Annons

Vilken systemkamera ligger närmast 550D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjena alla,

Det här är nog mitt första inlägg och jag, som så många andra, är i sittsen att precis köpa en ny systemkamera. I mitt fall blir det faktiskt min första systemkamera och jag har läst och läst om olika modeller samt märken i nästan tre veckor nu.

Vad jag har kommit fram till är att bästa möjliga skärpa (bildkvalité?), färg och ljus (alltså att ljus fångas som det ser ut på plats), är det viktigaste för mig. Jag är inte ute efter funktioner i dagsläget. Kanske blir detta viktigare när jag blir mera erfaren, så saker som filmfunktion har ingen betydelse. Gärna så bra ljuskänslighet som möjligt. Jag är dock tveksam att jag kommer använda mer än ISO 800 eller liknande... vet dock inte bestämt?

Jag hade nästan bestämt mig för en Canon EOS 550D då alla tester och provbilder jag har sett har lyckats övertyga. Källorna till detta beslut har varit allhanda webbsidor som dpreview.com, cameralabs.com, whatdigitalcamera.com osv.

Under de närmsta två veckorna har jag även varit inne i butiker och provhållit olika modeller då känslan i handen är väldigt viktig. Tyvärr måste jag säga, att oavsett hur mycket jag försöker övertyga mig själv så sitter inte 550D'n speciellt bra. Var senast inne igår men icke... den är helt enkelt för liten för min händer.

Vad som dock fungerar är EOS 7D, 50D, Nikon D90 och liknande kameror med "större" hus, så nu vill jag gärna ha råd om kameror som kan matcha 550D's "bildkvalité". Är det EOS 7D som gäller, eller varför inte Nikon D300S?

Skall tillsist nämna att det jag gillar att fota är övergivna byggnader, texturer (som väggar, dörrar, mönster osv), Stockholm i allmänhet, landskap och miljöer samt att min budget ursprungligen var tänkt till cirka 7-8k. Verkar som den spricker ordentligt... eller? Är inte främmande till att köpa begagnat bara priset är rätt.
 
Senast ändrad:

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Begagnad Canon 40D ger mycket för pengarna (runt 4000). Du får en slant över till objektiv. Canon 50D kostar dig 2-3000 mer även den begagnad.
 

gstrandh

Aktiv medlem
Om det bara är att den känns för liten så kan man alltid testa med ett batterigrepp. Kameran blir då både lite större och lite tyngre men det kan kanske vara något som passar dig.

Gunnar
 

ma59

Aktiv medlem
Tjena alla,

Det här är nog mitt första inlägg och jag, som så många andra, är i sittsen att precis köpa en ny systemkamera. I mitt fall blir det faktiskt min första systemkamera och jag har läst och läst om olika modeller samt märken i nästan tre veckor nu.

Vad jag har kommit fram till är att bästa möjliga skärpa (bildkvalité?), färg och ljus (alltså att ljus fångas som det ser ut på plats), är det viktigaste för mig. Jag är inte ute efter funktioner i dagsläget. Kanske blir detta viktigare när jag blir mera erfaren, så saker som filmfunktion har ingen betydelse. Gärna så bra ljuskänslighet som möjligt. Jag är dock tveksam att jag kommer använda mer än ISO 800 eller liknande... vet dock inte bestämt?

Jag hade nästan bestämt mig för en Canon EOS 550D då alla tester och provbilder jag har sett har lyckats övertyga. Källorna till detta beslut har varit allhanda webbsidor som dpreview.com, cameralabs.com, whatdigitalcamera.com osv.

Under de närmsta två veckorna har jag även varit inne i butiker och provhållit olika modeller då känslan i handen är väldigt viktig. Tyvärr måste jag säga, att oavsett hur mycket jag försöker övertyga mig själv så sitter inte 550D'n speciellt bra. Var senast inne igår men icke... den är helt enkelt för liten för min händer.

Vad som dock fungerar är EOS 7D, 50D, Nikon D90 och liknande kameror med "större" hus, så nu vill jag gärna ha råd om kameror som kan matcha 550D's "bildkvalité". Är det EOS 7D som gäller, eller varför inte Nikon D300S?

