** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Varning för Rajala Foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Rajala... Pixmani... Expert, butiker som inte uppfyller de löften och den service de utlovar. Självklart ska vi varna andra, att utsättas för stora butik kedjors inkompetens är inte ok.

Jag gjorde misstaget, att inte kontrollera Pixmanias rykte innan beställning...

Nu gör du en rejäl generalisering där du kommer med grova beskyllningar.

Kan du presentera belägg för att de nämnda företagen ska nämnas i samma andetag?

Vi har alla olika erfarenheter, men jag tror inte att Rajala är ett företag som med så stor kundbas anses vara inkompetent. Eller så är alla vi som handlat av dem helt enkelt inkompetenta?

Den här typen av trådar är totalt meningslösa, vilket påpekats av andra i tråden. Det finns alltid minst två sidor av en historia. I sådana här trådar får vi bara höra den ena. Den typen av "varningar" kan jag inte påstå tillför särskilt mycket.
 
Tråkigt

Tråkigt att du tycker det, personligen är jag mycket tacksam över den hjälp det innebär när andra påvisar brister i företags bemötande av sina kunder. Om du har positiva erfarenheter får jag gratulera dig, jag har haft dåliga erfarenheter av både Pixmania och Expert. Grova beskyllningar... nej nu tycker jag vi ska hålla oss på en saklig nivå. Jag syftar på att dessa företag påvisat en brist i sitt kundbemötande, om ett företag inte kan uppfylla sina löften anser jag dem inkompetenta uppgiften.
 
Tråkigt att du tycker det, personligen är jag mycket tacksam över den hjälp det innebär när andra påvisar brister i företags bemötande av sina kunder. Om du har positiva erfarenheter får jag gratulera dig, jag har haft dåliga erfarenheter av både Pixmania och Expert. Grova beskyllningar... nej nu tycker jag vi ska hålla oss på en saklig nivå. Jag syftar på att dessa företag påvisat en brist i sitt kundbemötande, om ett företag inte kan uppfylla sina löften anser jag dem inkompetenta uppgiften.

Jag har aldrig haft problem med pixmania eller Rajala. det har tagit ca:3 dagar så är grejorna på väg.
Men många tror att det är bara dom själva som beställt prylar men så är det knappast. Skulle tro
att det är rätt många som beställer över nätet. Jag tycker en veckas leveranstid är rätt snabbt.
 
Toppen

Jätteskönt att det fungerat bra för er:) Jag vill poängtera att dessa företag naturligtvis inte är bluff och bedrägeri, det har bara inte fungerat när jag beställt. Förmodligen beroende på enormt tryck i beställningskedjan... Men det gläder mig, att alla ni andra som fått era produkter är nöjda:)
 
Jätteskönt att det fungerat bra för er:) Jag vill poängtera att dessa företag naturligtvis inte är bluff och bedrägeri, det har bara inte fungerat när jag beställt. Förmodligen beroende på enormt tryck i beställningskedjan... Men det gläder mig, att alla ni andra som fått era produkter är nöjda:)

Jag jobbar själv i branch där vi skickar saker inom och utanför norden. Ibland blir det strul
det är så mycket som kan gå fel.Tex grejorna ligger på fel ställe eller fel inventerat. leverantören
har bekräftat till ett visst datum men inte levererat i tid till nämnda firmor.Eller så är det data fel.
Men att inte få en bekräftelse är svagt.
 
Svar till Tommy: ja jag hade lite svårt att förstå först varför trådskaparen inte ringer till exv Mamöaffären, se sedan senare svar.

Kanske därför att de, på samma sätt som Stockholmsbutiken saknar telefonkö...
När jag försökte få tag på min beställning efter 4 veckors väntan. så ringde jag 15ggr två dagar i rad innan man fick något annat än "Vi är upptagna med kunder i butiken..."
 
Jag har aldrig haft problem med Rajala. Beställde grejer i onsdags och det kom idag.
Finns i lager är ju en tolknings fråga. Dom säger inte i vilket lager. så det kan ju finnas i sverige eller på deras lager i finland.

Det är inte ens säkert att de har grejerna i något lager.

När jag beställden en Canoscan 9000 av dem så stod det Tillgänglighet Direkt.
Efter förfrågan så svarade de till slut att det betydde att den fanns i lager i Finland.

Efter 4 veckors väntan kom det till slut fram att de hade ingen alls... inte i något lager eller i butik.
Detta trots att det stod "Tillgänglighet Direkt" under hela denna period.

Efter att jag pratade med en kille visade det sig att de inte har något automatiserat system för att hålla koll på lagret.
D.v.s. lagerstatus på nätet är enligt senaste gången någon brydde sig om att ändra hemsidan.

Synd, de är väldigt bra i butik.
 
Det är inte ens säkert att de har grejerna i något lager.

När jag beställden en Canoscan 9000 av dem så stod det Tillgänglighet Direkt.
Efter förfrågan så svarade de till slut att det betydde att den fanns i lager i Finland.

