Annons

Varning för Rajala Foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

uabtorw

Ny medlem
Rajala, funkade utmärkt

Hej,
Eftersom jag var på jakt efter ny kamera, så kollar man ju runt bland siter, och hittade då detta som stod på Fotosidan. Vis av det som stod så kollade jag först på hemsidan, sedan ringde jag och kollade, för att inte hamna på samma ställe som vissa hamnat, dvs att ha beställt och sedan inte fått leverans.
Snackade med Lucas som kollade i lagersaldo och vad som gick att leverera. Han kollade också efter vilken väska som skulle passa med objektiven så att man inte behöver byta, pga att man tagit i för mycket eller lite.
Beställde grejjerna i Torsdags 2011-07-14 vid pass klockan 12. SMS'et om att paketet kommit till ICA fick jag vid kl 15.00 på fredagen (2011-07-15). Precis lagom för att åka och hämta före jag drog iväg på veckosluts semester.
Så, varför fungerade det för mig och inte för andra?
Tror att det beror på att jag inte förlitar mig på att Webb/e-post fungerar klanderfritt, utan att det behövs en personlig kontakt också, om man vill vara säker..
Alltså, mitt intryck är att det fungerar utmärkt och kommer att använda Rajala även framgent (samt rekomendera till kompisar, om de undrar)
Tor
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Rajala... Pixmani... Expert, butiker som inte uppfyller de löften och den service de utlovar. Självklart ska vi varna andra, att utsättas för stora butik kedjors inkompetens är inte ok.

Jag gjorde misstaget, att inte kontrollera Pixmanias rykte innan beställning...
Jag kollade Pixmanias rykte innan beställning och fann att en del var missnöjda och andra inte. Det fanns andra som hade bättre siffror ja men de hade en Sony 70-400mm för drygt 12 000 istället för nästan 18 på Cyber. De hade ett Sigma 17-70mm som jag också ville ha. Så jag tog risken att chansa - medvetet.

Jag brukar annars inte handla på nätet bara för att saker är billiga utan främst för att inga fotoaffärer i Stockholm någonsin haft de Sony-grejor jag varit på jakt efter.

Dagen efter ringer en svensk tjej från Pixmania Sverige (leverans sker från Frankrike som en del säkert vet) och frågar om det verkligen är jag som gjort beställningen. Hon ville bara kolla eftersom det var rätt mycket pengar ändå. Det tog jag som uttryck för en god process för att värna om mina betalkortspengar också. Har exv. aldrig varit med om att någon taxiförare bett om leg. hittills. Där drar de kortet och ställer inga "onödiga frågor" så länge köpet går igenom. Kod, vad är det för något? Varför är den branschen ställd utanför alla normala säkerhetsprocesser?

Tre fyra dagar efteråt hade jag mina objektiv som jag är väldigt nöjd med. Jag var främst rädd för att Sigma-objektivet skulle strula eftersom jag läst en hel del om folks fokusproblem med dessa men allt gick perfekt och jag tjänade 5-6 tusen på att handla från Frankrike istället från CyberPhoto.

Men man ska vara medveten om att strular det så är det strulet ofta upphöjt i två om man behöver fjärrstyra en returprocess. Tyvärr fungerar många webbshopar fortfarande "enkelriktat". De kan bara sälja men är fullständigt inkapabla att hantera returer. Många i den "nya ekonomin" som det hette för minst 10 år sedan garvade då åt de gamla omoderna "postorderbutikerna" såsom Ellos m.fl. men Ellos har kunnat hantera returer i bergis 50 år. Strulputtarna i webbhandlarna håller precis på att lära sig detta och borde väl egentligen hänvisas en veckoslutskurs hos Ellos eller Claes Olsson i Insjön.

Så jag tror att när det gäller Pixmania åtminstone så är nog bilden mer komplicerad än att allt är ett helvete. Därmed inte sagt att jag inte tror att andra faktiskt fått slita sitt hår.
 

Danne B

Aktiv medlem
Priskonkurerar med Canon?

Jag har flera gånger gett dem chansen när jag ska köpa något men "pretto" butiken cyberphoto som för mig (och många andra) varit dyrare men bättre har alltid varit biligare. NÅgra exempel på vanliga gluggar;

Canon Ef 16-35/2.8L USM II Rajala 15450 Cyberphoto 14495 prisskillnad 955kr/16% till cyber fördel
Canon Ef 24-70/2.8L Rajala 12890 Cyberphoto 11990 priskillnad 900 kr/ 14% till cyber fördel
Kampanjerbjudande på speedlite 580 EXII 800 kr dyrare än Cyberphotos normalpris.

Det är ganska stora skillnader. Det är givetvis för att betala de billiga "driver" dom har (och som kanske gör att de får mycket kritik för att de inte hinner ta hand om sina kunder)?