Skall tillsist nämna att det jag gillar att fota är övergivna byggnader, texturer (som väggar, dörrar, mönster osv), Stockholm i allmänhet, landskap och miljöer samt att min budget ursprungligen var tänkt till cirka 7-8k. Verkar som den spricker ordentligt... eller? Är inte främmande till att köpa begagnat bara priset är rätt.
Om du vill hålla budget, ha högsta bildkvalitet, vill köpa nytt och inte har något generellt emot en "liten" kamera:

PENTAX K-X.

Dess grepp är iaf såpass annorlunda jämfört med EOS 550D att du bör ge den en chans.Jag tycker iaf den sitter som smäck i handen trots litenheten.
Mkt välbyggd fysiskt är den, och har minst lika bra ISO-egenskaper som 550D.

Möjligen ett hack bättre färgåtergivning från JPEG-bilder, men kör du RAW spelar det ju mindre roll.

Har snabb och säker AF, samt en hel del inställningar/justeringsmöjligheter.

Läs tråden på Pentaxforumet, där finner du mkt matnyttigt, både ris och ros...(inte mkt ris dock ;-)

----------------

Sen kan jag ju rekommendera min egen kamera också, den är mkt trevlig och har även den en mängd justeringsmöjlighter, över snittet i prisklassen iaf, och passar bra för motiv där action inte är det primära:

Olympus E-620.

Underbart fina JPEGs kan utlovas.

Bra kitoptik dessutom, Zuiko 14-42mm/40-150mm är riktigt trevliga bekantskaper och har bildvinklar som motsvarar 28-84mm/80-300mm i "135-formatet"

E-620 är dock inte den kameran som är bäst på ISO över 800...och dess grepp, utan extra batterigrepp, är kanske inte "för alla"...
 

mayro

Aktiv medlem
Skall tillsist nämna att det jag gillar att fota är övergivna byggnader, texturer (som väggar, dörrar, mönster osv), Stockholm i allmänhet, landskap och miljöer
Nikon D5000 har jag sett leverera bilder som förvånar i sina nyanser i färger... Tror faktiskt att det är den kameran jag sett bilder ifrån som imponerat så ofta ofta så jag har svårt att bortse från "draget och lystret" i D5000 bilder då och då....

Nikon har gjort "något" positivt med D5000 tror jag (?) som skiljer den även från D90 fast dom "skall" vara rätt lika..

Så även om den kameran troligen blir för liten för sig att hålla i enligt dina normer så är den nog bildkvalitetsmässigt rätt för dig.. Den kameran verkar enormt duktig..

Sedan måste jag säga Sony A550.. Live view.. Ihop med HDR..,, Och du får så mycket information direkt ur bilden då du fotar .. Denna kombination av funktioner är vid stillbildsfotande utomhus men även inomhus makalöst användbar... Och även i dåligt ljus om det är stillastående saker du skall fota..

Dessutom med den snabba användbara Live viewen så kan du gatufota utan att folk ser en stor kamera som siktar på dom...

Dessa två kameror hade jag nog tittat på..Och där har Sony också ett bra grepp.
 
Tack för alla era svar... skall grundläggande kolla in alla förslag. D5000 upplevde jag som aningen större än tex 550d eller D3000 så den kan vara ett alternativ. 40D sitter väldigt fint i handen. Pentax är inget jag hittills har kollat på, får gör det.

Gällande batterigrepp til 550D så blir det lite krångligare då alla verkar slut? I butiken säger de att Canon inte hade väntat sig en sådan försäljning av kameran vilket kanske kan ses som ett gott tecken?
 

mayro

Aktiv medlem
Du gör en stor tavla om du inte tittar på Sony A550 mycket mycket noga.. Speciellt om det du anger som "fotointresanta saker" att fota stämmer...

Om du slår igång live view samt HDR direkt i kameran och tar en direktfotograferad bild med minimalt arbete att ta samt framkalla bilden så blir du troligen lätt klart en glad användare utan att behöva bli proffs och trixa med tidsödande bildprogramsarbeten "stativ mm.. Utan tar "Bilden" handtaget.. enkelt... snabbt.. samt stabilt..Och med full kontroll. Och detta med dessutom ganska höga iso i dåligt ljus eller i vanliga iso samt hårt högdagerljus..
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Om det bara är att den känns för liten så kan man alltid testa med ett batterigrepp. Kameran blir då både lite större och lite tyngre men det kan kanske vara något som passar dig.

Gunnar
Kan bar understryka detta. Jag har en Nikon D90 som jag fick med batterigrepp och det gör kameran precis lagom stor och välbalanserad mes lite större objektiv. Jag har ordentligt stora karlhänder. Utan batterigrepp går förvisso bra också, men med så blir det perfekt.

Sedan kan jag verkligen rekommendera att köpa begagnat, speciellt om det är din första kamera. Det finns ett stort utbud och du kan göra fynd. En D200 får du för nästan ingenting idag och den är ju också snäppet större, eller som sagt, 30D eller 40D, samma sak.
 

digitalzero

Aktiv medlem
Ett batterigrepp kan du ju köpa 3dje-parts ifrån tex fotofyndet.se för 899 kr.

Köpte själv till ett sådant till min Canon EOS 450D, har inte så där jättestora händer men kameran känns mycket bättre med batterigrepp.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Ett förslag är att du tittar på Sony alpha 550. Den kameran har ett par väldigt distinkta fördelar gentemot modellerna från Canon och Nikon som gör att i allafall jag tycker det att det är den bästa systemkameran under 10000 kr.

Här är en kort beskrivning av vad jag menar.

Den har ett LiveView system som totalt utklassar allt annat på marknaden idag. Snabbt och med äkta phase detection AF och vinklingsbar skärm. I LV-läget så klarar kameran 4,5 bilder per sekund med snabb och precis AF och exponeringsmätning osv. på varje bild. Den funktionaliteten är helt makalös fantastisk, fast man märker inte det förrän efter att testat och jämfört på riktigt.

Snabb som attan på alla sätt. Uppstartstid, respons, AF seriebildstagning 7 bilder/sek. i burst.

Väldigt bra ljusegenskaper och bildkvalitet även på höga ISO-tal. CMOS-sensor på 14,2 megapixel, något mindre än Canon 550D.

HDR-funktion direkt i kameran. Med den inställningen tar kameran två bilder i snabb följd och sätter ihop till en bild med rätt exponering även då det är stora skillnader i ljusstyrka på olika delar. Motljusbilder som är omöjliga med andra kameror utan en väldig massa extrajobb och kan också användas på andra sätt för att radikalt minska brus i vissa situationer.

Bra kit-objektiv. Tips är att köpa paketet med både 18-55SAM och 55-200SAM. Vanligtvis brukar kit-objektiv vara det billigaste enklaste möjliga som skickas med för att hålla nere priset och prestandan brukar inte vara den allra bästa. Här är definitivt ett undantag, speciellt 55-200 är enormt bra och kan mäta sig med och överträffar många avsevärt dyrare objektiv. Här är några reviews:
http://www.dyxum.com/reviews/lenses/Sony-AF-DT-55-200-F4-5.6-SAM_review522.html

Blixt-system. Dels har A550 en inbyggd stark blixt, men om du köper till en (eller fler) externa Sony- eller Minolta-blixtar så har du direkt ett suveränt Wireless-system med fullständig ADI (utökning och förbättring av TTL) som gör att du kan placera blixtar lite hur som helst och alltid få perfekt exponering utan sladdar eller tillbehör. (Jag har 4 extra blixtar och det är helt fantastiskt och relativ okänd och underskattad finess som Sony är ensam om.)

Bästa batteritiden av alla kameror med c:a 800 bilder på en laddning.

Kameran saknar dock video-funktion. Den är gjord i plast, men är välbyggd och har ett bra grepp och känsla.

Och som alla Sony-modeller har den antiskak inbyggt i kamerahuset så du får den funktionaliteten med alla Sony och Minolta-objektiv och för högsta klass har Sony ett specialavtal med Carl Zeiss så att de yppersta Zeiss-objektiven med AF bara finns till Sony-systemet.

Till råga på allt så kostar den mindre. Just A550 är lite av ett experiment från Sony marknadsmässigt. Den har lanserats nästan i tysthet med helt unika finesser och är prissatt nästan som Sonys småkameror (som jag inte rekommenderar), den borde egentligen kosta ungefär det dubbla, men har av någon slug anledning från Sony lagts här i stället.

Sony är ett lite underdog-märke jämfört med Canon och Nikon, vilket har både för- och nackdelar. När det gäller prisvärdhet, innovation och utveckling så ligger Sony före anser jag. Nackdelen är att det inte finns lika stort urval tillbehör och att man blir lite "mobbad" (vänta och se svaren på det här inlägget så förstår du vad jag menar :)).

