** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Varning för Rajala Foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tjaa, fin reklam vet jag ju inte om man kan kalla det för... Det mesta är väl negativ kritik tycker jag det verkar som... Fast det finns ju de som säger att all reklam är bra reklam. ;-)
Fast det är klart, du kanske var ironisk?...

Mvh
Danne

Många åsikter. Jag kan avsluta mitt deltagande i tråden så här:

Det skulle vara en förlust för oss som pysslar med foto om företag som Rajala svartmålades så mycket att de drabbades affärsmässigt av det. Med all respekt för de enskilda fall där Rajala inte lyckats så känns det inte riktigt bra att sätta etiketten oseriös på Rajala. Alla företag kan bli bättre men om målet är att höja lägstanivån på fotobutiker är det knappast med Rajala vi ska börja.
 
Nu är ni orättvisa. alla som köpte 100-400L för tolvtusen fick sina objektiv, men de fick vänta, men det berodde verkligen inte på Rajala, utan på att Canon inte kunde leverera, och de sålde antagligen med förlust för att profilera sig. Oerhört korkat och nollkoll att ta det som ett exempel. Vafan, till det priset så ska man bara vara glad.

jag har inte sagt något om att de inte fick sina objektiv, men det var ett jäkla gnäll under en lång tid från vissa och Rajala exponerades lika flitigt då som nu här på fotosidan.Vad jag har förstått så levererade Rajala alla beställda objektiv till ett bra pris.
 
Beställde en Panasonic DMC-GF1 + 14-45 SVART + DMW-FL220 i söndags fick en orderbekräftelse i går på en Panasonic DMC-GF1 + 20/1.7 SVART + DMW-FL220 som är med fel objektiv skickade dem ett mail där jag hänvisade till felaktigheten fick inget svar från dem så jag ringde till dem och fick det ändrat utan problem första kameran ska gå i retur och jag löser ut den andra leveransen jag tycker att de löste det på ett bra sätt men jag tog det på postförskott efter att jag läst detta forum.

/Leo
 
Jag vill också gärna tillägga att Rajala verkar ta problem på allvar och löser dem bra, även om den normala kundkontakten är sjukt seg. När jag köpte ett Nikkor 24-70 med kärvande zoomring fick jag vips byta det till ett nytt exemplar, trots att det säkert hade kunnat hävdas att det antingen var "helt okej" eller att jag kunnat orsaka felet själv. Det dök nämligen upp först efter en tids användande.

Så, även om jag är negativ till Rajalas organisation så finns det positiva sidor där andra butiker inte hade betett sig lika bra. Det gäller att försöka lista ut huruvida de negativa sidorna är viktiga för en själv. Har man inte så bråttom så gör det i detta fall nog inget.
 
Jag har köpt prylar där och inte haft problem, men de ÄR sega att svara på frågor och att lagersaldo inte stämmer i webbutiken är klart irriterande, men inte skall man varna för dem bara för att de inte är perfekta! Fixa webshopen och bli bättre på att svara på mail och telefon så ser inte jag något att klaga på - ALLA strular till det lite då och då - det som skiljer agnarna ifrån vetet är vad man gör när det strular och min uppfattning baserat på mina erfarenheter är att de absolut inte är sämre än någon annan butik
 
Passade på att köpa min 5d mk2 där till ett mycket bra pris 18000 och det är sjukt billigt. Och jag fick kameran på 2 dagar så jag tycker dom har varit super
 
Hade bestämt mig för att inhandla ett Nikon 55-200/4-5.6G VR ED i helgen och blev minst sagt glatt överraskad när jag i dagens DN såg att Rajala hade erbjudande med detta objektiv för 1999:-. Gick därför in nu för att beställa ett men ser då att det kostar 2199:- och alla mina försök att skriva in en annanskod eller liknande har misslyckats. I annonsens finstilta står det att det gäller under begränsad tid och antal. Men eftersom det är dagens tidning borde det väl fortfarande finnas kvar till det utlovade priset?

Hade tänkt maila att fråga vad som är fel men eftersom jag gärna vill få det beställt idag är jag fundersam på om jag hinner få svar (Jag har ingen möjlighet att ringa eller besöka butiken som det är nu).

Är detta något som andra upplevt och är det någon som har en bra förklaring på vad jag kan ha missförstått?
 
Jag försökte köpa en begagnad 1D mk3 men priset på hemsidan gällde inte längre, jag fick en förklaring men ska i ärlighetens namn säga att jag inte förstod en stavelse. När de väl började titta efter kameran så fanns den inte kvar. Bara en tom kartong. Två snabba steg senare så var jag utanför butiken..
 
Hej!
jag tänkte berätta om min erfarenhet av rajala...denna tråd verkar vara död sedan länge. Men jag skriver i alla fall!

i onsdags beställde jag en pryl från rajala över nätet,prylen var i lager enligt lagerstatusen! jag ringde på torsdag eftermiddag för att be om kollinummret...enda anledning var att jag beställde från rajala var att dom skulle enligt hemsidan leverara prylen på engång...i alla fall...jag ringde på torsdagen för att be om kollinummret...men killen i telefonen säger att dom hade haft fullt upp och varan skulle skickas på samma dag som jag ringde(torsdags)
imorse fick jag ett mail från rajala där det står att varan inte var i lager, trots att det står så på hemsidan.
Så dom är tvungen att plocka hem den från sitt lager i finland, och hur länge det skulle ta visste han inte!
Efter samtalet var jag jättesur o arg för att det står på hemsidan att dom hade prylen i lager, och det står fortfarande i detta nu att den finns i lager i sthlm fast den inte gör det.....! och det här tycker jag är högst oseriöst av en seriös butik!jag blir irreterade av att bara tänka på det!

