Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var tar mina Raw-bilder vägen

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Var hittar jag mina RAW-bilder i Canon Digital Photo Prof...??

Sitter för första gången med programmet (och manualen) och tänkte pilla lite med de bilder som jag tagit i RAW-format, men kan baske mig inte få upp några andra bilder än .jpeg.
Haft kameran inställd så den tar både jpeg+raw
Säkert ett riktigt newbie-fel, men jag får helt enkelt inte upp dem

Hilfe!!

//Jocke

Eller har jag inte lyckats få över dem från kameran till datorn. Pluggade bara in och klickade på vidare så hade jag dem i datorn. Måste man göra något aktivt val för att få med Raw-bilderna?

Vad för camera?

Jag hade ett typ samma problem.
När man öppnar utforskaren och flyttar bilderna från cameran till en katalog på typ C: så gör den om det till .jpg.

Så jag kör nu med en kortläsare till minnet. Så då e det bara att flytta över. Så é det kvar som raw....

Kör med 20D.
Det startar upp ett programma automatiskt när jag kopplar på strömmen till kamerna.
Någon anna som vet hur jag får fatt på bilderna?

//Jocke

Canon 20D

För att ladda ner raw bilder använder ni programet EOS viewer utility.
Det följde med en manual "programvaran EOS digital" läs i kapitel M.
Bosse

Re: Vad för camera?

ostebo skrev:
Jag hade ett typ samma problem.
När man öppnar utforskaren och flyttar bilderna från cameran till en katalog på typ C: så gör den om det till .jpg.

Så jag kör nu med en kortläsare till minnet. Så då e det bara att flytta över. Så é det kvar som raw....

Föregående talare har svaret åt dig redan. Kortläsare till datorn. Det är smidig, enkelt och det behövs inga specialprogram för att föra över filer, oavsett typ. Du då kan även använda CF-kortet som fick minne, förutsatt att du har din läsare med dig.

Hela problemet med att Windows (antagligen samma problem på MAC) inte hittar RAW-filerna sitter i att kameran inte är någon standard sk "mass storage device". Jag har samma problem med min 20'a och löste det underbart med en kortläsare. En kortläsare behöver inte kosta mer än 150 svenska småbagare och det ger dig fördelar som:

-Behöver inte koppla in/ut kameran
-Behöver inte slita ut gummiluckan på kameran
-Det går snabbare med en kortläsare
-Det slösar inte på kamerans batteri när du för över bilderna

-Jonne

Kortläsare får det bli, men det är konstigt att det krävs för att få över Raw-bilderna. Hittar ingen info om det i manualerna till kameran. Svagt!

Eller Zoombrowser, jag fattar inte varfor detta ska vara sa svart.
Installera programvaran som foljde med kameran och starta Zoombrowser, koppla in kamerna pa USB (2) och klicka pa oversta faltet i menyerna i ZB till vanster. Dar kan du ocksa valja att endast fora over de bilder som ar nya, Alltsa, Zoombrowser kanner av vilka bilder som du redan fort over tidigare om du beholl bilder pa ditt minneskort.
Det fungerar alldeles UTMARKT att anvanda ZB. Den lilla stund det tar att fora over bilderna ar ingen stor sak for batterikapaciteten.
PS. en RAW-fil kan inte goras om i overforingen till en JPEG, det ar i sa fall en tumnagel eller om du kan satta kameran att spara i bade JPEG och RAW sa ar det din JPEG ssom du lyckats fora over.

Mats/som oftast anvander kabel direkt fran EOS20D men ocksa ibland kortlasare (som ocksa fungerar mot Zoombrowser).

Senast ändrad:
Har man firewire på moderkortet så bör man skaffa en sådan läsare...avsevärt snabbare än USB.

Ska själv skaffa en sådan snarast...blev lurad av en jäkla försäljare i en butik som hävdade att USB 2.0 var snabbare än firewire i överföringen... Där fick man för att man inte läst på...jag frågade dock om detta verkligen var sant, men han var så säker att det var svårt att säga emot.

Nerevarine skrev:
Har man firewire på moderkortet så bör man skaffa en sådan läsare...avsevärt snabbare än USB.

Ska själv skaffa en sådan snarast...blev lurad av en jäkla försäljare i en butik som hävdade att USB 2.0 var snabbare än firewire i överföringen... Där fick man för att man inte läst på...jag frågade dock om detta verkligen var sant, men han var så säker att det var svårt att säga emot.
Om overforingen maste ga sa fort for dig kanske du skulle overvaga att anvanda tva minneskort istallet. Jag menar, om overforingen tar ett par minuter max, vad ar det jamfort med all den tid det sedan tar att redigera och sortera bilder i datorn.
Hur mycket data overfor du normalt?

Nerevarine skrev:

USB 2.0 har en på paperet högre överföringshastighet än Firewire400 (som är klart vanligast). I praktiken är skillnaden mer avhängig av vad som ska ta emot och hantera datat samt hur fort det går att läsa ut ur minneskortet. Klarar din kortläsare högsta farten för USB är det troligen helt omotiverat att byta.

Jag har en extern hårddisk med stöd för såväl USB som Fw och har jämfört hastigheten, för många små filer (<10 MB) är skillnaden i stort sett noll medan Fw är ungefär 10 % snabbare när det handlar om större filer (>640 MB).

Japp, på pappret har USB2 480mbit/s vs 400mbit/s för FW. Men USB2 belastar processorn och systemet med trafik, medans FW har en egen krets för detta. Men precis som Per säger så är skillnaden nog inte så stor. Vill man ha en riktigt snabb överföring så skaffar man sig en 32-bit Cardbus-adapter (förutsätter att man har en PCMCIA-slot). Då får man in sina bilder i datorn med en hastighet som överstiger FW.

http://www.dpreview.com/news/0310/03102103delkincardbustest.asp

Jag använder en sådan till min laptop och kan bara verifiera testresultatet. Det går riktigt snabbt.

Kortläsarna där måste vara testade med äldre chipset. Man bör iaf få ut minimum 6-7MB/s ur ett vanligt Sandisk Ultra 2 kort. Beror lite på chipsetet i läsaren.

När jag testade läsare vid ett tidigare tillfälle kom den bästa läsaren upp i runda 7MB/s, och det var en USB 2.0 läsare. Firewire-läsaren landade på runt 6MB/s. Dock så kan det skilja betydligt mellan olika chipset'en. Den bästa läsaren var samma modell som en tidigare läsare som gav hälften av hastigheten. Enda skillnaden var i modellnumret. Då hade de bytt chipset emellan.

Eller Zoombrowser, jag fattar inte varfor detta ska vara sa svart.

Jag hittar inte den programmvaran med det jag fick med min 20D.
Det får väl bli en kortläsare då, men om det inte går på ett annat sätt måste jag nog säga att -"Vad håller Canon på med!"

Joa skrev:
Jag hittar inte den programmvaran med det jag fick med min 20D.
Nej men EOS Viewer Utility finns med där och det kan du också använda för att föra över bilderna. Dock startar överföringen då inte automatiskt när du ansluter kameran, utan du måste starta det manuellt.

ZoomBrowser (och uppdateringar på andra program som du ändå bör hämta) finns att ladda ner härifrån.
Det får väl bli en kortläsare då, men om det inte går på ett annat sätt måste jag nog säga att -"Vad håller Canon på med!"
Det går som sagt utmärkt även utan kortläsare men Canon är inte speciellt tydliga med hur man skall göra så antingen får man testa och lära sig själv, eller fråga och få svar här på Fotosidan.

ANNONS
Götaplatsens Foto