Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vilken version av Neat Image skall man köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aton_

Aktiv medlem
Någon rekommendation? I dagsläget kör jag demo men det är t ex en klar nackdel att inte kunna spara i Tiff. Vad finns det mer som man missar med demoversionen?

jag måste faktiskt erkänna att fläskigaste versionen faller mig i smaken. jag gillar nämligen att köra den som plugin till photoshop.
jag lägger på NI lite olika i arbetsflödet och sällan sist eller först. blir bökigt att öppna å stänga ett extra program hela tiden.

Vad jag förstår är skillnaden mellan Home+ och Pro+ att den senare kan behandla ett obegränsat antal bilder, medan den första kan köra tio åt gången.
Annars kan båda köras som plug-in till Photoshop, och då även Elements som jag använder.
Har jag rätt?

ja det tror jag nog. så har iaf jag fattat det som.
men för mig så är det viktigt att jag kan använda den i ett makro (action) och göra stora grupperingar (batchar). pro+ för mig alltså och jag rekommenderar den gärna.

larsselin skrev:
Vad jag förstår är skillnaden mellan Home+ och Pro+ att den senare kan behandla ett obegränsat antal bilder, medan den första kan köra tio åt gången.
Annars kan båda köras som plug-in till Photoshop, och då även Elements som jag använder.
Har jag rätt?

Tack för alla bidrag!

Jag kollade feature-mapen som länkades ovan. Tydligen är det endast Pro och Pro+ som har 48-bitars bildhantering. Men 48 bitar har man väl ingen nytta av så länge man bara tittar på en bildskärm, eller?

Noise Ninja-testet skall jag kolla upp.

Tyvärr känns det som dessa tester är rätt gamla. NeatImange är uppe i version 4.3, testad är 2.5.

Senare versioner är betydligt förbättrade bl.a. vad gäller hastigheten men även hanteringen av färdiga profiler mm.

janc skrev:
Tyvärr känns det som dessa tester är rätt gamla. NeatImange är uppe i version 4.3, testad är 2.5.

Senare versioner är betydligt förbättrade bl.a. vad gäller hastigheten men även hanteringen av färdiga profiler mm.
Okej, då är väl inte Ninja nån het konkurrent trots allt. Men visst är det väl så att en datorskärm inte kan visa 48 (16 per RGB-kanal) bitars färgdjup utan att det endast har betydelse vid papperskopiering?

Priserna känns riktigt överkomliga. Home+ kostar 50$ och Pro+ 75$ för en användarlicens. Måste man betala det europeiska specialpriset kostar det 10-15$ extra.

Tyvärr hittar jag ingen information om de olika versionernas filstorlek. Någon som laddat ned någon annan version än demo och kan upplysa mig om filstorleken? Jag har 56K-modem så handlar det om jättefiler spelar det ju viss roll.

Estethia skrev:
...jag lägger på NI lite olika i arbetsflödet och sällan sist eller först. blir bökigt att öppna å stänga ett extra program hela tiden.
Håller med.
Jag brukar jobba med två lager där jag lägger på lite väl mycket NI på övre lagret och sedan drar ned opaciteten tills effekten är lagom. Målar lite med lagermask och pensel med 25% styrka.

Smidigt att slippa göra en bild först utanför Pshp för att sedan öppna i Pshp och dra in över originalet.

Plugin är det som gäller.

Aton_ skrev:
Priserna känns riktigt överkomliga. Home+ kostar 50$ och Pro+ 75$ för en användarlicens. Måste man betala det europeiska specialpriset kostar det 10-15$ extra.

Tyvärr hittar jag ingen information om de olika versionernas filstorlek. Någon som laddat ned någon annan version än demo och kan upplysa mig om filstorleken? Jag har 56K-modem så handlar det om jättefiler spelar det ju viss roll.

NeatImage 4.3 Pro+ är 1.8Mb, köpte idag, klart lyft från tidigare versioner jag testat.

Aton_ skrev:
Perfekt! Tack för värdefull information. 2 Mb skall man väl klara av :) Gick det bra att betala det internationella priset?

Eh, det vet jag inte, bor man i EU skall man betala skatt, "thats the rules". Vill du inte göra det skall du tänka efter nästa gång det är val.

Sen köpte jag licensen på firman... så skatten skall in för att få dras av.

Rekommenderar absolut plugin, (den ska fungera med alla program som har samma plugin-format som PhotoShop). Använder bara stand-alone versionen de få gånger jag vill filtrera en (större) samling filer automatiskt.

Hej

Jag använder plugin versionen och filtrerar ca 50MB filer (Mark2 16 bitar RAW) och det kräver en någorlunda snabb dator. Jag använder ofta 250 ISO och filterar alla bilderna. I stället för att använda musen och gå till Neat Image under filter har jag för att snabba upp min bildbearbetning kopplat programet till F4 tangenten. Jag har även kopplat tex Oskarp mask (F3), Fred Miranda skärpningsprogram (F2) till FX tangenter, går så mycket snabbare.

Hur jag gör står på min hemsida om "digital workflow" http://sydnet.net/omar/digitalworkflow.htm

Står längst ner.

Jag tar tillbaka frågan, har varit inne på hemsidan och tittat. Skall prova demoversionen ikväll.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto