Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

USB funkar inte på min D700

Produkter
(logga in för att koppla)

Johanna Törnquist

Avslutat medlemskap
Helt plötsligt så funkar det inte att föra över bilderna från min D700 till datorn via USB-porten. Nu får jag göra det med hjälp av kortläsaren. Jag har provat med en annan kamera och då funkar det, så det är inget fel på kabeln eller datorn. Någon som vet vad som har hänt och hur jag gör för att det ska funka igen?

Lustigt, min D700 har också börjat uppföra sig lite konstigt, även om det faktiskt går att föra över bilderna (med Nikon transfer). Kan det vara någon av de senaste uppdateringarna från Microsoft som ställt till det? Kör du också Windows?

/Micha

Nej, jag har Mac. Ska man kanske hämta någon uppdatering? Jag har aldrig gjort det under det året jag har haft denna kamera. Var gör man det? Kan man föra över bilder med HDMI-porten? Eller vad ska man ha den till? Jag trodde att det var till film.

Kan man föra över bilder med HDMI-porten? Eller vad ska man ha den till? Jag trodde att det var till film.

HDMI porten är bara för bild och filmvisning i HD till din TV. Ingen överföring till datorn.
Kör med kortläsaren istället. Tejpa fast den (ordentligt) på skrivbordet så blir det lättare att stoppa i kortet, mycket enklare än USB och krångel. Jag kör alltid kortläsare även fast jag har TVÅ (!) kort att tömma!

/Hannes

Har samma/liknande problem. För mig är det relaterat till minneskortet. Hade ett SANDISK som fungerar fint. Köpte ett större kort (KINGSTON), det fungerar fint i kameran men har aldrig kunnat överföra bilder via USB med det kortet i. Kör Mac, har inte testat på Windows.

Jag har en mac och använder iphoto för överföringen för min d700 (tills vidare).
Från början gick det rätt så fort, men efter några överföringar upplevde jag att det inte hände något när jag anslöt kameran via USB sladden till datorn.
Jag trodde först det var något fel men det tog en ordentlig stund innan "d700" dyker upp i menyn till vänster och den började förbereda för överföring.

Har ni provat att vänta och se vad som händer?
Om jag slår in öppna dörrar här så ignorera mitt inlägg:)

Det finns i de flesta kameror tre inställningar som man kan göra för kamerans USB-port, och ofta fungerar två av dem för att föra över till dator, men till en del datorer går det bara med en av dem.

Om kameran väntar sig PictBridge, så ska det inte gå att föra över bilder alls, utan det är en inställning för att koppla kameran direkt till en skrivare som är kompatibel med PictBridge. PictBridge delar kontakt med USB, men är en annan standard.

Jag vet inte hur det är med din kamera, en del kameror har automatisk omställning mellan vissa USB-lägen, medan man måste ställa in rätt på andra. För Windows ska man i regel använda inställningen "Mass storage", som inte är grundinställning på Nikon.

Så kolla din USB-inställning och se om det funkar bättre om du ändrar.

ANNONS
Götaplatsens Foto