Annons

Uppgradera från D70 -> D80

Produkter
(logga in för att koppla)
recman skrev:
Alla D70-ägare: hur resonerar ni när det gäller att byta ut eran D70 mot den nya D80?

För mig var det rätt lätt.
Jag ville ha en bättre sökare, möjlighet till batterigrepp, möjlighet till en bättre fjärrutlösare samt spegeluppfällning. Allt detta kunde jag få i D200 som är en fin kamera men i min situation är det bara för mycket pengar. Att få allt detta till det priset jag betalt för min D80 däremot, är överkompligt. Det ger också utrymme för bättre linser. Jag resonerade som att jag hellre hade ett enklare hus med bra linser än ett fint hus med lite tristare linser ;-)

EDIT: D80 erbjuder förvisso bara en variant av MLU, dvs en fördröjning men jag tror det ändå har motsvarande effekt.

Jag vill inte verka oförskämd, men du kanske ska fundera på att byta ut det där kassa Sigma 18-50 mot ett som har f2.8 för samma pengar som ett byte till D80 skulle kosta. Jag lovar att objektivbytet kommer att synas mer på bildresultatet än 4 "suddiga" megapixlar till.

-------------------------------------------------
Mattias Jacobsson skrev:

Nje...men klart att man alltid är sugen på nya leksaker ;)
-------------------------------------------------

Leksaker?

Jag har kvar min Nikon F och Nikkormat Ftn från
60/70-tal, även fast jag har digitala system kameror.
Det gäller att få in en känsla för verktyget/kameran, då blir det verkligt bra bilder, en ny kamera garanterar absolut inte bättre bilder.
Vill man fiska efter bara nyheter på kamerasidan blir man en hysterisk nörd, :), :)

Vänta tills Nikon D300 kommer, om några år, då är avtryckaren gasdämpad, liksom spegelns svängning, zoomoptiken är mycket kort, konstruerad likt ett spegeltele, fullbilds sensor (FF) på 30Mp, alltså dagens D80 eller D200 är rena leksakerna, där har du rätt ...

För mig finns det ingen anledning att byta ut min D70 mot en D80.
Saker jag saknar på min D70 är:

* Ingen möjlighet till "riktigt" vertikalgrepp
* Tar endast 3 bilder i sek.
* Ej väderskyddad.

Annars är D70 en superkamera.

Så i nuläget skulle det naturliga valet vara en D200.

Mvh Patrik

Byta byta... köpa ny

Funderar också på att köpa en D80.

Kommer i så fall att behålla D70:an.
Ingen idé att sälja den för 3000-4000.
Blir en bra backup-kamera eller att sätta zoomen på medan man har vidvikeln på D80 :-D !

Men det avgörande är om D80 är så mycket brusfriare än D70. Annars kan det lika gärna vara.

Resten är bara bonus (ej avgörande för byte/inköp):
1. Batterigrepp
2. Större display
3. Bättre sökare
4. 10MP istället för 6MP

Någon D200 är det inte snack om för min del:
1. Vädertätning behöver jag inte.
2. Inte heller 5fps.
3. Magnesiumchassi... no need for me :)

ANNONS
Götaplatsens Foto