Annons

Tips på bra katalogstruktur för LR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Hale

Aktiv medlem
Hej,

Undrar hur ni som är bra på det här med LR sorterar era bilder på datorn/extern HD? Man måste ju ha kvar RAW-filerna som back-up och för att LR ska kunna läsa dem - var har ni dessa mappar? Vissa av RAW-filerna vill man kanske komprimera till jpg efter bildbehandling i LR - var spar ni dem efter exporteringen i så fall? Skapar ni två parallella mappsystem för RAW resp. jpg? Vi tar ett exempel: om man har ett gäng sommarbilder, har ni en huvudmapp, typ "Sommarbilder 2010" där både RAW och jpg-filer ligger huller om buller? Eller har ni två undermappar, typ "Sommarbilder RAW" och "Sommarbilder JPG"? Eller gör ni på något helt annat sätt? Känner att jag måste bli mer strukturerad när det gäller var/hur jag lägger mina bilder och vore supertacksam för tips!

Har förstått att det bästa är att ha en huvudmapp för ALLA bilder så att LR enkelt ska hitta alla bilder om man skulle behöva implementera back-up:en, men kan man stuva om i undermapparna utan att bilderna går "offline" eller är "missing"?

Är också nyfiken på era arbetsflöden när det gäller att sortera/slänga bilder. Det är ju onödigt att ha massa RAW-filer på skräpbilder som bara ligger och tar upp plats. Importerar ni allt för att sedan slänga det som är kass, eller importerar ni bara det som ser bra ut från början? Eller gör ni på något helt annat sätt?

Många frågor men det är början på ett mer effektivt jag, så jag vill gärna ha lite tips :)

Tack på förhand!
 
Hej Eric!

Jag använder LR 2.6 och brukar fotografera i raw + medelstora jpeg. Bilderna sparar jag i mappar sorterade på datum med både råfiler och jpeg i samma mapp. Alla bilderna har jag på 1 TB stor hårddisk så än så länge har jag inte brytt mig om att ta bort sämre bilder.

Hur du gör med redigerade bilder finns förmodligen många olika sätt/arbetsmetoder. Själv har jag en speciell mapp för redigerade bilder då jag oftast bara har LR för att sortera mina bilder innan jag använder dem i photoshop. Om jag sparar bilder i samma mapp som med mina råfiler så brukar jag lägga till ändelsen: _redigerad efter filnamnet.

Anledningen till att jag använder LR istället för Bridge är att jag kan prova redigera en del bilder innan jag går vidare i PS för att se om det är "lönt".

Hoppas något av detta kan hjälpa dig!
 

johannaj78

Aktiv medlem
Jag importerar alla bilder från minneskortet. De sparas i mappstrukturen "fotoarkiv/2010/2010-08-11", alltså en mapp för varje datum. Sedan flaggar jag dem med pick/reject och raderar alla "reject". Finns ingen anledning att spara alla skitbilder. Därefter sätter jag nyckelord.

Jag ser ingen mening med att ha ett separat arkiv med jpg. Mitt bildarkiv består av raw-filerna tillsammans med katalogfilen där alla redigeringar är sparade. När jag ska använda bilden till något kollar jag att den är redigerad och ser bra ut, och exporterar den i lämplig storlek och filformat efter vad den ska användas till. Den filen arkiverar jag inte. Nästa gång jag ska använda samma bild exporterar jag den igen.

Jag är verkligen ingen expert på Lightroom, men det är ett arbetssätt som passar mig.
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Katalogstruktur i LR

Jag gör såhär:
1. Jag fotar alltid i RAW
2. Alla bilder importeras till LR3 och konverteras till DNG-format. Detta som en sorts "framtidssäkring".
3. Det ursprungliga filnamnet behålls.
4. I katalogstrukturen har jag sedan en mapp för varje år.
5. Under varje år har jag en mapp för varje månad. Dessa har jag döpt till 01 januari, 02 februari, 03 mars osv. Detta för att de ska komma i rätt ordning.
6. Under varje månad har jag sedan mappar för varje dag eller kanske speciellt fototillfälle.
 

Eric Hale

Aktiv medlem
Johanna,

Du har helt klart en poäng i att det inte finns någon poäng med att spara en massa jpg egentligen, när det är lika lätt att exportera igen om man skulle behöva det - hade jag inte ens tänkt på. Möjligtvis får man göra undantag för om man vill ha olika versioner/behandlingar av samma bild, eller? Det kanske aldrig är aktuellt för dig?

