Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vidvinkelkonverterare

Produkter
(logga in för att koppla)

TorunnL

Ny medlem
Fick en vidvinkelkonverterare i present, WC-DC58B närmare bestämt. Har alrig använt en sådan förut och har därför försökt hitta lite info om det, framför allt om den är kompatibel med min EOS 400D. Hittar dock bara att till Canon Powershot behövs en linsadapter.
Undrar därför om det någon som har en sådan här eller som vet något om den? :)

Fick en vidvinkelkonverterare i present, WC-DC58B närmare bestämt. Har alrig använt en sådan förut och har därför försökt hitta lite info om det, framför allt om den är kompatibel med min EOS 400D.
Om jag förstått rätt har adaptern en 58-mm gänga och passar alltså på kitobjektivet (18-55) till en Canon 400D. Om du har ett sådant, så skruva på konverteraren och testa -- den borde funka precis som avsett och alltså "förvandla" dina 18 mm till 14, ungefär.

Att den bara skulle funka på vissa kameramodeller är inte sant. Den passar i praktiken på alla objektiv som har 58 mm gänga -- och en hel del andra (med hjälp av step-up/down-ring). Oavsett modell och fabrikat.

Om resultatet alltid blir vad tillverkaren avsett är en annan fråga...

Att den bara skulle funka på vissa kameramodeller är inte sant. Den passar i praktiken på alla objektiv som har 58 mm gänga -- och en hel del andra (med hjälp av step-up/down-ring). Oavsett modell och fabrikat.
Om vidvinkelkonverteraren är konstruerad för en kamera med liten sensor är risken stor för vignettering om vidvinkelkonverteraren monteras på en kamera med större sensor. Bara att testa och se ...

ANNONS
Götaplatsens Foto