Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad för objektiv om man bara skall ha ett?
- Trådstartare Taka
- Start datum
MattiasL
Aktiv medlem
Jag hade satsat på något i stil med Tamron 17-50/2,8 eller motsvarande Sigma. Med tjock plånbok Nikons 17-55/2,8. Normalzoom med bra ljusstyrka kommer man långt på.
En lösning jag är lite sugen på, men som inte är realistisk på något sätt, är att sätta en snittbildsskiva i min D200 och köpa en manuell 24/2,0. Då skulle det nästan kännas som på F3-tiden. Tror faktiskt jag skulle klara mig väldigt långt på det när det gäller mitt privata plåtande.
En lösning jag är lite sugen på, men som inte är realistisk på något sätt, är att sätta en snittbildsskiva i min D200 och köpa en manuell 24/2,0. Då skulle det nästan kännas som på F3-tiden. Tror faktiskt jag skulle klara mig väldigt långt på det när det gäller mitt privata plåtande.
Makten
Aktiv medlem
Varför är inte det realistiskt? Det är ju en utmärkt idéMattiasL skrev:
MattiasL
Aktiv medlem
Jo, det är det väl kanske, men snittbildsskiva blir kanske lite skumt tillsammans med AF-optik tänker jag mig...Lite meckigt att både byta skiva och knappa in brännvidd och ljusstyrka när man byter optik också...
För uppdragsplåtning känns en 17-55 som ett realistiskt alternativ för min del, om bara pengarna kommer in...
"Inte realistiskt på något sätt" var väl att ta i förstås...
För uppdragsplåtning känns en 17-55 som ett realistiskt alternativ för min del, om bara pengarna kommer in...
"Inte realistiskt på något sätt" var väl att ta i förstås...
Makten
Aktiv medlem
Det är en smaksak förstås, som allt annat. Fota runt lite med kitobjektivet så ser du nog om du trivs med brännviddsomfånget. Faktum är att det är rätt bra optiskt, men det är ljussvagt och byggt som en plastleksak. Låt dock inte detta lura dig, för det är riktigt skarpt.Taka skrev:
Men ett objektiv som liknar brännvidden på ett kitbjektiv känns som ett bra alternativ om man skall sammanfatta lite? Fast bättre optiskt sätt förstås.
Nån i tråden sa att han helst hade valt ett tele, och jag personligen gillar en normalzoom bäst. Nån tredje kanske vill ha en vidvinkelzoom eller ett ljusstarkt fast objektiv.
Jag tror inte att du kan utröna precis vad du "behöver" efter så kort tid, och det kan ju till och med vara ekonomiskt förkastligt att slänga ut massa pengar på nåt man inte vet om man behöver. Bara faktumet att du själv frågar om råd i frågan visar ju att du faktiskt inte vet vad det är du vill ha, eller hur? ;-)
Jag har själv avverkat ett tiotal objektiv under det gångna året sen jag började fota, och först nu vet jag ungefär vad det är jag vill ha. Det har dock inte kostat särskilt mycket, eftersom jag köpt mycket begagnat som jag kunnat sälja för samma pris. Sen har jag också provat polarnas objektiv mycket, vilket givit mig än större uppfattning om "vad som gör vad" så att säga.
Taka
Aktiv medlem
Alltså, Zoom upp till 200 känns lite onödigt. Om jag överhuvudaget använder zoom så är det för att gå lite längre bort och zooma in på ett objekt som jag skall fota för att ändra bakgrunden.
Men t.ex. 17-70 låter ju vettigt.
Skall kolla upp detta, vilket priser saker och ting ligger på.
Men men... habegäret tvingar mig nästan att skaffa en K100D =D (Och en telecaster - G.A.S.)
(Objektivet MÅSTE ha Autofokus)
Men t.ex. 17-70 låter ju vettigt.
Skall kolla upp detta, vilket priser saker och ting ligger på.
Men men... habegäret tvingar mig nästan att skaffa en K100D =D (Och en telecaster - G.A.S.)
