Annons

Vilken filmredigerare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ska köpa en filmredigerare (för HD) i budgetklassen 500-1200 kr. Skulle vilja ha lite input och åsikter på vilken som fungerar bra/bäst. Väljer mellan Sony Vegas, Pinnacle och Premiere Elements. (för PC)
 

and30ers

Aktiv medlem
Ska köpa en filmredigerare (för HD) i budgetklassen 500-1200 kr. Skulle vilja ha lite input och åsikter på vilken som fungerar bra/bäst. Väljer mellan Sony Vegas, Pinnacle och Premiere Elements. (för PC)
Redigerat HD-film från Canon HF11, 500D och 7D

1. Hade en ganska snabb dator.
2. Köpte Elements 9
3. Gick otroligt långsamt och kraschade stup i kvarten
4. Köpte en ny superfet megadator.
5. Gick fortfarande jättelångsamt och kraschade lika ofta
6. Köpte Vegas Platinum 9
7. Dj...vlar vad fort det gick! Och bra blir det, oavsett utformat.

Elements är helt oanvändbart. Platinum är dessutom bättre på att importera/exportera i olika format.
Har ingen erfarenhet från Pinnacle.

http://www.sonycreativesoftware.com/moviestudiope
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=11012068
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=11012144
 

Poteta

Aktiv medlem
Redigerat HD-film från Canon HF11, 500D och 7D

1. Hade en ganska snabb dator.
2. Köpte Elements 9
3. Gick otroligt långsamt och kraschade stup i kvarten
4. Köpte en ny superfet megadator.
5. Gick fortfarande jättelångsamt och kraschade lika ofta
6. Köpte Vegas Platinum 9
7. Dj...vlar vad fort det gick! Och bra blir det, oavsett utformat.

Elements är helt oanvändbart. Platinum är dessutom bättre på att importera/exportera i olika format.
Har ingen erfarenhet från Pinnacle.

http://www.sonycreativesoftware.com/moviestudiope
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=11012068
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=11012144
Jag håller med även om mitt Premiere Elements 8 inte har kraschat någon gång. Vegas är mycket snabbare och bättre.
 

StefanK

Aktiv medlem
Element funkar fint för mig när jag provade det.
Olika program fungerar olika bra för olika personer och datorer.
Programmen finns att ladda ner i fullt fungerande testversioner (funkar i 30dagar för det mesta)från tillverkarnas hemsidor. Det bästa är att testa själv och se vilket program som passar ens arbetssätt bäst.
 

and30ers

Aktiv medlem
Skrev Elements 9 i mitt inlägg ovan, det var faktiskt Elements 8 jag körde. Sorry.

Datorn som inte var snabb nog hade:
Win 7 64-bit
Asus P7P55D-E PRO med Core i7 860 3.2GHz och vattenkylning
8GB 1600MHz CL8-minne
Vapor-X HD5770 grafik
Intel X25-M G2 SSD för system och apps
4 x 1TB SpinPoint diskar i RAID-10 för videomaterialet
 

Picture Nerd

Aktiv medlem
Inte snabb nog!?

Skrev Elements 9 i mitt inlägg ovan, det var faktiskt Elements 8 jag körde. Sorry.

Datorn som inte var snabb nog hade:
Win 7 64-bit
Asus P7P55D-E PRO med Core i7 860 3.2GHz och vattenkylning
8GB 1600MHz CL8-minne
Vapor-X HD5770 grafik
Intel X25-M G2 SSD för system och apps
4 x 1TB SpinPoint diskar i RAID-10 för videomaterialet
Nej, det var ju en riktigt seg specifikation! Eller snarare, vad säger det om Elements 8?!
 

AnteVante

Aktiv medlem
Jag kör då testversionen av Premiere elements 9 med betydligt sämre dator och det är inga problem (visst att det måste rendera ibland om man kör mycke effekter).
 

equinoxus

Aktiv medlem
Om man skulle vilja vara lite mer avancerad. Vad lämpar sig då? Tänker på enkel retusch i stil med att klona bort detaljer man inte vill ha med. Är det möjligt?
 

StefanK

Aktiv medlem
eller photoshop extended. (många bilder att justera blir det...)
Går även att göra i en del videoredigeringsprogram, men inte lika smidigt eller bra som i AE.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Senaste datormagazin testar programvaror för just filmredigering. Premiere får betyget segt och instalbilt. Pinnacle som alltid varit instabilt tidigare funkar däremot kalas för dem och för mig. Bäst i deras test är dock Sony Vegas.

För övrigt så kraschar mitt Elements 8 alltör ofta också. Även LR3 gör det vid import av bilder. Adobe! Vad gör ni? Eller gjorde måste jag lägga till. Efter bytet från XP Pro till W7U 64 bit så tuffar det på riktigt fint. Däremot går det inte att installera Premiere elements 8 på min nya fina w7u 64 bit dator.... Pinnacle studio 12 och Sony Vegas går däremot finfint....

ps. Mina LR3 och Premiere Elements 8 är inhandlade versioner. Inga olagliga nerladdningar således
 

Poteta

Aktiv medlem
Däremot går det inte att installera Premiere elements 8 på min nya fina w7u 64 bit dator.... Pinnacle studio 12 och Sony Vegas går däremot finfint....

ps. Mina LR3 och Premiere Elements 8 är inhandlade versioner. Inga olagliga nerladdningar således
Märkligt, jag kör med Premiere Elements 8 och Win 7 64-bitars utan problem. Fast jag föredrar Sony Vegas.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Då går det säkert. Jag fick ett felmeddelande och läste det lite för snabbt kanske. Får väl försöka igen..... Återkommer i ärendet

Kollade just specarna och det skall gå. Däremot klagar fortfarande installationen. Nu läste jag lite noggrannare vad som sägs och jag har tydligen för lite minne. Hmm 8 Gb ram och 1Tb disk ledigt....... Knepigt eller.
 

Poteta

Aktiv medlem
Konstigt... Jag har 4 MB ram och 500 MB hårddisk. Jag minns inte om jag hade problem under installationen men jag tror inte det. Premiere Elements har egentligen alltid bråkat för mig, har haft 1.0, 3.0 och nu 8:an. De förra versionerna kraschade ibland men inte den här.
 

FilipAhlander

Aktiv medlem
Då går det säkert. Jag fick ett felmeddelande och läste det lite för snabbt kanske. Får väl försöka igen..... Återkommer i ärendet

Kollade just specarna och det skall gå. Däremot klagar fortfarande installationen. Nu läste jag lite noggrannare vad som sägs och jag har tydligen för lite minne. Hmm 8 Gb ram och 1Tb disk ledigt....... Knepigt eller.
Datorn kanske gnällde över virtuellt minne? Det kan du behöva utöka själv :)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Sony Vegas

Det blev Sony för min del. Har precis börjat att lära mig lite. Har en laptop av biilighetsmodell (4gb ram dock) som kostade under 4 lax. Alla originalfiler flyter på perfekt men lite hackigt blir det i Previewföstret - funkar dock bra att redigera. Undrar dock hur man ska spara när man renderar filmen. Det finns en massa alternativ och jag kan inte så mycket. Vill helst spara i 720 alternativt 1080 i så bra kvalitet som möjligt. Provade mp4 720x1280 och det blev ganska bra. Finns det bättre alternativ? Ska visa i projektor samt lägga på youtube/hemsida? Verkar som det inte går att spara i H 264?
 

Mankan G

Aktiv medlem
Jag blir galen på dessa Videoprogramvaror. Har haft problem med dem hela tiden med undantag för korta stunder. Körde först med Pinnacle Studio 8 som fungerade ok. Dock en och annan krasch men det var "bara" vissa funktioner som skapade krascherna. Bytte upp mig till v10 när jag blev digital. Köpte sedan v12 när jag köpte min senaste kamera för några år sedan. Orsaken stavas AVCHD. Hela tiden har dessa programvaror småkraschat lite här o där. Vissa funktioner är det som jag tvingats avstå. Har även bytt hårdvara under dessa år så det borde inte bero på trasig sådan.

Av olika anledningar (min egen klantighet) så blev jag tvungen att köpa en ny licens för två år sedan. Läste tester och valde, tyvärr Premiere Elements 8. Långsamt, segt och kraschbenäget. Tröttnade snabbt och köpte istället Pinnacle Studio 12 igen. Testade även Sony Vegas men valde alltså Studio igen. Jag behöver inget mer avancerat och peppar peppar, Sedan dess har Studio funkat kalas. Inga krascher och lättarbetat. Dessutom snabbt. Har bytt både hårdvara och op system, W7/64, under tiden men det har alltså bara fungerat.

Tills för en vecka sedan vill säga. Helt plötsligt så kraschar programmet när jag försöker redigera en film (filmer). Testade med min lagligt inhandlade Premiere Elements 8 oxå men det programmet står jag inte ut med. Så infantilt långsamt. Laddade hem version 9 som var klart snabbare och stabilare men ...nix. Jag gillar det inte. Tyvärr går det inte att ladda hem en trial av Pinnacle studio 15 så jag skippar det programmet. Jag har tröttnat på kraschbenägna program. Provar nu istället Vegas och håller tummarna. Dock är även det för avancerat för mina behov. Pinnacle studio var perfekt för mig men då det inte går att testa så får det vara......

Dj..la skit program är det och då har jag inte ens nämnt det program som Panasonic skickade med. HD Writer. Hualigen vilket skitprogram. Inte ens slutresultatet blev bra och gränssnittet var under all kritik
 
ANNONS