Annons

Typ dimeffekt, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

JohnAsh

Medlem
Hej
Jag undrar hur man får fram den effekten som många använder sig av på bilder. Det är lite svårt att förklara den med det verkar vara som en slöja över bilden. Både i färg/svartvita bilder..färgbilder så är färgmättnaden nerdragen eller så är det en effekt av slöjan?!?
Som exempel på vad jag menar så har jag länkat till Nevnarien ned eller gör en sökning på
det namet bara.

http://nevnarien.se/#

Skulle vara kul om någon som vet hur man får fram detta hör av sig...

De svartvita bilderna verkar vara lite smygfärgade, tex genom att lägga ett justringslager med selectiive color och sen valt svart i dropdown-meny och sen dragit cyan, 2 % höger, Magenta kanske åt andra hållet. Finns säkert bättre sätt.
Sen är de flesta bilderna tagna med väldigt kort skärpedjup om det nu kan uppfatttas som slöja. Jag har ett förslag: Maila och fråga henne, det står att man kan ställa frågor. Berätta gärna vad du fick för svar, jag tycker det är fina bilder.

Tack för ditt svar ! :)

Hon har otroligt bra och fina bilder och jag har frågat henne tre gånger men
hon verkar inte villja svar på just detta,tyvärr :)

Då får du svar från här då... ;)

Tack för ditt svar ! :)

Hon har otroligt bra och fina bilder och jag har frågat henne tre gånger men
hon verkar inte villja svar på just detta,tyvärr :)

Har inte svarat på mycket de senaste månaderna av samma anledning som jag knappt bloggat någonting. Det har gått hand i hand :)
Men jag kan svara här och nu, när jag av en slump hittade tråden här.

Det jag brukar göra är att:
- Minska kontrasterna; Lätta upp i skuggpartierna och mörka ner de ljusa partierna lite.
- Lägga på extra ljus i centrum av bilderna
- (Och som det skrevs här över), lägga i lite smygfärg i de svartvita bilderna. En blandning av magenta/cyan i de mörka partierna och en blandning av lite rött och lite mer gult i de ljusa partierna.

:)

ANNONS
Götaplatsens Foto