(Objektivet MÅSTE ha Autofokus)
Senast ändrad:
Makten
Aktiv medlem
Om priset inte är ett problem så tycker jag att du ska lämna tillbaka D50:n och köpa den kamera du vill ha! Jag tror inte K100D är bättre bortsett från bildstabiliseringen, men sådan är förstås enormt trevlig att ha.
Kika på D80 också, som har mycket större sökare än D50.
Sen tjackar du en fin normalzoom, det låter lämpligt om du inte har behov av så lång brännvidd.
Kika på D80 också, som har mycket större sökare än D50.
Sen tjackar du en fin normalzoom, det låter lämpligt om du inte har behov av så lång brännvidd.
Taka
Aktiv medlem
Fast jag gillar verkligen min D50, otroligt mycket! Tänker absolut inte lämna tillbaka den! 
Jag skall också tillägga att jag inte känner mig särskilt begränsad av kitobjektivet (Brännviddsmässigt sett)
Jag kanske egentligen inte behöver något annat objektiv? Förutom i framtiden, men bättre optik, fast med samma brännvid då kanske.
hmm... får nog bli en K100D också. Hur är kitobjektivet på den tro? Sämre än till D50:n?
Jag skall också tillägga att jag inte känner mig särskilt begränsad av kitobjektivet (Brännviddsmässigt sett)
Jag kanske egentligen inte behöver något annat objektiv? Förutom i framtiden, men bättre optik, fast med samma brännvid då kanske.
hmm... får nog bli en K100D också. Hur är kitobjektivet på den tro? Sämre än till D50:n?
Makten
Aktiv medlem
Jösses, vad ska du ha två i princip likvärdiga kameror till??? För de pengarna kan du ju köpa massa annat skoj istället.Taka skrev:
Fast jag gillar verkligen min D50, otroligt mycket! Tänker absolut inte lämna tillbaka den!
Taka
Aktiv medlem
Makten skrev:
Jösses, vad ska du ha två i princip likvärdiga kameror till??? För de pengarna kan du ju köpa massa annat skoj istället.
Jösses, vad skall man med Les pauler till, eller två strator, eller två P-basar
Makten
Aktiv medlem
Du anar inte hur mycket jag verkligen tycker så. Särskilt om man inte är proffs.Taka skrev:
Jösses, vad skall man med Les pauler till, eller två strator, eller två P-basar![]()
;-)
Du får ju gör som du vill, men jag tycker det verkar fullständigt vansinnigt. För de pengarna kan du ju till exempel få ett riktigt fint makroobjektiv, och du var väl intresserad av makro?
Makten
Aktiv medlem
Nej, jag har "bara" en strata, en nylonsträngad och en basTaka skrev:
Macro kör jag med min Powershot
Erkänn Martin, du har fler än en strata, eller hur? Hur var det med den där 60 tals vita med rosewoodbräda?? ;P hehe
Ja, men vad fasen ska du sen ha D50:n till då?Faktum är ju att K100D:n har ju bildstabilisator!
Makten
Aktiv medlem
Och då kommer du ännu mindre använda D50:n. De ser i princip exakt likadana ut, men D80 har fler funktioner, mycket större sökare, högre upplösning, och så vidare. Så varför skulle du då använda D50:n nånsin?
Jag fattar inte, du har väl haft kameran i typ en vecka eller två? :-O
Jag fattar inte, du har väl haft kameran i typ en vecka eller två? :-O
martim
Aktiv medlem
Taka skrev:
Jepp, till min D50, vad skall man ha för objektiv om man helst bara går runt med ett enda?
Antingen:
Sigma EX 24/1,8 DG för Nikon AF
ev.
Sigma EX 30/1,4 DC HSM för Nikon AF (om man vill ha mer åt normalhållet..)
Taka
Aktiv medlem
Makten skrev:
Jösses, vad ska du ha två i princip likvärdiga kameror till??? För de pengarna kan du ju köpa massa annat skoj istället.
Fast det finns inte så mycket annat skoj som jag vill ha eller behöver. Ny Kamera = Skoj