Jag importerar alla bilder från minneskortet. De sparas i mappstrukturen "fotoarkiv/2010/2010-08-11", alltså en mapp för varje datum. Sedan flaggar jag dem med pick/reject och raderar alla "reject". Finns ingen anledning att spara alla skitbilder. Därefter sätter jag nyckelord.
OK, så du kör en huvudmapp "fotoarkiv" sedan grenar den ut sig på årtal ("2010") som i sin tur grenar ut på datumnivå? Låter vettigt, tack för tipset... Men hur funkar det här med nyckelord, vad har man det till - kan du exemplifiera? Och kan man sätta nyckelord på hela mappar eller måste man göra det på varje enskild bild? Hur gör man för att sätta nyckelord?

Tack igen!

/Eric
 

Eric Hale

Aktiv medlem
Hej Eric!

Jag använder LR 2.6 och brukar fotografera i raw + medelstora jpeg. Bilderna sparar jag i mappar sorterade på datum med både råfiler och jpeg i samma mapp. Alla bilderna har jag på 1 TB stor hårddisk så än så länge har jag inte brytt mig om att ta bort sämre bilder.

Hur du gör med redigerade bilder finns förmodligen många olika sätt/arbetsmetoder. Själv har jag en speciell mapp för redigerade bilder då jag oftast bara har LR för att sortera mina bilder innan jag använder dem i photoshop. Om jag sparar bilder i samma mapp som med mina råfiler så brukar jag lägga till ändelsen: _redigerad efter filnamnet.

Anledningen till att jag använder LR istället för Bridge är att jag kan prova redigera en del bilder innan jag går vidare i PS för att se om det är "lönt".

Hoppas något av detta kan hjälpa dig!
Tack för svar Viktor!

Jag har just nu inte så mycket utrymme som jag skulle vilja ha, och jobbar heller inte så mycket i PS. Men det är ändå intressant att höra hur andra jobbar - tack ska du ha!

/Eric
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Många frågor men det är början på ett mer effektivt jag, så jag vill gärna ha lite tips :)
Jag har Lightrooms katalog, presets och samtliga bilder på en extern hårddisk. Alla bilder lagras i mappar som namnges med år och datum som de togs. Jag sparar enbart RAW-bilderna. Att ta bort dem är bara dumt. RAW-bilder blir bättre med åren (RAW-tolkarna utvecklas).

Hela strukturen, med Lightroom-katalog, presets och RAW-filer säkerhetskopieras dagligen till en likadan extern hårddisk.

Varför denna lösning? Jo, nu kan jag ta med mig allting och jobba med mina bilder på vilken dator som helst som har Lightroom installerat. Jag har med alla mina inställningar, presets och original och behöver aldrig fundera på att synkronisera olika bildarkiv.

Säkerhetskopian finns alltid om något händer med den externa hårddisk jag använder.

Lösningen innebär också att jag bara byter upp mig i hårddiskstorlek den dag mitt bildarkiv blir för stort.
 

Eric Hale

Aktiv medlem
Jag gör såhär:
1. Jag fotar alltid i RAW
2. Alla bilder importeras till LR3 och konverteras till DNG-format. Detta som en sorts "framtidssäkring".
3. Det ursprungliga filnamnet behålls.
4. I katalogstrukturen har jag sedan en mapp för varje år.
5. Under varje år har jag en mapp för varje månad. Dessa har jag döpt till 01 januari, 02 februari, 03 mars osv. Detta för att de ska komma i rätt ordning.
6. Under varje månad har jag sedan mappar för varje dag eller kanske speciellt fototillfälle.
Tack Benny!

Verkar som det är fler som katalogiserar i år och datum-ordning - det verkar vettigt. Jag har hittills kört enbart efter att döpa mapparna efter fototillfälle, typ "Italien", "Tågluff", "Midsommar" osv., vilket har varit sjukt opraktiskt. Den enda fördelen är att det är lätt att veta var en specifik bild ligger (typ att den där bilden av Eiffeltornet ligger i mappen "Paris"). Ska nog försöka börja med något som liknar ditt eller Johannas system, i synnerhet om det går att kombinera med etiketter av något slag så att man kan få fram typ alla porträtt på människor, oavsett när eller var de togs. Kan du det här med etiketter?

/Eric
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Tack Benny!

