Annons

Vad gör Firmware?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
Hej, jag funderar på vad firmware gör i kameran egentligen? Att det är nått slags mjukvara har jag fattat men skulle någon vilja förklara närmare eller länka?
Finns det tex någon övre gräns för hur mycket firmware gör för kamerans effektivitet?

det är som du är inne på helt enkelt programvaran till datorerna inne i kameran. De flesta kamror har mer än en dator i sig dessutom, så de är komplexa.

Du kan styra det mesta genom att ändra i datorprogrammet.

Utan firmware skulle kameran bara vara en samling elektroniska kretsar som råkade vara ihopkopplade. Det är mjukvaran som talar om hur saker ska fungera och vad som ska hända när du trycker på olika knappar. Allting är elektroniskt styrt i en modern kamera. Har för mig att en tidigare Canon-kameror faktiskt körde en avart utan DOS. Ja, det där lilla operativet som få under 25 någonsin har använt... :p

Det är precis operativsystemet i kameran, sköter om allt... menyer, läsning av knapptryckningar, kommunikation med USB, minneskort, läsning av data från sensorn, regleralgoritmer för AF (och stabilisator om huset innehåller det), exponering osv.

kan det finnas firmware som tex tillåter att programmera om knapparnas betydelse om ni förstår vad jag menar? tex pentax k10d som har en raw-knapp på sidan, kan den programmeras till att styra iso värden?

Chewbacca skrev:
kan det finnas firmware som tex tillåter att programmera om knapparnas betydelse om ni förstår vad jag menar? tex pentax k10d som har en raw-knapp på sidan, kan den programmeras till att styra iso värden?

Javisst, det är ju en av de saker som firmware är till för.

RAW-knappen är ju bara en knapp - vad den sen används till bestäms av firmware. Om Pentax vill så kan de knåpa ihop en ny firmware där de har bytt knappens funktion. De förändrade ju några knappfunktioner i.o.m. version 1.10.

Ungefär som med alla "knappar" här på Fotosidan. bara för att det står "Besvara" på en knapp så behöver ju faktiskt inte det betyda att den har funktionen besvara. Om man kodar om den så kan den lika gärna skicka dig till Aftonbladets hemsida. Eller så kan man döpa om den till "Radera hela Fotosidan" men så länge man inte ändrar dess bakomliggande funktion så har den fortfarande funktionen besvara.

Vi gamla(?) datanördar skiljer på "software" och "firmware". Båda är program av något slag men firmware är sånt som som styr inbyggda datorer i kameran eller mikrovågsugnen eller bilen. Alltså i sånt som är en "apparat" och inte en "dator". Ordbehandlaren du kör i din dator är definitivt "software".

Det har ju varit lite kritik till vissa av knapparnas funktioner i div tidskrifter. Då kanske man kan anta (hoppas) att firmware kan komma att tillrætta dessa problem, t ex svenska språket osv?

pery skrev:
Vi gamla(?) datanördar skiljer på "software" och "firmware". Båda är program av något slag men firmware är sånt som som styr inbyggda datorer i kameran eller mikrovågsugnen eller bilen. Alltså i sånt som är en "apparat" och inte en "dator". Ordbehandlaren du kör i din dator är definitivt "software".

[OT]Det som kännetecknar firmware vill jag nog hävda inte är var programvara är installerad, utan på vilket sätt den är installerad. Om mjukvaran är hårt förankrad i en dator, dvs i ett minne som inte är RAM, är det firmware. Det man menar är ju att programvaran är halvvägs hårdvara (därav namnet), dvs att programmet ger extra funktioner till hårdvaran.

Men nu blev det onödigt nördigt... [/OT]

Per, "gammal", "dator-" men inte nödvändigtvis "-nörd".

ANNONS
Götaplatsens Foto