Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Välja bilder i kameran för inport till Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Finns det någon möjlighet att märka foton i kameran (Canon 7D) för att sedan endast importera dessa bilder till Lightroom? Med nya firmware till 7D kan man ju t.ex. betygsätta bilderna direkt i kameran. Vore smutt om man kunde välja att importera endast låsta bilder (som i Photo Mechanic) eller endast ”trestjärniga bilder” eller något liknande.

Finns det någon möjlighet att märka foton i kameran (Canon 7D) för att sedan endast importera dessa bilder till Lightroom? Med nya firmware till 7D kan man ju t.ex. betygsätta bilderna direkt i kameran. Vore smutt om man kunde välja att importera endast låsta bilder (som i Photo Mechanic) eller endast ”trestjärniga bilder” eller något liknande.

Jag undersöker också om det går, men hittills har jag inte hittat något sätt.
Dock tror jag att senaste version av DPP, måste uppdateras för att passa med uppdaterad 7D, ska kunna selektera ut bilder mha av rating. Man skulle kanske då kunna tänka sig att skicka dessa till en särkskild "bevakad-mapp" och sedan låta LRs automagiska importfunktion bevaka denna mapp och på så sätt få in bilderna i LR.
(Har aldrig använt DPP så jag vet inte hur det funkar)

Det är så jag har gjort fast med Photo Mechanic istället. Skulle dock helst använda LR till allt om det är möjlig.

Det är ju bara att importera allt och sedan be LR radera alla utan stjärnor eller mindre än...

/Stefan

Det är så jag har gjort fast med Photo Mechanic istället. Skulle dock helst använda LR till allt om det är möjlig.

Den här funktionen är ju helt ny för 7D så folket på Adobe har kanske inte hunnit med riktigt. Fast det finns kanske andra kameror som har den finessen så det är kanske ingen "nyhet" för Adobe?

Det är ju bara att importera allt och sedan be LR radera alla utan stjärnor eller mindre än...

/Stefan

Jag plåtar en del hockey och fotboll där det ska laddas upp några bilder i paus också. Jag vill slippa vänta på att 150 bilder ska tankas över från minneskortet för att välja fem som jag redan har sorterat ut i kameran.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Nja, halvtidsbilderna är bara ett första urval till de som vill ha bilder snabbt och inte kan vänta. jag sparar och använder betydligt fler i ett andra urval i lugn och ro efter matchen.

ANNONS
Götaplatsens Foto