Annons

Vad är en bra bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

krisljungberg

Aktiv medlem
På väggen skulle jag aldrig hänga upp bilder på andra människor än min egen familj. Jag har ju annars tagit bättre kort på vänner och bekanta eller random människor. :)
Människor nej, men finns ju annat än människor man kan fota. :) Nu vill jag väl hellre försöka ha egna foton på väggen än andras. Min poäng var mer att även om ett foto är objektivt sett enligt konstens alla regler så kanske det ändå inte tilltalar.
 

lonian

Aktiv medlem
För mig ska konst uttrycka något, något som konstnären har inom sig. (AI kan alltså inte skapa konst iom att den inte har något att uttrycka - den kan däremot vara ett verktyg för en konstnär, antar jag.)
Det har nämnts här i tråden tror jag att en bra bild är den man sätter upp på väggen hemma.
Den här bilden har artificiell intelligens skapat.
Jag bad AI:n att göra en bild "Before the universe". (Jag är sci-fi nörd).

Jag skulle kunna tänka mig att hänga upp en av de här på väggen hemma hos mig. :)Lonian_before_the_universe_81cf0c41-8e20-4a01-aa3c-e2f358642eb2.png
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja, starten på herrstafetten i Glimåkra 2019.
Det är inte en bild som jag skulle sätta på väggen hemma. Så alltså ingen bra bild?

Men jag tänker att det är en perfekt bild för tävlingens hemsida, broschyrer, och annat marknadsmaterial. Eller hur? Jag fick nästan lust att börja med orientering igen. Fyrtio år efter att jag lagt av!
 

Majo75

Aktiv medlem
Men vad är då essensen i en bra bild oavsett genre?
För mig handlar det mycket om ljus, kontrast, färgkombination (om det är en färgbild), komposition och att bilden berättar en historia…
 

Majo75

Aktiv medlem
Funderar på varför jag väljer bort att ens överväga att hänga vissa bilder på väggen… bilder på barnen och familjen hänger jag på väggen för att dem gör mig glad! Men andra bilder. Varför hänger jag en landskapsbild eller en väldigt abstrakt bild men som faller mig i smaken pga form och/eller färg på väggen men inte en bild på baseball eller annan sport? Är det ointresse för sport och hur jag förhåller mig till sport. Lika lite som att hänga en bild på en bil på väggen, inte ens en Köningsegg i perfekt motljus…
Däremot kan jag tycka wow vilken bra bild och mer än gärna tittar på dem i andra sammanhang som utställning, bok, sportbar mm.
Och av någon anledning skulle jag gärna hänga en bild på ett lejon av tex Björn Persson på väggen men har mycket svårare för en fågelbild… åtminstone om den framställs som ett porträtt… kan det vara så enkelt att en bra bild inte behöver vara vacker och en vacker bild inte behöver vara bra i teknisk bemärkelse utan bara estetiskt tilltalande? Tänker ju att det finns väldigt få sportbilder som är konstnärligt och estetiskt framtagna och att jag helt enkelt inte vet om jag vill ha en sportbild på väggen… 🤔🤷‍♂️
Är jag ensam om detta förhållningssätt?
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Bilder på väggen är såklart ett sätt att ”möblera” rummet. Två var för sig bra (snygga) stolar kanske inte passar tillsammans. Det är samma med bilder. Tänker jag. Vissa bilder förstärker varandra. Andra förgör.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Men vad är då essensen i en bra bild oavsett genre?
För mig handlar det mycket om ljus, kontrast, färgkombination (om det är en färgbild), komposition och att bilden berättar en historia…
Frågan har för mig blivit om det ens är meningsfullt att prata om den essensen, de parametrar som ska stå rätt, för att skilja en bra bild från en dålig.
Det verkar inte finnas ett universalrecept som gör att det objektivt går att definiera en bra bild.
Är det färgen, kontrasten, ljuset, mm som gör att bilden berör. Som gör att jag vill titta på den länge. Som gör att jag vill återvända och titta på den många gånger. Kanske till och med hänga den på väggen.

En bild är ett budskap. Om budskapet går fram är bilden bra. Men en bild ger ofta utrymme för tolkning och de flesta av oss läser ett annat budskap än avsändaren avsåg. Är det kanske då att en bild utan tolkningsutrymme är bra, eller är det tvärtom. Bilder som ger utrymme för tolkning och fantasi kanske är bättre.
 

PMD

Aktiv medlem
Kunskap betyder naturligtvis en hel del. Om du inte begriper dig på det du fotograferar är det ren tur om bilden blir bra. Eller otur om den blir dålig.
Förutom det du beskriver om val av motiv, mm, så handlar det också en hel del om kunskap om sin utrustning. En porträttfotograf som inte behärskar ljussättning har ett underläge, likaså en sport-eller fågelfotograf som inte har kläm på hur autofokussystemet i kameran kan ställas in optimalt för en given fotograferingssituation.
 

PMD

Aktiv medlem
Tyvärr har jag märkt att foto inte är helt accepterat som just konstart. Tex lämnade jag in fotografier för en konstutställning för lokala konstnärer oberoende av vilken sorts konst man höll på med. Tror det var runt 200 verk som antogs och av dem var endast 5 fotografier…
Det säger tyvärr inte så mycket om man inte vet proportionerna mellan fotografier och andra verk i mängden av verk som lämnade in.
 

PMD

Aktiv medlem
Inom vissa genrer, t ex fågelfotografering, verkar Korrekt Fotografering mycket viktigt. Oskarpa ögon eller en avklippt vinge förkastas direkt.
Det finns en trevlig forumtråd här på Fotosidan som heter "Sveriges vanligaste fågel, suddmesen".
I den tråden har alla en skönt avslappnad inställning till Korrekt Fotografering.


Frågan är väl om någon av tråddeltagarna skulle kunna tänka sig att publicera sina "suddmesar" på andra ställen …
 

PMD

Aktiv medlem
En bra bild är en bra bild, har jag sett några gånger i den här tråden. För att tolka det påståendet måste vi väl först definiera ordet "bra"?

Är definitionen av bra något som vi kan komma överens om genom konsensus? Genom omröstning och majoritetsbeslut? Genom auktoritetsbeslut? Något annat?

Ordet "bra" har förstås olika betydelse beroende på vem avsändaren är.

Utan att definiera "bra" blir det nog mest bara tyckande. Inget fel i det, men för att kunna diskutera en företeelse behöver vi ha en gemensam referensram.
 

PMD

Aktiv medlem
Lite en definitionsfråga. Är det där en kattbild eller är det inte det, eftersom katten (bokstavligt talat) inte är i fokus? Är det en bra blombild men en misslyckad kattbild?
Utan att nedvärdera Anders kattbild (som jag faktiskt tycker är ganska bra) så är det där med att lägga fokus på "fel" del av motivet något av en kliché numera. Metoden är överutnyttjad, enligt min mening. Det är en ganska effektiv metod, men för att stå ut nuförtiden behöver den ha något extra.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Utan att nedvärdera Anders kattbild (som jag faktiskt tycker är ganska bra) så är det där med att lägga fokus på "fel" del av motivet något av en kliché numera. Metoden är överutnyttjad, enligt min mening. Det är en ganska effektiv metod, men för att stå ut nuförtiden behöver den ha något extra.
Det tillverkas och publiceras miljarders bilder varje dygn runt vårt klot. Ja det behövs något extra för att sticka ut i den mängden.
 
ANNONS