Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Varför är vertikalavtryck viktigt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Per:

En sak som ingen nämnt är att när man kryper på backen och tar makrobilder i höjdformat är det väldigt(!) jobbigt utan vertikalgrepp. Jag har inget vg och lider...

Rikard:

Nog har jag vänstertummen upp men vrider emellanåt kameran medsols för att bättre kunna stödja kameran med höger armbåge mot bröstet, beroende om jag prioriterar snabbhet eller skakfrihet.

perstromgren skrev:
Hörni, jag frågade inte om extra batterigrepp i allmänhet, jag frågade om den speciella avtryckare som finns på en del sådan!

Mummel, mummel...Det är svårt att skriva en trådrubrik som fungerar...

Per.
Med vilket finger når man det ordinarie avtrycket om man håller kameran i vertikalgreppet?
Måste man inte ha en högerhand skapt som en ovanligt långfingrad schimpans för att klara det?
Eller använder man vänsterhanden? Den behövs ju för att stödja, zooma och ev fokusera objektivet.

Olle

Grimmer skrev:
Per:

En sak som ingen nämnt är att när man kryper på backen och tar makrobilder i höjdformat är det väldigt(!) jobbigt utan vertikalgrepp. Jag har inget vg och lider...

Rikard:

Nog har jag vänstertummen upp men vrider emellanåt kameran medsols för att bättre kunna stödja kameran med höger armbåge mot bröstet, beroende om jag prioriterar snabbhet eller skakfrihet.

Pga ryggproblem ligger jag på sidan när jag plåtar macro. Bekvämt och bra och jag saknar inte vertikalgrepp. :eek:)

Personligen tycker jag inte att vertikalgreppet tillför annat än bättre ergonomi. En 400D är ju inte direkt ergonomisk i sitt orginalutförande, om man inte har väldigt små händer.

Är förmodligen en vanesak, men det känns bättre att bara vrida runt. Står man en hel dag och plåtar på höjden är det säkert skönt, som ni redan påpekat.

Dock är det en mycket skönare mekanisk känsla i reglagen och avtryckaren på batterigreppet än vad det är på kameran, men det är ju sånt man får ta om man inte vil lägga ut några tusen till.

jag tycker det är gött med vertikalavtryck på min d1h. saknade det inte så mkt på D50, men när man tar bilder i höjdformat känns det skönare med vertikalgrepp. slipper flänga runt med armen osv

Exakt, det är inte ovanligt att jag skippar att ta bilden i höjdformat helt ibland bara för att det finns inget smidigt sätt att komma åt avtryckren. Man kan ju hamna i alla möjliga ställningar när man fotar närbilder i skog och gräs. Den största nackdelen är i min mening att man inte kan få ner kameran helt till marken när vertikalgreppet är på vilket gör att man får objektivet vinklat neråt om man ska fota något på slät mark.

Jag vet en som sa att en riktig fotograf aldrig vänder på kameran.

Den enda gången han gjorde ett undantag var Redwood-träden i USA.

Erik Schalin skrev:
Jag vet en som sa att en riktig fotograf aldrig vänder på kameran.

Den enda gången han gjorde ett undantag var Redwood-träden i USA.

Den som sa det vet inte vad han pratar om...

Det skulle ju kunnat vara för att "riktiga fotografer" använder kvadratiska filmformat, men det stämmer ju i sådana fall inte med Redwoodträden. :)

Anders Östberg skrev:
Den som sa det vet inte vad han pratar om...

Det skulle ju kunnat vara för att "riktiga fotografer" använder kvadratiska filmformat, men det stämmer ju i sådana fall inte med Redwoodträden. :)
Jo det visste han.

Men han hade också alltid en räv bakom varje öra...

Bara en invändning bland flera... en "riktig fotograf" i min mening försöker t.ex. maximera bildens tekniska kvalitet genom att fylla ut rutan så bra som möjligt. Om kompositionen är i porträttformat innebär det att man får vända på kameran.

Men det var säkert "räven" som talade, det var väl i någon specifik kontext han sa detta.

Hugo vände inte på kameran, han såg till att han fick en bra komposition ändå.

Främsta syftet var nog ändå att Hugo gjorde reseprogram som visades upp.
Då är det trevligast om alla diabilder ligger på samma håll när de kommer upp på duken.

Då var han ju bara arrogant om han ansåg att "riktiga fotografer" bara fotar i landskapformat eller att dom bara fotar för reseprogram. Man får väl tro att det var med en glimt i ögat han sa detta.

Men det finns i och för sig rätt många sådana åsikter, vissa tycker att "riktiga fotografer" bara fotar svartvitt, eller att dom bara fotar "fine art nude" eller porträttfoto, osv. För att inte tala om att "riktiga fotografer" bara fotar med film.

Det är för mycket trångsynthet kring foto. :)

Nä Hugo var inte arrogant. En liten man med stort hjärta och ett gott öga för bilder.
Självklart hade han glimten i ögat när han sa det.

Och visst har han rätt i att ett program som visas på duk är en bättre produktion om alla bilder ligger på samma håll. Det blir mer vilsamt.

Jodå, det håller jag nog med om, helhetsintrycket blir säkert bättre så.

Den första jag kommer att tänka på här när du pratar om redwoodträd och riktig fotograf är Ansel. Men det kan ju inte vara han för han tog ju mycket kort på vertikalen och han var ju en duktig fotograf.

Den där Hugo verkar ha varit en rolig prick.

Tänk vad mycke folk det finns här på fotosidan som saknar humor.

/ Erik

Och jag skrev att jag uppfade det efter att jag skrivit mitt inlägg. Och vad har dia för utställning med saken att göra? Vi pratar om vertikal vs horisontell.

ekemannen skrev:
...
Tänk vad mycke folk det finns här på fotosidan som saknar humor.
...

Tänk vad mycket "roligheter" folk kommer med. :)

Faktum är att många "roliga" uttalanden bygger på förutfattande meningar, negativa värderingar av andra människor eller skoj på andras bekostnad.

I det här fallet är det förstås harmlöst men ibland bör man nog tänka efter innan man skrattar.

ANNONS
Götaplatsens Foto