Annons

Vem behöver FF-sensor?

Produkter
(logga in för att koppla)
Staffan: gör gärna det testet när du väl skaffat nya 5D. Klart intressant. Lite åt samma håll som tele + convertertestet tidigare i tråden. Det finns ju en allmän diskussion om teleconvertrarnas vara eller icke vara i digitalåldern.

Men eftersom du kanske dröjer med att:
1) skaffa en 5DmkII
2) göra detta test när du väl skaffat kameran

så antar jag att du får posta den i en ny tråd. Hoppas jag inte missar den när det nu blir av...

/Peter
 
Kan ge ett annat exempel där det är bra med stort skärpedjup (och snabba tider):
Skulle plåta ett bröllopspar för 10 år sedan och plåtningen skulle ske utomhus sent i September. (Trots att jag ville ha en reservplan att ha möjligheten att plåta inomhus om det skulle bli dåligt väder så tyckte paret att det inte behövdes).
På bröllopsdagen var det mulet men blev sedan vid plåtningen mörkare o regn. Körde då med en Hasselbladare och 100 ISO (ASA) film. (Kortare skärpedjup än småbild med samma utsnitt och bländare). Hade stativ för tiderna blev långa, för långa. Som tur var så provade jag med lite olika bländare när jag tog gruppbilder då man hade en människor i två led (några stod alltså bakom de främsta). Fick alltså blända ner för att få båda leden skarpa men i några fall blev tiden så lång att någon hann blinka till följd att ögonen blev "grumliga" under den korta tid ögonlocket var framför ögat. Bländade jag upp så räckte inte skärpedjupet till. Jag fick dock några godkända trots allt.

Lösningen nu i efterhand hade kanske varit att köra (med ett annat magasin) med 400 ISO film pressat ett steg men det hade varit sämre till de andra bilderna. Hade man kört småbild hade man inte haft samma problem men en sämre kvalitet teknisk sett.

Allt var inte bättre förr.
 
Kommer bli intressant att se resultatet av dina test Staffan.
Men man kanske borde ha en 450D (12 MP) eller 50D (15 MP) att jämföra mot en 5D (FF och 12 MP) istället för en 400D (10 MP).

Om någon med en 450D eller 50D i Göteborg vill vara med att testa objektiv mot/med en 5D och vill redovisa resultatet så kan jag fixa fram en hel del skarpa gluggar.

Testade nyss Nikkor 35/1,4 med Canonfattning mot Canon EF 35/1.4 på min EOS 5D och Nikon-objektivet var bättre på stora öppningar.
 
Skärpan beror inte på sensorstorleken, utan objektivet som sitter på huset.

Däremot så kräver FF mer av objektivet.
Detta då problem med vinjettering och kantoskärpa blir tydligare på FF än FX-hus.
(FX-hus använder inte lika stor del av linsen som FF-hus).

Men det borde väl rimligtvis krävas mer mittskärpa av ett objektiv på en APS-C-kamera. Börjar vi inte närma oss så pass hög upplösning att objektivens skärpa sätter begränsningar? Och att alla kameratillverkare som inte "låst sig" i 4/3-systemet lägger mest krut på att utveckla skarpa FF-gluggar och att vi får förlita oss på tredjepartstillverkare för att utveckla riktigt skarpa APS-C-objektiv? (Även om originaltillverkarna verkar spotta ur sig förbättrade konsumentzoomar med hysteriskt bännviddsomfång i aldrig sinande takt)
 
Testade nyss Nikkor 35/1,4 med Canonfattning mot Canon EF 35/1.4 på min EOS 5D och Nikon-objektivet var bättre på stora öppningar.

Gjorde liknande test för ett tag sedan, med inte mindre än 13st objektiv med 28mm brännvidd. Bla 5st Nikon 28:eek:r och Canons 28/1.8 och 28/2.8:
http://www.yrkesfoto.se/Shop/Application/pgOwnPageItem.php?iId=17

Ett av dom bästa var Nikons gamla 28/2.0 AIS. Allra bäst var Leica och Zeiss.

Intressantast tycker jag var att dom var bra på olika vis. Inget objektiv var bäst på allt och alla hade sina brister och styrkor.
 
Jodå, Canon har ett 85/1.2L, 85/1.4 (från Zeiss) och ett 85/1.8.

Zeiss 85/1.4 har väl inte dykt upp än (och lär väl kosta endel). Men jag har 85/1.8

Med dom objektiv jag har och 5D, skulle man kunna testa att göra A4 utskrifter med:
35/1.4 på f1.8 delförstorat till 85mm vs 85/1.8
85/1.8 på f2 delförstorat till 135mm vs 135/2
135/2 på f2 delförstorat till 200mm vs 200/1.8L på f2

Fast det blir väl först intressant när man har upplösningen i 5DMKII, så jag väntar nog tills den finns i min hand.