Efter 4 veckors väntan kom det till slut fram att de hade ingen alls... inte i något lager eller i butik.
Detta trots att det stod "Tillgänglighet Direkt" under hela denna period.

Efter att jag pratade med en kille visade det sig att de inte har något automatiserat system för att hålla koll på lagret.
D.v.s. lagerstatus på nätet är enligt senaste gången någon brydde sig om att ändra hemsidan.

Synd, de är väldigt bra i butik.

Det låter som om dom behöver ett nytt datasystem kanske.
 
Rajala är kalas, men tröga på nätet. Att de inte bekräftat en beställning som lades den 27:e, en fredag, är väl inte alls konstigt mtp på helgerna, utan högst normalt. Tar man bort halvdagen och klämdagen så är det bara två vanliga arbetsdagar som har gått. Är det seriöst att sänka en firma för något sådant på nätet för det?
 
Kanske därför att de, på samma sätt som Stockholmsbutiken saknar telefonkö...
När jag försökte få tag på min beställning efter 4 veckors väntan. så ringde jag 15ggr två dagar i rad innan man fick något annat än "Vi är upptagna med kunder i butiken..."

Förlåt.... trött idag...
man skall inte svara på 1 år gamla inlägg...

Dock gäller det tydligen fortfarande!
 
Rajala är kalas, men tröga på nätet. Att de inte bekräftat en beställning som lades den 27:e, en fredag, är väl inte alls konstigt mtp på helgerna, utan högst normalt. Tar man bort halvdagen och klämdagen så är det bara två vanliga arbetsdagar som har gått. Är det seriöst att sänka en firma för något sådant på nätet för det?

Och varför i hela friden skulle man ta bort halvdagen och klämdagen?
De är väl inte statliga?
 
Jag tror nog att det är deras största problem.
Alla jag pratat med eller haft någon kontakt med på Rajala har varit väldigt bra att ha och göra med.

Edit:
Ångrar mig lite...
Jag mindes plötsligt när jag köpte min 60D med två objektiv.
Detta gjorde jag i Stockholmsbutiken.
Jag ville då även köpa ett 50mm f1.8.
Det fanns inte inne, jag frågade då om jag kunde betala ett i kassan och sen hämta upp det när det kom in eller om de kunde skicka hem det till mig.

Jag blev då hänvisad till en dator i butiken och ombedd att lägga en order på nätet...
Det är inte bra service.
 
Och varför i hela friden skulle man ta bort halvdagen och klämdagen?
De är väl inte statliga?
Även om man skulle göra det så tycker jag inte det är för mycket begärt att man efter två (!) arbetsdagar ska få något slags respons på en beställning.

Själv har jag aldrig handlat via nätet från Rajala, däremot har jag ganska ofta besökt deras butik i Stockholm och alltid blivit väldigt väl omhändertagen av kunnig och intresserad personal.
 
Tråkigt att du tycker det, personligen är jag mycket tacksam över den hjälp det innebär när andra påvisar brister i företags bemötande av sina kunder. Om du har positiva erfarenheter får jag gratulera dig, jag har haft dåliga erfarenheter av både Pixmania och Expert. Grova beskyllningar... nej nu tycker jag vi ska hålla oss på en saklig nivå. Jag syftar på att dessa företag påvisat en brist i sitt kundbemötande, om ett företag inte kan uppfylla sina löften anser jag dem inkompetenta uppgiften.

Jag anser att det är grova beskyllningar eftersom du drog in Rajala i ditt resonemang, trots att du - vad jag förstår - inte har någon erfarenhet av Rajala.

Brister i kundbemötande - absolut - men att generalisera och prata om inkompetens är en helt annan sak.
 
Och varför i hela friden skulle man ta bort halvdagen och klämdagen?
De är väl inte statliga?

Som en liten upplysning kan jag berätta att det finns rätt många företag som tar bort de dagarna. Jag kan väl också upplysa om att det är rätt få "statliga" verksamheter som har stängt på klämdagar.
 
Som en liten upplysning kan jag berätta att det finns rätt många företag som tar bort de dagarna. Jag kan väl också upplysa om att det är rätt få "statliga" verksamheter som har stängt på klämdagar.

Du får lysa upp vad du vill.
Jag anser ändå att en web-butik inte kan räkna bort dessa dagar hur som helst.
 
fortsättning...

Två veckor har nu förlöpt sedan beställningen hos Rajala, dock än utan leverans. På deras hemsidan står det fortfarande "levereras direkt" för avsedd vara. Är det roddbåt mellan Finland och Svea rike?
 
De har ju ingen koll på nätet, deras begagnade EF 400/5.6 som jag köpte för en vecka sedan står fortfarande till salu. Men om vi bortser från att de har noll koll på sin nätsida, så är det, så är de dj-t seriösa, duktiga och har bra priser. All heder åt dem i övrigt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS