irenea
Aktiv medlem
Det knäppa var väll att du köpte en 400D till att börja med. Sikta mot stjärnorna och köp ordentligt från början. Och spara pengar på det sättet.
Jo, det stämmer
Plusmedlemskap kostar 379 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det knäppa var väll att du köpte en 400D till att börja med. Sikta mot stjärnorna och köp ordentligt från början. Och spara pengar på det sättet.
blixt har jag (430EX II), optik har jag på g (utöver de jag redan har) och polfilter har jag också.![]()
Tycker du är ihärdig som haft instegsmodellen ett halvår, själv bytte jag efter halva tiden.
haha ojdådet gick snabbt
![]()
Precis vad jag misstänkte, Canon 400D, håller i ett halvår, sedan är den slut, allt krånglar, plasten i kamerahuset spricker!
Hade du köpt en Sony A200/A300/A350, kunde du ha fortsatt i många år till, så hög är kvalitén.
Tveksamt om Canon 40D är så mycket bättre, i kvalité, du kan ju alltid pröva, någon skillnad på bilderna bör det ändå inte bli, då den tidigare optiken kanske fungerar fortfarande.
Om ett halvår, lagom till jul, bör du nog gradera upp dig, till en Canon 5D Mark II, den kan du troligen ha några år, innan den är slut, ingen idé att då reparera, kostar mera än en ny Canon 5D Mark IV.
Klart att han bytte snabbt ut sin instegsmodell Canon 400D, manualen var endast på japanska, då blir det tufft ...
eftersom du fotograferar sport och barn:
Jag skulle rekommendera att du funderar på en 70-200 f/4 L istället för ny kamera. Tror att du får ett större "lyft" i din fotografering genom att byta din 55-200 mot 70-200 L genom mycket snabbare AF och ffa bättre skärpa, kontrast och färg i dina bilder.
Varning dock för "L-sjukan"....
Jag hade en 350D och köpte en 70-200 L och plötsligt "såg jag ljuset"...
Samma sak med mig, körde med en 350 i typ två år och valde sedan att gå upp ett par snäpp till en 5D Mark II kamera. Visst, jag har fått byta ut alla objektiv men det har det varit värt. 5D är klart ett mycket bättre verktyg och med den kameran har mina foton lyft ett par snäpp. Plus det att jag har blivit ungefär 300% mer aktiv med kameran - just för att den är så jäkla grym. Det är som med alla hobbies, det får kosta tycker jag och vem vill ha med sig en massa pengar i graven? Nej, spendera dom på det du vill ha istället!
Är det bara kameror hemma hos dig, inget annat för att klara av det dagliga kneget?
Näh, bara en kamera och lite objektiv! Det dagliga kneget sköter jag med byggbussen, traktorn, fyrhjulingen![]()
jag kommer att uppgradera mig från en 400D till 40D nu, och jag haft haft min 400D i ett halvår ungefär. Före det hade jag en långzoomare som jag fotade manuellt med i också ½ år.
jag käönner att min 400D inte orkar så länge till, så det är en av orsakerna till varför jag väljer att uppgradera mig.
men samtidigt så känns det som att folk tycker att jag är "knäpp" som uppgraderar mig så tidigt. Vad tycker ni? är det för tidigt?
Där hade vi en sjuka till: Ekorresjukan.
Sentida medicinska studier visar att just kombinationen av ekorresjukan och L-sjukan är bland det giftigaste man kan råka ut för!
Bara en tanke, 40D har ju Live view, det kanske kan underlätta ibland?Grejen är att det är min syn som spökar, det är därför jag inte kan hålla kameran åt rätt håll.
Bara en tanke, 40D har ju Live view, det kanske kan underlätta ibland?