Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför ändrar PS bilden när man sparar?

Produkter
(logga in för att koppla)

ttcs

Aktiv medlem
Jag har frågat förr men inte lyckat hitta vad som är fel...

När jag redigerat en bild i PS såsom jag vill ha den, och ska spara den så ändras både ljus och färg. Jag misstänker att det är någon inställning men vet inte vad...

Visar lite enkelt på en bild:

Vänster sida: så det ser ut i PS
Högersida så det ser ut efter jag sparat

Bilagor

• a12.jpg
    a12.jpg
    54.1 KB · Visningar: 676
Troligen är det en sideffekt av att du inte har fått med ICC-profilen mellan bearbetning och att du sparat bilden.

En fråga vid sidan om detta:
Är du från Gamleby möjligtvis?

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    31.9 KB · Visningar: 657
Mysko!

Du sparar inte som en ganska komprimerad jpg eller nåt? Funderade på om det kunde vara komprimeringen som gjort något... Men den borde nog ändå inte ändra färger och ljus i bilden...

Får se om någon har nåt bra svar... Ska kolla med en kille som är lärare i photoshop annars och se vad han säger om detta...

M.V.h: Johan Runesson

Jag har testat med den både i och ur klickad och det blir ingen skillnad.

Det verkar som om bilen ändras när den läses in i PS, och sedan ändras tillbaka när man spara...?!?

offtopic: Jag är inte från Gamleby.

Har jag förståt rätt att den är ljus i photoshop och mörk utanför?

För i så fall är det nog så att det du använder profing view i photoshop och ser den som den skulle se ut med de inställningarna utskriven/visad på valt medium.

Kör du PC eller MAC?

View/Proof Colors

Känns som om det skulle ha med profilen att göra.

Vilket format sparar du filen i?

Om det inte är det vet inte jag vad som är fel, det är jätte skumt.

Och felet är att när du sparar så är den ljus och korrekt, men nästa gång du öppnar i photoshop så är den mörkare?

Är det inte så att du kollar på bilden i något program som klarar profiler (webbläsare?) testa i så fall att konvertera den till sRGB innan du sparar filen.

Hmmm... jag kör PS elements så där fanns inget...

Jag sparar i jpeg.

Nä, felet är att bilden är ljusare i PS men i tex. windows bild viewer eller paint eller på webben så blir de mörka. Men öppnar jag den sparade filen i PS igen så är den ljus.

Det beror på att painter,windows viewer och webläsaren inte klarar att hantera färgprofiler om du konverterar till sRGB bör bilderna se lika ut.

om du har elemnts 4 så finns det under Bild->Konvertera till profil->använd sRGB.

OK, då vågar jag lova att det är profilen som spökar.

Profilen syfte är att visa bilden som den borde se ut om man tex ser de på en MAC eller vid CMYK-utskrift.

Men en JPG som visas på en PC i tex IExplorer kan inte kompensera för profilen för den vet inte vad den skall jämnkas mot.

Och PC till skillnad från en MAC hanterar inte ICC-profiler i systemet.

---

Så problemet är att Elements är satt för att visa din bild med en kompensation för tex din färgskrivare. Och om du har tur och alla led stämmer bör bilden utskriven från photoshop stämma med vad du ser på skärmen i photoshop.

Ingen garanti dock.

Men samma bild visad utanför photoshop bör då se annorlunda ut.

Detta är min 85% säkra åsikt, alternativa fel skulle kunna vara felaktig fil-pluggin i din installation eller att nått går fel i skrivning av filen.

Tyvärr är jag inte ägare av Elements så jag vet inte hur profiler påverkar bilden eller om och hur man stänger av på prewiev av profil.

Nu sitter jag inte framför Elements 3. Men jag har för mig att det finns det finns något likande fast det heter color settings och så kan man välja mellan ej färghantering, begränsad, och full. Kolla om du hittar något likande.

ohls skrev:
Nu sitter jag inte framför Elements 3. Men jag har för mig att det finns det finns något likande fast det heter color settings och så kan man välja mellan ej färghantering, begränsad, och full. Kolla om du hittar något likande.
Jo, det finns under redigera/färginställningar

man kan välja mellan:

Ingen färghantering
Begränsad färghantering
Fullständig färghantering

Om jag inte missminner mig så tror jag att om man väljer begränsad färghantering så konverterar den alla filer till sRGB, testa den. Men ställ tillbaka den efteråt om du vill ha som innan.

Testade du att först ändra inställningen till begränsad. Sedan öppnade bilden och sedan sparade den och jämförde dessa i något annat program och med elements?

Jepp!

Fortfarande ljust i PS...

Om jag fattar det hela rätt så ändrar alltså inte PS något utan bara visar bilden annorlunda på skärmen.

ttcs skrev:
Jepp!

Fortfarande ljust i PS...

Om jag fattar det hela rätt så ändrar alltså inte PS något utan bara visar bilden annorlunda på skärmen.

Har du möjlighet och lägga upp bilden eller skicka den till mig?

Men det har inget med bilden å göra...

Det verkar gälla alla bilder oavsett var de kommer ifrån....

ANNONS
Götaplatsens Foto