Men efter samtalet så ringer jag till butiken i malmö o frågar dom i fall dom har den här prylen i lager....killen i telefonen knappar på datorn o säger att den inte finns, plus att han kollar upp sthlms butikens lager över datorn.....så då hänvisar jag till att det står på hemsidan att den finns, säljaren ber mig vänta, efter ett tag återvänder han till telefonen och säger att den visst finns i lager.
han sa att de bara var komma in till butiken och handla,detta är omöjligt för mig eftersom jag bor 60 mil från malmö och 15 mil från sthlm dessutom!

men jag tackar och lägger på luren...och ringer genast upp sthlms butiken...och frågar säljaren i telefonen i luren vart han beställt prylen från...och han svara: -från vårat lager i finland!
och jag ger ett blixtsnabbt svar på det ; -att det behöver dom inte göra för att varan finns redan i lager i malmö

så då ber jag alltså att sthlms säljaren ska ringa ner till malmö butiken som i sin tur kan skicka varan till mig!


slutsats: butikerna i malmö och sthlm verkar inte ha någon som helst kommuntikation, för att kolla varandras lager innan dom beställer från finland.

hemsidans lagerstatus är ett skämt, men det framgår redan här i tråden,

och det verkar som om kunderna får agera budbärare mellan butikerna för att kunderna själva ska vara nöjd!
för att dom verkar inte göra det själva!
 
Märke en rolig sak, varför skriver de ett ordinarie pris på flera tusen kronor mer precis under priset? Vem försöker dem lura med att skriva ut priset som det var när skiten släpptes?
 
Canon släpper ju en Prislista med ett Ca pris och det är det dom går efter, som typ alla butiker går efter. Och det vet vi ju alla att dom brukar ju va höga.
 
Canon släpper ju en Prislista med ett Ca pris och det är det dom går efter, som typ alla butiker går efter. Och det vet vi ju alla att dom brukar ju va höga.
Fast Rajala anger inte "Canons cirkapris" utan "ord. pris". Det finns givetvis regler för hur sådant får användas -- kallar man det "ord. pris" måste man faktiskt kunna visa att detta varit butikens ordinarie pris under en någorlunda lång period. Jag håller det inte för otroligt att Rajalas webbsajt faktiskt bryter mot marknadsföringslagen.
 
Jag beställde ett objektiv och motljusskydd av Rajala via nätet, (det fanns ingen som hade tid att tala i telefon), "tillgängligt direkt" var angivet för båda. Objektivet kom efter 1½ vecka men motljusskyddet har jag inte fått än (2v.). Nu fanns ju angivet att "tillgänglighet direkt" kan betyda att varan finns i Finnland med lite längre leveranstid. Bra att de sände objektivet först utan att vänta in motljusskyddet så som en anna näthandel gjort tidigare tills någon uppmärksammade fallet och sände objektivet. Varför ska det ta så lång tid att få motljusskydd till Canon? kan väl inte vara så betungande för näthandlarna att hålla ett litet lager, eller att beställa hem i samband med objektiven. Men Canon borde förståss leverera dem tillsammans med objektiven som andra gör. Annars bara positiva erfarenheter av Rajala och FotoVideo som de hette förut. Att en vara som angivits finnas i lager varit slut/tagit slut har jag råkat ut för på fler ställen, flera kanske beställer ungefär samtidigt så att lagret inte räcker till alla.
 
Jag har aldrig haft problem med Rajala. Beställde grejer i onsdags och det kom idag.
Finns i lager är ju en tolknings fråga. Dom säger inte i vilket lager. så det kan ju finnas i sverige eller på deras lager i finland.
 
Oj.

Oj. Jag gjorde precis en beställning där på Rajala ( 5 minuter sen) . Ett CANON EOS 500D + 18-55 IS KIT beställde jag.
Fick inget bekräftelsemail men pengarna är reserverade på banken.
Hoppas det inte blir strul nu...
 
Sen märkte jag att de inte lägger ut bilder eller info om de begagnade kameror de säljer, vill de inte sälja eller vill de bara ha folk som kan köpa direkt från butiken?
 
Oj. Jag gjorde precis en beställning där på Rajala ( 5 minuter sen) . Ett CANON EOS 500D + 18-55 IS KIT beställde jag.
Fick inget bekräftelsemail men pengarna är reserverade på banken.
Hoppas det inte blir strul nu...
Jag tror nog du kan vara lugn, bekräftelsen kommer snart om du nu inte redan fått den.
 
Långsam leverans, åter igen

Gjorde en beställning 27:e maj på en Sony Nex-5. Har än idag (dryg vecka har förlöpt) inte fått någon leveransbekräftelse. Tycker att det är väldigt fult av Rajala att uppge "leverns direkt" om dom inte kan leverera med ens, utan måste beställa hem från Finland.

Till dig som vill få beställningen snabbt: RING affären innan du gör en beställning, annars kan finns det risk för att bli besviken.
 
Tycker att det är väldigt fult av Rajala att uppge "leverns direkt" om dom inte kan leverera med ens, utan måste beställa hem från Finland.
Spelar väl ingen roll om de skickar prylarna från Finland eller nånstans i Sverige?

Däremot är det ju lite dåligt att du inte fått någon respons på beställningen efter över en vecka. Visserligen har det varit helger, men iaf...
 
Rajala VS Pixmania

Rajala... Pixmani... Expert, butiker som inte uppfyller de löften och den service de utlovar. Självklart ska vi varna andra, att utsättas för stora butik kedjors inkompetens är inte ok.

Jag gjorde misstaget, att inte kontrollera Pixmanias rykte innan beställning...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS