Annons

Video för flera med spegellös

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok!

Jag tänkte på fotboll på tv där bollen ofta blir tämligen utdragen just för att den rör sig så fort att en lägre filmfrekvens har längre slutartid och därmed blir det rörelseoskärpa på bollen.

Om man då spelar in i 120 fps men spelar upp i 60, 50, 30 eller 25 så måste man på något vis införa denna rörelseoskärpa. Annars blir det ju en intermittent bollrörelse för tittaren. Eller har jag fattat fel?
(Intermittent kanske är fel ord. Men någon form av ryckighet menar jag)

Fast vanligtvis spelar du in med 180 graders bländare spelar du in med 25 fps så 1/50 slutartid men med 50 fps så 1/100 så ja du får mindre ryckig bild eller slomotion.

Beror helt på vad du är ute efter ”filmat” material tycker jag ser för jävligt ut i 60 fps. Däremot så om du bara ska ”se” någonting bra typ sport så då förstår jag det.
 
Ultrarapid kalla det.
Jag har en 16mm filmkamera från 1948. Man kan spela in med 64bilder/sek och spela upp med 16. Perfekt tex för att filma stavhopp.
Går det på HD och 4K?


Det går att göra med de flesta filmkameror nu kan jag inte prata för alla kameror med red, arri, blackmagic vet jag på rak arm du kan göra det i kameran. Dvs filma i 50, 100 fps och sen spela upp i 25 fps har du en systemkamera eller spegelklar finns oftast inte det inbyggt men går går det bara ställa om ett klipp från 60 fps till 25 i post.
 
Fast vanligtvis spelar du in med 180 graders bländare spelar du in med 25 fps så 1/50 slutartid men med 50 fps så 1/100 så ja du får mindre ryckig bild eller slomotion.

Beror helt på vad du är ute efter ”filmat” material tycker jag ser för jävligt ut i 60 fps. Däremot så om du bara ska ”se” någonting bra typ sport så då förstår jag det.

Jag var inte ute efter slowmo.

Om jag spelar in i 120 fps men ska spela upp i 30 så behöver jag ta bort tre av fyra inspelade rutor.
Bollen hoppar då fram från ruta till ruta.
 
Jag var inte ute efter slowmo.

Om jag spelar in i 120 fps men ska spela upp i 30 så behöver jag ta bort tre av fyra inspelade rutor.
Bollen hoppar då fram från ruta till ruta.
Ska du spela upp i 30 fps så gör du bäst att spela in i 30 fps. Nu finns det en del andra algoritmer än bara slängde bort rutor.
 
Jag tro att trådskaparen har trott att det är med video som med datorns skärmbild, där blir texten liten när man ökar skrämupplösningen, Så är det inte med video.

Är man ute efter en fullformatskamera för att ta video får man ta reda på hur kameran hanterar video vid olika upplösningar, interpoleras pixlarna eller beskärs bilden ( detta fall kan en mindre sensor ge samma reultat)…en fullforamtssensor har vanligen mycket högre upplösning än 4k .

Den mesta video vi det idag (och TV är 1920 x 1080 25 bilder per sekund (tex USA 30) 100 ögat kan uppfatta 1/200 del . Bio i de flesta fall 24 bilder på sekund Uppläsning varierar, Dessa frekvenser kräver att bilden har lite rörelösoskärpa. Själv filmar jag vanligen 25 bilder per sekund (om inte specialeffekt eller tex sport då kan det bli tex 60) och så hög upplösning som möjligt (valde dock bort 6k kamera då datorna inte skulle hänga med). Efter redigering exporterar jag i 4k eller Full HD beroende på hur det ska visas.
 
ANNONS