Det håller dock på att förändras radikalt då Sony verkar gå in i en annan fas efter att ha legat väldigt lågt marknadsföringsmässigt och lär komma med ganska banbrytande lanseringar i höst, bl.a. med en helt annan klass av Video och en del udda saker som NEX och DSLR med Pellix-spegel mm.

Tipset är i allafall att du tar en noggrannare titt, det är min åsikt.


/Mats
 
Senast ändrad:

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag kan också rekommendera ett vertikalgrepp. Köpte ett 3:e parts till min Sony A550 från linkdelight.com för c:a 500 kr. inkl två extra batterier.
http://www.linkdelight.com/Standard-Battery-Grip/Battery-Gripfor-Sony-A500-A550-VG-B50AM-+2-NP-FM500H/flypage.tpl.html

(Webhandel från Kina :), lite udda kanske, men kan rekommendera dom. Billigt bra och snabbt med allt möjligt i sortimentet.)

Kan också tycka att alla dessa nämnda kameror är lite i minsta laget, tror Sonyn är aningen större än Canon 550D. Med vertikalgreppet så blir den lagom stor och ger stöd för lillfingret i vanligt läge och sitter väldigt bra i handen också med ganska stora objektiv.


/Mats
 

Third eye

Aktiv medlem
Jag hoppad oxå runt mellan valen när det var dax att byta kamera.
Om du har möjlighet så testa 550D med ett batterigrepp påmonterat. Jag sålde min 1000D till förmån för en 550D och jag mådde snudd på dåligt över att inte greppet passade från 1000D till 550D...och orginalet är ju pinsamt dyrt. Så jag köpte helt sonika ett piratgrepp och precis som på 1000D´n så sitter det på permanent. Det blir en helt annan ergonomi.
Enda gången det åker av är när kameran skall stå på stativ.
Jag köpte Meike från fotofyndet.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Vad jag har kommit fram till är att bästa möjliga skärpa (bildkvalité?), färg och ljus (alltså att ljus fångas som det ser ut på plats), är det viktigaste för mig. Jag är inte ute efter funktioner i dagsläget.
Men alltså, du gör ju själv bilderna sådana du vill ha dem. Hur de ser ut obehandlade direkt ur kameran med standardinställningar är ju bara en tolkning från kameratillverkarens sida om hur de tror att just deras kunder uppskattar bilderna. Men detta är ju bara en idé om hur sensordatat skall tolkas. Dels kan du ställa in själva kameran efter egna önskemål, dels kan du justera din efterredigering så som du vill ha den och anpassa den till just de förhållanden du tycker att varje enskilt motiv behöver i just din egna individuella tolkningar. Leta fram en kamera som passar bra i dina händer och ställ sedan in den så du får de bilder du vill ha.

Förövrigt kan man ju fråga sig hur folk klarar av att hantera mobiltelefoner som är så små och pickliga när de inte klarar av annat än att hantera de allra största systemkamerorna med batterigrepp?

Köp en kamera, fota och var glad :) Om bilderna blir som du vill hänger garanterat mer på dig än på kameran. Du behöver inte öppna plånboken mer än du tänkt dig, det sitter bara i ditt huvud. Inget kommer att synas på bilderna om du förmår framställa dem rätt. Rätt är efter den inre bild du har i ditt huvud i detta fall. Vad som däremot kommer att synas i bilderna är din förmåga att handskas med det sensordata kameran levererar. Vilken kamera du än köper kan du få ut just de bilder du vill ha ur den. Upp till dig med andra ord. Sedan finns det skillnader mellan kamerorna som mer är av akademiskt intresse än av verklig betydelse för de bilder som går skapa med de data deras sensorer fångar.

Pentax K7 låg helt rätt i handen på mig, men jag köpte en Pentax K-x. Och jag klarar av att hantera både den och mobilen. Dessutom hänger det mer på mig än på kameran om bilderna blir som jag vill ha dem :)
 
Senast ändrad:

Linmajon

Aktiv medlem
Köp en ny 50D plus batterigrepp. Den ergonomin lär du inte överträffa så lätt. Summa kostnad ca. 8700. Nästan overkligt billigt :)
 
Okej, tack alla.

