Annons

Visa foton för potentiell köpare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag funderar på att fråga kommunen och kanske lite andra företag om de är intresserade av att köpa vissa av mina foton. Hur visar jag de fotona på bästa sätt? Kan skapa en dropbox länk som leder till en mapp med fotona i, men det går då att klicka download helt fritt, jag vet inte om det är ett problem. Tänkte ladda upp i max 2000px på ena längden, men vet inte om detta är tillräckligt för att hindra att nån bara laddar ner mina bilder ändå utan att köpa. Säkert gör inte kommun sånt, men tänker att små företag kanske inte är att lita på.

Vad tror ni?
 

Zajko

Aktiv medlem
Hej

Jag funderar på att fråga kommunen och kanske lite andra företag om de är intresserade av att köpa vissa av mina foton. Hur visar jag de fotona på bästa sätt? Kan skapa en dropbox länk som leder till en mapp med fotona i, men det går då att klicka download helt fritt, jag vet inte om det är ett problem. Tänkte ladda upp i max 2000px på ena längden, men vet inte om detta är tillräckligt för att hindra att nån bara laddar ner mina bilder ändå utan att köpa. Säkert gör inte kommun sånt, men tänker att små företag kanske inte är att lita på.

Vad tror ni?
Sätt en stor vattenstämpel på bilden - i direkta blickfånget.
 

rÅgerArt

Medlem
Hej

Jag funderar på att fråga kommunen och kanske lite andra företag om de är intresserade av att köpa vissa av mina foton. Hur visar jag de fotona på bästa sätt? Kan skapa en dropbox länk som leder till en mapp med fotona i, men det går då att klicka download helt fritt, jag vet inte om det är ett problem. Tänkte ladda upp i max 2000px på ena längden, men vet inte om detta är tillräckligt för att hindra att nån bara laddar ner mina bilder ändå utan att köpa. Säkert gör inte kommun sånt, men tänker att små företag kanske inte är att lita på.

Vad tror ni?
Varför inte en vanlig ordinär webbsida att visa bilderna på?
 
Vad roligt med svar! Att sätta upp ett möte och visa bilderna direkt på min Macbook är nog det bästa alternativet hittils.

Vattenstämpel drar jag mig för då det stjäl så mycket fokus och blir lite svårt att göra en bra bedömning av bilden.

Vanlig websida, menar du som en egen hemsida då? Har en hemsida med mina portfoliofoton, men vill inte ladda upp de där särskilda bilderna för olika potentiella köpare på min hemsida då de bara är aktuella för vissa specifika köpare, så det blir lite rörigt att ha dem där. Kan ju skapa en ny, blank, simpel hemsida med ett mini-galleri för varje gång kund jag vill visa bilder för, men det är rätt opraktiskt.

Jag ska försöka gå runt till dem och visa på Macbook som första alternativ, men om de är långt bort och jag behöver skicka någon länk till dem digitalt, är det dumt att dropbox-länka (eller via annat webgalleri) där det gå att downloada fritt?

Rekommenderar ni att visa i max 2000px på ena längden eller max 1000px i så fall? 2000px ser ju mycket bättre ut, men vill ju inte att det ska bli att nån bara laddar ner så utan att köpa. Hm.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Största fördelen med ett personligt möte måste vara att de inte kan klicka in på ngn annan sida med bilder o vara helt fokuserad på dina bilder.

När det gäller den här typen av kunder så tror jag inte att det spelar någon roll hur många pixlar du visar upp. De är intresserade av om bilden är bra på väggen. Och om bilden passar in. Möjligtvis att de frågar hur stor man KAN göra bilden.
 

Tell

Aktiv medlem
Ge dom den i mindre storlek ja. Runt 1000 pixlar i bredd borde vara tillräckligt för dom att bedömma om den kan vara intressant eller inte. Du kan ju dessutom skriva att detn ser ännu bättre ut den större bilden dom kommer få om dom köper bilden :)
O om dom ändå skulle sno den så är det bara skicka en faktura, fast med ett saftigare pris än det du erbjöd från början såklart.
 
ANNONS