Verkar som det är fler som katalogiserar i år och datum-ordning - det verkar vettigt. Jag har hittills kört enbart efter att döpa mapparna efter fototillfälle, typ "Italien", "Tågluff", "Midsommar" osv., vilket har varit sjukt opraktiskt. Den enda fördelen är att det är lätt att veta var en specifik bild ligger (typ att den där bilden av Eiffeltornet ligger i mappen "Paris"). Ska nog försöka börja med något som liknar ditt eller Johannas system, i synnerhet om det går att kombinera med etiketter av något slag så att man kan få fram typ alla porträtt på människor, oavsett när eller var de togs. Kan du det här med etiketter?

/Eric
Jag rekommenderar dig den här konventionen för att döpa mappar:

2005_06_26

Lightroom har något som heter keywords. Med hjälp av dem kan du hitta bilder snabbt om du hittar på ett bra sätt att "märka" bilderna med ord.

Med hjälp av Smart collections kan du med hjälp av keywords få bilder (virtuellt, som allt i Lightroom) att automatiskt läggas i "mappar". Märker du en bild med "Moster Agda" så hamnar den automatiskt i samma virtuella mapp som alla andra bilder på henne. När du behöver en bild på moster Agda går du bara till den mappen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har också en i grunden kronologisk mappstruktur. Jag låter LR skapa mapparna automatisk vid import. Därefter döper jag dock om mapparna genom att ge dem ett lite tillägg t ex "2010-07-11 Paris" eller "2010-04-12 Moster Agda 70 år"

För att söka fram bilder använder jag mid av keywords. Jag försöker ge åtminstone ett keyword för varje bild, gärna flera. På så sätt är det enkelt att hitta dem i LR.
 

johannaj78

Aktiv medlem
Möjligtvis får man göra undantag för om man vill ha olika versioner/behandlingar av samma bild, eller? Det kanske aldrig är aktuellt för dig?
Behövs inte. Högerklicka på bilden och välj "create virtual copy" så får du en kopia som du kan behandla på annat sätt. Den baseras på samma raw-fil så den tar inte dubbelt utrymme. Det är bara redigeringen som finns i två versioner.

Men hur funkar det här med nyckelord, vad har man det till - kan du exemplifiera? Och kan man sätta nyckelord på hela mappar eller måste man göra det på varje enskild bild? Hur gör man för att sätta nyckelord?
Nyckelorden är till för att man ska kunna hitta i sitt arkiv. En bild kan t ex ha nyckelorden: bäver, Bottensjön, strand, vatten, dimma, motljus, rörelse. När du behöver en bild på en bäver så söker du efter alla bilder som har nyckelordet bäver, eller om du letar efter bilder från Bottensjön så söker du efter det. Man sätter nyckelord på varje bild, men man kan naturligtvis markera flera samtidigt om de ska ha samma ord. När du är i Library så finns det i högerpanelen, under rubriken keywording, en ruta där man skriver orden.

Måste bara tillägga att Moderskeppet har en superbra kurs-DVD om Lightroom. Där har jag lärt mig allt jag kan.
 

Casimir

Aktiv medlem
Undrar hur ni som är bra på det här med LR sorterar era bilder på datorn/extern HD?
Strukturen på hårddiskarna är enligt följande:

- Darkoom
- Gallery
- Portfolio
- Project

Nivå 0. Darkroom för alla orginal resp bilder under redigering
Nivå 1. Sensor eller filmformat, ex FX, DX, 135 eller 120 samt färg eller svartvit.
Nivå 2. Årtal
Nivå 3. Löpande nummer för varje inäst minnerskort inom ett motivområde, FX-00145 (Titel, Månad år)
Nivå 4. Enskild bild med unikt namn, FX-00145-0034.NEF resp FX-00145-0034.JPG


Nivå 0. Gallery för alla bilder som publiceras på web.
Nivå 1. Tjugo olika kategorier av bilder
Nivå 2. Uppdelning på underkategorier beroende på motivområde
Nivå 3. Enskild bild, FX-00145-0034.JPG


Nivå 0. Portfolio för publicerade bilder som skrivs ut på A4 eller större.
Nivå 1. Album , utställning, jobb etc
Nivå 2. FX-00145-0034 (A4).JPG


Nivå 0. Project för publicerade bilder som ingår i andra typer av projekt såsom böcker, uppdrag etc.

För motivområden, se http://www.artmann.se/gallery

Fungerar med Aperture, Lightroom, Bridge m.fl. Jag räknar med att kunna klara mig 25 år framåt med denna strukturen och med zfs som framtida filsystem behöver jag inte oroa mig för att inte kunna lägga till diskutrymme.

/Casi
 
ANNONS