Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Uppgradering efter ½ år?

Produkter
(logga in för att koppla)
blixt har jag (430EX II), optik har jag på g (utöver de jag redan har) och polfilter har jag också. :)

Ska det hända något med bild kvaliten så är det Eos 5D (full formats sensor) som gäller. Tänk på detta när du köper in optik så den funkar i framtida FF uppgradering. Det är mest funktioner som du vinner med ett nytt hus.

Lars Borgkvist skrev: (med glimt i ögat)
Precis vad jag misstänkte, Canon 400D, håller i ett halvår, sedan är den slut, allt krånglar, plasten i kamerahuset spricker!
..............

Då får man nog vara väldigt flitig, men visst tror jag nog att det går om tar i riktigt. Så flitig är inte jag så min 400D har hållt i 2 1/2 år och drygt 15 000 bilder utan att visa några ålderssvagheter än åtminstone. Men visst vill jag hellre ha en 40-50-(60)D eller ännu hellre en 5Dm2, men pengarna vill inte riktigt räcka. Då jag köpte min fanns f.ö inte 40D ännu, valet stod mellan 400D + en objektivuppsättning eler en 5D och mina bifintliga gluggar, det blev 400D som tur var (ekonomiskt) då mina Sigma-gluggar inte funkade med kameran och f.ö knappt allls.

Precis vad jag misstänkte, Canon 400D, håller i ett halvår, sedan är den slut, allt krånglar, plasten i kamerahuset spricker!
Hade du köpt en Sony A200/A300/A350, kunde du ha fortsatt i många år till, så hög är kvalitén.

Tveksamt om Canon 40D är så mycket bättre, i kvalité, du kan ju alltid pröva, någon skillnad på bilderna bör det ändå inte bli, då den tidigare optiken kanske fungerar fortfarande.

Om ett halvår, lagom till jul, bör du nog gradera upp dig, till en Canon 5D Mark II, den kan du troligen ha några år, innan den är slut, ingen idé att då reparera, kostar mera än en ny Canon 5D Mark IV.

Min 10D, altså föregångaren till föregångaren till föregångaren till 40D, fungerar fortfarande alldeles utmärkt. Jag köpte den ny i affär 2002. Och de som känner mig vet hur varsam jag är med mina kameror (d.v.s. inte det minsta. Jag tycker det är jävligt larvigt med folk som köper en dyr kamera och sen knappt vågar använda den i lite duggregn för att de är så rädda för att deras dyra fina kamera ska gå sönder. Kameror är till för att användas. Punkt.)

Som en liten side-note kan jag nämna att jag har fått blåsa sensorn ren från damm 4-5 gånger sedan kameran var ny! Trots att den ofta ligger utan objektiv, m.m.

Klart att han bytte snabbt ut sin instegsmodell Canon 400D, manualen var endast på japanska, då blir det tufft ...

Det var en 300D som byttes mot en 20D efter tre månader, förlorade 7000 på affären. Köpte 300D för 12000 och sålde för 5000 tre månader senare, kameran var på tok för långsam för mina behov men anars bra.

optik

eftersom du fotograferar sport och barn:
Jag skulle rekommendera att du funderar på en 70-200 f/4 L istället för ny kamera. Tror att du får ett större "lyft" i din fotografering genom att byta din 55-200 mot 70-200 L genom mycket snabbare AF och ffa bättre skärpa, kontrast och färg i dina bilder.

Varning dock för "L-sjukan".... ;)

Jag hade en 350D och köpte en 70-200 L och plötsligt "såg jag ljuset"...

eftersom du fotograferar sport och barn:
Jag skulle rekommendera att du funderar på en 70-200 f/4 L istället för ny kamera. Tror att du får ett större "lyft" i din fotografering genom att byta din 55-200 mot 70-200 L genom mycket snabbare AF och ffa bättre skärpa, kontrast och färg i dina bilder.

Varning dock för "L-sjukan".... ;)

Jag hade en 350D och köpte en 70-200 L och plötsligt "såg jag ljuset"...

Jag skall investera i ett 70-200/4L efter att jag sålt min 400D + diverse tillbehör, så jag får båda ;) sedan säljer jag mitt 55-200 också.

haha, jag skall akta mig för det ;D

Det är svårt att köpa ett L-objektiv och dessutom akta sig för L-sjukan ;) Den är obarmhärtig..mot allt utom bilderna :)

Samma sak med mig, körde med en 350 i typ två år och valde sedan att gå upp ett par snäpp till en 5D Mark II kamera. Visst, jag har fått byta ut alla objektiv men det har det varit värt. 5D är klart ett mycket bättre verktyg och med den kameran har mina foton lyft ett par snäpp. Plus det att jag har blivit ungefär 300% mer aktiv med kameran - just för att den är så jäkla grym. Det är som med alla hobbies, det får kosta tycker jag och vem vill ha med sig en massa pengar i graven? Nej, spendera dom på det du vill ha istället!

Samma sak med mig, körde med en 350 i typ två år och valde sedan att gå upp ett par snäpp till en 5D Mark II kamera. Visst, jag har fått byta ut alla objektiv men det har det varit värt. 5D är klart ett mycket bättre verktyg och med den kameran har mina foton lyft ett par snäpp. Plus det att jag har blivit ungefär 300% mer aktiv med kameran - just för att den är så jäkla grym. Det är som med alla hobbies, det får kosta tycker jag och vem vill ha med sig en massa pengar i graven? Nej, spendera dom på det du vill ha istället!

Är det bara kameror hemma hos dig, inget annat för att klara av det dagliga kneget?

Näh, bara en kamera och lite objektiv! Det dagliga kneget sköter jag med byggbussen, traktorn, fyrhjulingen ;)

Samma här, bara några kameror (ekorresjukan) och lite objektiv.
Till kneget kommer jag via en cykel, en miljövänlig förflyttning, samt två fyrhjulingar med tak (bil), rastar i en uppvärmd stuga med rinnande vatten, bl.a. ...

Där hade vi en sjuka till: Ekorresjukan.

Sentida medicinska studier visar att just kombinationen av ekorresjukan och L-sjukan är bland det giftigaste man kan råka ut för!

jag kommer att uppgradera mig från en 400D till 40D nu, och jag haft haft min 400D i ett halvår ungefär. Före det hade jag en långzoomare som jag fotade manuellt med i också ½ år.

jag käönner att min 400D inte orkar så länge till, så det är en av orsakerna till varför jag väljer att uppgradera mig.

men samtidigt så känns det som att folk tycker att jag är "knäpp" som uppgraderar mig så tidigt. Vad tycker ni? är det för tidigt?

Har du råd och är intresserad är det väl inte alls knäppt.

Tycker det är ännu tokigare av människor att värdera andras intressen och hur mycket ett intresse får kosta. Ofta kan de duktigaste kritikerna ha ännu dyrare och kapitalförstörande hobbies.

Slutar de inte att tjata om din dyra hobby, så försök sälja lite bilder till tidningar eller andra kunder. Då brukar kritikerna tystna lite, och kanske till och med stolt berätta vad du gör.

Där hade vi en sjuka till: Ekorresjukan.

Sentida medicinska studier visar att just kombinationen av ekorresjukan och L-sjukan är bland det giftigaste man kan råka ut för!

Som Nikonägare är man ganska resistent mot L-Sjukan i alla fall, ekorrsjukan däremot vete katten!?

ANNONS
Götaplatsens Foto