Någon som kan säga ifall det är någon större skillnad på Sony A550 och den äldre A350? Båda kör väl med CCD sensor och har väl snarlik upplösning? Hur är skärpan, färgåtergivningen och liknande på de två?

Polaren har den ärldre A350 och jag tycker många av hans bilder är lite mjuka, alltså saknar detalj och skärpa, samt att de har lite gråare ton än andra jag har tittat på.

Fredrik183: Jag förstår vad du säger, men då jag mer eller mindre var redo att köpa en 550D så handlar tråden om alternativ till denna som eventuellt sitter bättre i handen. Jag kommer att göra en investering och vill gärna att det bli rätt. '(^.^)'
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Investeringen i detta fall blir vad du gör den till, detta då det bokstavligen är du som tweakar skärpa, färgintensitet mm efter eget tycke och smak :) Välj en som ligger bra i handen. Du är ju inte ute efter specifika funktioner som jag förstått och då ligger marknaden vidöppen. För egen del var det andra faktorer än ergonomi som avgjorde kameravalet mellan de två pentaxmodeller jag tittade på. Sony var en stark kandidat, ända tills jag kände på dem i butik och då gick de tyvärr bort direkt då de kändes helt fel i handen. Så jag förstår din reaktion. Men vad jag försöker säga är att du inte behöver välja bort någon systemkamera pga skärpa, färger eller annat. Det är alla parametrar du själv påverkar. Okej, det går inte jämföra skärpan i det billigaste objektivet med det dyraste, men missförstå mig rätt. Och trotts att K-x för mig bara var andrahandsvalet då det gäller ergonomin är jag på det hela taget helt övertygadom att det var rätt kamera för mig och ergonomin är inget som stör mig. Lycka till med kameraköpet!
 

xrp

Aktiv medlem
Okej, tack alla.

Någon som kan säga ifall det är någon större skillnad på Sony A550 och den äldre A350? Båda kör väl med CCD sensor och har väl snarlik upplösning? Hur är skärpan, färgåtergivningen och liknande på de två?

Polaren har den ärldre A350 och jag tycker många av hans bilder är lite mjuka, alltså saknar detalj och skärpa, samt att de har lite gråare ton än andra jag har tittat på.
Jag har flera Sonykameror, men inte just de två. Däremot låter det på folk som om de två modellerna inte kom från samma planet, och det finns tom. tokar som byter bort sina fullformats-Sony mot A550 här på FS... A550 är en bättre kamera än A350, jo så är det.

Men, faktiskt, du kan åstadkomma precis det du vill med bilder från vilken systemkamera som helst, det är bara en fråga om inställningar i kameran och kanske efterbehandling i datorn. Canon 550D är säkert en bra kamera, men det viktigaste är verkligen hur det känns att hålla i och hantera kameran; fungerar det kan man lära sig att få bilderna att se ut som man vill, men om det inte fungerar kommer du inte att tycka att det är något kul alls att fotografera - och det är verkligen förödande för bildkvaliteten!

Har du större händer så kanske Nikon D90 vore någonting att titta på. Annars har Expert bra pris på Canon 50D under sommaren, och på begagnatmarknaden tycks man inte behöva betala särskilt mycket alls för en Canon 40D. Alla tre är utmärkta kameror.

Sony A550 och Pentax K-x liknar kanske mer 550D i utförande och tänkt målgrupp, så ta en rejäl titt på dem också innan du bestämmer dig.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Utifrån din ursprungliga frågeställning, att inte vara intresserad av finesser utan bara ren bildkvalitet, så är svaret enkelt. Köp den billigaste kameran och lägg pengarna på bättre optik istället, för det är nästan enbart det som ger resultat i själva bildresultatet. Du lär inte se skillnad på en bild tagen med den billigaste Canon jämfört med de dyrare om du använt samma optik. Men som flera redan skrivit här, 50d är kusligt billig just nu, under sjutusen på bl a Experts nätsida och hos Rajala. Men som sagt, hellre en 1000d med bättre optik än en 550d eller 50d med kitobjektivet, om det är ren skär bildkvalitet du är ute efter. (sen är ju kameran som arbetsverktyg en glädje om det är välbyggt, och då är det 50d och uppåt som gäller)
 
ANNONS