Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

WordPad öppnas i Word, varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rivqah

Avslutat medlemskap
Jag har inte Word utan använder mig av WordPad. En sak som dock irriterar mig och som jag inte riktigt förstår, är varför ett dokument öppnas i Word (där jag inte kan redigera dokumentet eftersom jag inte har just Word) istället för i WordPad. För att få upp det i WordPad tvingas jag att först öppna WordPad och sen leta upp dokumentet jag ska öppna för att få upp det i WordPad.

Varför är det så här? Trycker jag på en anteckning så öppnas den liksom i Anteckningar och inte i Word...

Har det något att göra med hur jag spara ett dokument? När jag spara i WordPad sparar jag alltid i den förvalda dvs. RTF-format. Det finns dock tre till vilket är:
Textdokument
Textdokument - MS-DOS-format
Unicode textdokument

Det sista är väl Anteckningar och det vill jag ju inte ha eftersom jag använder WordPad då jag vill kunna redigera texten mer (lättare att läsa, typ fetstilt, kursivt osv).

Textdokument och Textdokument - MS-DOS-format, är det något av dessa jag ska välja om jag vill få upp dokument direkt i WordPad när jag trycker på dem eller går inte det? Jag tycker det vore skönt att bara kunna trycka direkt på dokumentet jag vill öppna istället för att först behöva öppna WordPad. Just nu öppnas det i Word och det är rätt irriterande.

Högerklicka på en fil du vill öppna med WordPad och välj Öppna med... och Välj program
Leta upp programmet Wordpad och markera det.
Bocka i Öppna alltid med... eller vad det nu står.

/FW

ANNONS
Götaplatsens Foto