Var inte digital zoom något ont? :p
 
Var inte digital zoom något ont? :p

Jo, fast om man har en 5DmkII så kanske det kan vara värt att prova om man bara ska sätta i fotoalbumet. Var ute med en kollega på sjön och han fotade en säl med nån kompakt med yttepyttig senor och telezoom. Sen duger väl inte den att göra A2-utskrifter på, direkt, men sälens huvud tog upp nästan hela bildytan, så nån dödssynd tycker jag inte det var. Min utrustning kom inte ens med i båten... För att ta samma bild hade jag säkert varit tvungen att stacka convertrar på varandra. Att frihålla ett 300-tele med convertrar i båten hade knappast gjort att jag gjort några jätteutskrifter av den bilden heller...
 
Gjorde liknande test för ett tag sedan, med inte mindre än 13st objektiv med 28mm brännvidd. Bla 5st Nikon 28:eek:r och Canons 28/1.8 och 28/2.8:
http://www.yrkesfoto.se/Shop/Application/pgOwnPageItem.php?iId=17

Ett av dom bästa var Nikons gamla 28/2.0 AIS. Allra bäst var Leica och Zeiss.

Intressantast tycker jag var att dom var bra på olika vis. Inget objektiv var bäst på allt och alla hade sina brister och styrkor.

Mycket läsvärt. Men gaahh, Nikon 28/2,8 ais var är den?? Det ska vara den bästa 28:a Nikon gjort..;)
Trots det fick du med en hel del godbitar.

/K
 
Ja, det var tyvärr en av dom mest saknade i testet. Har också hört att det ska vara ett riktigt grymt objektiv.

Vet inte om jag kanske hade otur, men förutom närgränsen imponerade den aldrig på mig. jag har dock bara hört gott om den så troligtvis är det en mycket bra glugg. Enligt de flesta bättre än Nikons 28 2,0.
 
Min mormor skulle nog tyckte det var en lite skillnad i bildkvalitét mellan en EOS 450D och din kamera även om du använder hela sensorn. Hon skulle säkert inte se någon fördel med din megabajtare utan tyckt att du blivit lurad av säljarna.

Svaret på frågan i detta fall är som jag skrev tidigare. Du får högre upplösning med en canon EOS 450D.Men visst är skillnaden liten.

Sedan kan man ju fråga sig varför man ska köpa sig en FF-kamera om man ska croppa bilderna?

Nej din farmor skulle förmodligen inte se skillnaden för hon ser sämre. Det är känt att vi alla blir långsynta med åldern p.g.a. linsen blir mindre elastisk. Vad som är mindre känt är att en 40-åring i allmänhet ser bara hälften av det ljus en 20-åring uppfattar. Så han har tappat ett bländarsteg. Sedan tappar man ungefär ett bländarsteg för varje 10-år.
Din farmor kommer alltså tycka det är en djäkla skillnad om hon tar bilden själv genom att titta i crop kamerans sökare eller i en fullformatare. En kamera som ger en ljus och klar sökarbild är en stor fördel för oss som passerat 40 år. Att klart se det man fotar är ju första kriteriet för att ta en bra bild. Så hejda er lite ungtuppar. Ni kommer också bli skummögda. Det handlar inte bara filen som sensorn levererar.
 
......Din farmor kommer alltså tycka det är en djäkla skillnad om hon tar bilden själv genom att titta i crop kamerans sökare eller i en fullformatare. En kamera som ger en ljus och klar sökarbild är en stor fördel för oss som passerat 40 år. Att klart se det man fotar är ju första kriteriet för att ta en bra bild. Så hejda er lite ungtuppar. Ni kommer också bli skummögda. Det handlar inte bara filen som sensorn levererar.
Nej, du har helt fel. Min Farmor såg riktigt bra, men jag snackade om mormor.
Det verkar dock som du kommit till den ålder då din syn är så dålig att det kvittar om du har en 24 MP kamera eller en 3 MP. Du ser ingen skillnad ändå utan glasögon och förstoringsglas. Jag rekommenderar därför en kompaktkamera med STOOR display på baksidan så slipper du titta i den lilla sökaren.

Ps! Jag är nog på gränsen åldermässigt för att inte kunna bestämma mig om "ungtupp" är en komplimang eller ett nedvärderande uttryck.
 
ANNONS