Annons

Var finns RAW-bilderna i datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsa220

Aktiv medlem
Jag har börjar fota i raw och köpt cs 4.
Jag har fotat i både jpg samt raw men det är bara jpg som kommer upp. Jag har tittat i mappen där mina nytagna bilder hamnar samt i bridge men jag hittar inte rawfilerna. Hur ska jag göra för att raw-filerna ska komma upp? Och kan jag få upp alla tagna vid ett tillfälle eller kan jag bara plocka fram dom en och en?

Du har kanske fuskat i gröna läget på kameran? De flesta kameror sparar raw filer i typ A, S, M, och P men inte i gröna läget och motivprogram.

Kolla i boken eller testa och återkom gärna så lär vi oss nåt.

Hittade detta svar under Nikonkameror:

Hej Petter,

Till att börja med så vill jag tacka dig för att du kontaktar oss på Nikon, då alla frågor är viktiga för oss.

Tyvärr är det följande att Windows XP har problem att läsa PTP protokollet.
Detta resulterar i att när du ansluter din kamera till en dator med XP så används protokollet PTP och då tror XP att alla NEF bildfiler är JPEG.
Detta inträffar alltså endast på kameror som inte har Masslagring som var under USB i inställnings menyn.
D90 har endast PTP protokoll och därav inträffar detta fenomen med denna kameran.
När du använder en kortläsare så använder sig kortläsaren av masslagring och ej PTP och därav fungerar det med kortläsare.

Om det är något mer du undrar så är det bara att kontakta oss igen, det gör du genom att klicka på länken överst i detta mail.

Med vänliga hälsningar

Martin I
Nikons Europeiska Support

Kanske är något sådant annars... Har du extern kortläsare?

Nej Fixer. Jag har varken fotat på grönt autoläge eller motivlägena. Endast på Av, P samt M.

Windows xp har jag, men milde tid....raw måste väl pluppa upp ändå? =)
Dom kom iallafall upp när jag hade en äldre cs. Men i cs4 finns dom inte. Vad katten ska jag göra?

Ser att du har en kamera från Canon. Det är ganska många som råkar ut för att RAW-filer inte dyker upp eller bara visas som en extra JPG.

I de flesta fall verkar det lösa sig med att man installerar Canons drivrutiner. Jag hade själv det problemet när jag var nybörjare och hade en 350D.

Drivrutiner bör ha skickats med din 40D.

ANNONS
Götaplatsens Foto