Annons

Vad är motsvarande i original?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scatkatt

Aktiv medlem
Har blivit rekommenderad att köpa:
Tamron AF Di-II SP 17-50mm f2,8 XR VC Nikon

Men vilket är motsvarande i Nikons egna?

Är det:
Nikkor AF-S DX 17-55mm f/2.8G ED IF (utan VR)

Har precis köpt en D7000.
Hade en D80 innan.
Har även tänkt att köpa:
Nikon AF-S 70-200 f2.8 ED VR II

Precis, 17-55/2,8 är motsvarigheten till Tamronobjektivet du blivit tipsad om.

Både det och 70-200/2,8 är riktigt trevliga! Dock kan du fundera på om VR1 skulle kunna räcka för dig, fördelarna med VR2 är mest att det fungerar bättre på FX, din kamera har ju den mindre DX-sensorn.

Mja, eftersom Nikkor-objektivet du frågar om inte har VR, så är det Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) som blir närmaste motsvarighet. Det Tamron-objektiv du nämner har VC (vilket betyder VR på "tamronska"), och det finns ingen direkt motsvarighet till detta bland Nikons egna objektiv inom denna grupp. Båda dessa Tamron-objektiv måste anses vara synnerligen prisvärda. Har själv Tamron-varianten utan bildstabilisering (till ett annat system, där stabiliseringen sitter i kamerahuset), och kan intyga att den optiska kvaliteten på detta Tamron-objektiv är förbluffande god. Den optiska kvaliteten matchar gott motsvarande originalobjektiv oavsett märke, trots mycket lägre pris.

Jag tror inte att du kan räkna med att Nikon-objektivet är märkbart bättre än Tamron-objektivet (jag har dock själv erfarenhet enbart av Tamron-objektivet), men att Nikon-objektivet däremot har snabbare AF, eftersom det har ringmotor för autofokusen.

CyberPhoto åsätter Tamron-objektivet utan VC en guldstjärna (Toppklass), medan objektivet med VC "bara" får en silverstjärna. Detta är i och för sig inte speciellt konstigt, bildstabilisering minskar alltid bildkvaliteten (i varierande grad beroende främst på objektivets ljusstyrka, men även på brännvidd och zoomomfång). Ifall man ska titta på tester ska man i och för sig ALDRIG lita enbart på en enda testkälla (vissa tester kan faktiskt vara häpnadsväckande mycket bort i tok), men CyberPhotos resultat överensstämmer med i stort sett alla andra tester jag läst.

Hur bra bildkvalitet Nikon-objektivet ger har jag inte undersökt, men just CyberPhoto ger det ingen "award" alls. Behöver inte betyda att det är dåligt - tester avviker som sagt. CyberPhoto kanske inte ens har testat det, eller ifall de har gjort detta så tycker de kanske att det är onödigt dyrt i jämförelse med t.ex. Tamron.
.

Senast ändrad:
Tamrons 17-50 är riktigt prisvärt, inte snack om saken. Dock är Nikons bättre, inte snack om den saken heller.

När det gäller upplösning är Tamrons riktigt bra, men när det gäller t.ex. färger och kontrast är Nikons något bättre i mina ögon. Det som verkligen är bättre hos Nikons är byggkvalité och autofokus. De sakerna är i en helt annan klass helt enkelt.

Jag skulle inte säga att Nikons är värd sitt nypris, men hittar man ett begagnat för 6-7 000 är det ett bra köp om man vill ha ett mer välbyggt och rejälare objektiv. Det är ju till exempel vädertätat.

Tack för era svar!

Låter som det är Ok med Tamron istället för original som kostar nästan 7 000 kr mer.

Hittar inget 70-200 f2,8 med VR I
Är det prisskillnad mellan I och II?

Kommer inhandla objektiven i Schweiz i samband mer en resa (Tamron för ca 3000 kr och 70-200 för 14 800 kr)

VR1 är förra versionen helt enkelt. Finns bara begagnad, men på DX är skillnaden mot VR 2 liten.

Ska du köpa nya grejer tycker jag att du väljer rätt!

Tack, känns bra att höra. Det är ju mycket pengar och man velar hit och dit innan man bestämmer sig.

ANNONS