Gött att skippa dessa butiker när man kan handla på Hegethorns i Nässjö..

Canon Ef 16-35/2.8L USM II - 13495 kr
Canon Ef 24-70/2.8L - 11490 kr
Speedlite 580 EXII - 4490kr

Letade runt på hela internet efter billiga prylar, men till slut köpte jag nästan allt hos dem.
 

WeeBee

Aktiv medlem
Två veckor har nu förlöpt sedan beställningen hos Rajala, dock än utan leverans. På deras hemsidan står det fortfarande "levereras direkt" för avsedd vara. Är det roddbåt mellan Finland och Svea rike?
Nu har jag inte läst genom början på denna story (har inte orkat gå genom sida efter sida i denna topic), men varför skulle Rajalas produkter för Sverige komma från Finland? Jag tror nog att de har skilda lager för de svenska butikerna.
 

Ogg

Aktiv medlem
Nu har jag inte läst genom början på denna story (har inte orkat gå genom sida efter sida i denna topic), men varför skulle Rajalas produkter för Sverige komma från Finland? Jag tror nog att de har skilda lager för de svenska butikerna.
Inte enligt deras egen personal.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kollade just hur butikerna (utifrån sett) ser ut i sverige, och kan inte fatta att de inte skulle ha egna lager i Sverige, för butikerna ser inte så små ut. Detta är lite dåligt måste jag säga.
Rajala Pro Shop i Stockholm har ju ofta hyfsat mycket grejor hemma i butiken.
Det är väl också en del av lagret om de nu har sin huvudhub i Finland.
 

mindmeld

Aktiv medlem
Kan inte säga varken bu eller bä om denna butik, men vad som saknas är ju uppenbarligen en dialog mellan butik och kund.

Och har man en webshop så ska man definitivt inte behöva gå till butiken fysiskt för att få hjälp då har företaget väldigt dålig service oavsett hur bra det fungerar i butiken.

Som kund ska man kunna kräva någorlunda responstid oavsett vilken butik om det finns en mail adress om inte butiken uttryckligen säger att man inte svarar på mail utan tar allt via telefon.
 

Glenz

Medlem
Wholesale 21 LTD

Hej!

Är de någon som har handlat från "Wholesale 21 LTD"? verkar skumt är as billigt dem skickar från Spanien och har kontor i England enligt dem. D700 för 1450 Usd t.ex..
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hej!

Är de någon som har handlat från "Wholesale 21 LTD"? verkar skumt är as billigt dem skickar från Spanien och har kontor i England enligt dem. D700 för 1450 Usd t.ex..
På vilket sätt har det med Rajala att göra? Trådkapning deluxe...
Som vanligt gäller att verkar det skumt så är det förmodligen skumt. Hela konceptet brukar bygga på att folk vill bli blåsta (läs: handla orealistiskt billigt).
 

Glenz

Medlem
Wholesale 21 LTD

We are sole distributor of electronics and we sell at affordable price
on discount..

The Nikon D700 Digital SLR Camera with Nikon AF-S VR 105mm lens cost ...1250usd

Shipping is free..

Where are you located?

We are located Spain and have branch office in United Kingdom..

How many do you want to buy?

We will ship by DHL courier services and it will take just 2 working
days to get to your address.

Await your mail.

Thanks
Manuel
 

Danne B

Aktiv medlem
We are sole distributor of electronics and we sell at affordable price
on discount..

The Nikon D700 Digital SLR Camera with Nikon AF-S VR 105mm lens cost ...1250usd

Shipping is free..

Where are you located?

We are located Spain and have branch office in United Kingdom..

How many do you want to buy?

We will ship by DHL courier services and it will take just 2 working
days to get to your address.

Await your mail.

Thanks
Manuel
De finns i Spanien.. Har kontor/affär i Stor Brittanien och prissätter i US Dollar...?
Hade inte euro varit bättre? ;-)
 

Thomas_7i

Medlem
Handlade i butiken i Stockholm i lördags. Alltid trevligt bemötande och verkar ju alltid ha det man ska ha på hyllan. Så min rekommendation är att handla i butiken, är ju trots allt trevligare än att sitta och skriva i ett formulär på interrnet. Handlar det mesta jag köper i butik, inte bara på Rajala, men det är på något vis tryggare för en sån som mig, som kanske inte alltid har full koll på allt och kan behöva ha lite tips och råd.

MvH Thomas
 

.di

Aktiv medlem
Eos 7d

är sugen på att införskaffa mig en 7D.. ser att Rajala har huset fär 11995kr.. och det är ju ett ganska bra pris.. men hört både dålig och bra om Rajala.. ska man slå till bor nämligen i Gbg så är tvungen att handla över internet.. det är det som gör mig orolig..
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS