha kvar kopior av datorn som den sett ut varje månad så är det ju bara att köpa nya hårddiskar att använda till backup.

När din 500GB disk är full så borde du ju köpa en större eller ytterligare disk att lagra dina bilder på. Inte ta bort bilder och tänka att de finns på backupen. Backupen ska ju vara just en backup, inte ett primärt lagringsställe.
 
Började använda TM i april för min iMac. Råkade av misstag kasta ett dokument men det gick mycket lätt att återfå det genom att bara klicka sig ett par dagar bakåt.

Främsta anledningen är egentligen att mina bilder sparas där. Dock gör jag alltid så att jag dessutom bränner dessa direkt på en DVD, snacka om livrem och hängslen... Men hellre det än att tappa en massa nedlagt jobb.

Kan verkligen rekommendera TM, sköts diskret i bakgrunden utan att höras. Guld värt den dan när man av misstag kastat något och tömt papperskorgen.
 
Det finns en viktig sak att veta angående Time Machines backup. Den gör ju en backup varje timme, och sedan när dygnet går över till nästa dag så sparas en av dessa som blir den dagens backup. MEN, den som sparas är den _första_ som görs på dygnet. Så om man lade in bilder på kvällen och gör en backup, och sedan nästa dag går hårddisken sönder innan man hunnit göra en backup den dagen, så finns inte filerna kvar i backupen eftersom den som är sparad från dygnet innan är den första backupen då man inte hade lagt in bilderna.
 
Jonatan, du har helt rätt, därför tar jag alltid och bränner viktiga bilder på en DVD.
 
En backup ska ju vara synkroniserad med allt som finns på datorn. Vill man gärna ha kvar kopior av datorn som den sett ut varje månad så är det ju bara att köpa nya hårddiskar att använda till backup.

När din 500GB disk är full så borde du ju köpa en större eller ytterligare disk att lagra dina bilder på. Inte ta bort bilder och tänka att de finns på backupen. Backupen ska ju vara just en backup, inte ett primärt lagringsställe.
Skall jag vara ärlig så bryr jag mig inte så mycket om t.ex. inställningar i mailprogram eller installerade program då det är relativt enkelt att installera om (dock lite tidsödande) men jag vill inte att mina viktiga dokument och bilder skall försvinna.

Det är möjligt att TM ändå är en bra lösning för backup men jag testar nu med Carbon Copy Cloner där jag väljer ut delar av hårddisken och så här långt fungerar det fint.

MIn gamla laptop (PC) med 160GB hårddisk kändes som att den skulle räcka för evigt men det gick hyfsat fort att fylla. Min sprillans nya mac har 500GB hdd och det var faktiskt så stort man kunde välja. I takt med att bildfilerna blir större och större så kommer även det att ätas upp med tiden.
 
TM fungerar bra och är mycket användarvänlig, i alla fall för mig. Jag har en 1Tb extern disk som jag delat i två delar (partitioner). Den ena delen, som är lite större är själva säkerhetskopieringen vi TM. Eftersom jag använder datorn både på jobbet och hemma privat kopplar jag in sladden cirka en gång i veckan och TM tar en säkerhetskopiering. Så man behöver inte ha sladden i och disken igång hela tiden.

Den andra delen använder jag som en lagringsplats. Men då flyttar jag filerna (bilder och filmer) manuellt till disken.

En bra grej med TM som jag tror inte tagits upp här är om man kraschar disken eller ska byta till en större disk, så blir det betydligt mindre arbete att få tillbaka all data till den nya disken. Köp en ny disk, installera operativsystemet och sedan får man en fråga om man vill kopiera från en "TM bild". Koppla in din disk så kopieras allt tillbaka, inkl programvara med licenser. Mycket smidigt. Det kan vara så att för några programvaror får man skriva in licenserna igen, men för de flesta programmen är det bara att tuta och köra.

Jag har använt backup- och säkerhetskopieringssystem på olika datorer (Unix, Windows och Mac) under lång tid och inget är så smidigt och enkelt som TM. Det kan säkert också strula, men jag kan bara rekommendera.
 
En bra grej med TM som jag tror inte tagits upp här är om man kraschar disken eller ska byta till en större disk, så blir det betydligt mindre arbete att få tillbaka all data till den nya disken. Köp en ny disk, installera operativsystemet och sedan får man en fråga om man vill kopiera från en "TM bild". Koppla in din disk så kopieras allt tillbaka, inkl programvara med licenser....

Du behöver inte ens installera systemet. Man väljer återskapa från Timemachine i Verktygsmenyn när man har bootat från systemskivan.

M
 
Jag har aldrig använt varken Mac eller TimeMachine, men när jag nu börjar titta på en ny dator som ersättning för min gamla Win/PC så är Mac ett alternativ. Särskilt då med tanke på den enkla backupen via TM som verkar lockande. Men...

Som jag fattat det så är TM egentligen ett snyggt grafiskt skal som döljer lite Unix-kommandon? Den första backupen man gör är en komplett backup. Fortsatta backuper kopierar endast nya/ändrade filer, medan befintliga/icke-ändrade filer ligger som en länk som pekar på den ursprungliga backupen?

Detta bygger isåfall på att den ursprungliga backupen aldrig blir korrupt på något sätt eftersom den är själva grunden till allt annat?

Och det betyder väl isåfall också att den ursprungliga backupen aldrig tas bort för att skapa fritt utrymme på TM-disken? De gamla backuper som tas bort borde vara från backup nr 2 och framåt?
 
TM bygger mycket riktigt på inkrementell backup. Det är inte en ovanlig strategi den används även i stora data center men då har man flera inkrement som går omlott och växlar startpunkt dvs kör en full med jämna mellanrum. Man klarar inte att ta full på allt varje natt så man kör fullt på en mindre del och inkrementellt på resten av servrana på rullande schema då får man nya start punkter med jämna mellanrum. Dessutom växlar man mellan flera backupset.

Man skulle kunna göra samma sak med TM och två diskar.
 
ANNONS