Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Unsharpen mask?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
USM, eller Unsharpen Mask verkar vara nått som folk använder ofta på sina bilder!

Så, man är juh lite nyfiken, vad gör USM med bilden? Kör man det på hela bilden?

Hur lägger jag på det på mina bilder?

Har läst nånstans här på fotosidan om det, men hittar det inte igen!

Vart finns artikeln/inlägget?

alt. om nån vill förklara enkelt för mig här?

/Jocce

Kortfattat? Ok, här är ett försök:

USM ökar skärpeintrycket genom att helt enkelt öka kontrasten runt de områden där skillnaden i nivå mellan närliggande pixlar är relativt stor.

Parametrarna avgör
- hur mycket kontrasten ska ökas (Amount)
- hur grov masken ska vara, dvs mängden oskärpa i masken (Radius)
- miniminivå för att ge effekt på masken (Threshold)

Masken är egentligen en sorts kantdetektering, där man tar absolutvärdet på differansen mellan orginalbild och en oskärpt kopia. Man får då en mask med "hål" där stora kontraster mellan närliggande pixlar finns eftersom det är där som oskärpningen har störst effekt i bilden.
Kontrastökningen appliceras sedan på orginalbilden genom masken.

USM är bra att använda om man vill att bilden även efter pixelsnedminskning ska se skarp ut på skärmen. Efter att du gett bilden den storlek i pixels som du valt ställ radius på 0,3-0,4 (för att stämma med en normalbildskärm) och öka sedan skärpan med det %-tal som bilden ser skarp och bra ut vid. För utskrift rekommenderas en radius på 1,0 och för tryck 1,5 om jag inte minns fel.

Började läsa den artikeln som finns här på fotosidan...blev bara mer konfunderad!

Dock provade jag på lite bilder jag tagit, och måste säga att USM känns om ett verktyg jag kommer använda i framtiden!

Bilderna blir juh klart skärpare, vilket enligt mina ögon också gör färger tydligare osv!

Kom gärna med fler tips och så angående USM!

/Jocce

USM är jättebra men för mycket USM är inte snyggt! Bör användas med förnuft. Det går också bra att använda USM på bara delar av bilden.
Det heter väl förresten Unsharp Mask?

Ett trevligt litet tips.. Använd värden i stil med 30, 60, 1.. Ändra dock radien en del beroende på hur stor bilden är, det drar upp kontrasten i bilden utan att man förlorar allt för mycket information. Och till skillnad från curvor och nivåer ändrar den inte lika mycket överallt, pröva helt enkelt, det är inte någon enorm sak, men ganska så trevlig..
Jag användet det för kontrastförstärkning, då med radien på samma storleksordning som de saker jag vill förstärka.

Anekdot:
En nära släkting till mig som är våldsamt bra på datorer men inte bildbehandling skulle hjälpa en annan nära släkting att skärpa upp en bild han skulle sälja. Så han bad honom lägga på lite oskarp mask. Problemet var bara att den bildbehandlande släktingen inte hittade oskarp mask i GIMP, så han la på lite blur istället, för det är väl i princip samma sak! ;-)

Den fotograferande släktingen blev inte så glad över resultatet...

/Pontus

Unsharp mask är...

...ett väldigt bra verktyg för att få skärpa på en bild!
Men, bara som ett litet tips, bör det användas sist i bildbehandlingsprocessen!
Annars kan övriga filter och justeringar ge helt andra effekter än vad man tänkt sig!
Och, som alltid i PS, "less is more"!:)

Som sagt så bör oskarp mask användas med "förnuft" och gärna sist i bildbehandlingen. Ett tips är att i PS duplicera bakgrundlagret för att sen applicera oskarp mask. Efter det kan man skapa en lagermask och "måla" på skärpa där den ska vara. (Och alltså inte homogent äver hela bilden.)

/Dave

ANNONS
Götaplatsens Foto