Annons

XQD kortläsare Nikon d4

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Undrar över vilka kortläsare som fungerar om man kör Mac och så det funkar bra med XQD korten för min D4a? Har aktiv kört flash korten men hade en XQD läsare till min första D4a men som tyvärr såldes med den när det begav sig. Köpte en sådan lite billigare med USB utan sladd som inte funkade med det kortet jag hade så fick lämna tillbaka den.
Någon med D4a som kan rekommendera kort och läsare så allt funkar bra:)?
 

cowboy

Aktiv medlem
I min D4S har jag ett “Sony XQD G-series 400 MB/s 64 GB”.

För att tanka över bildfilerna till min Macbook Pro har jag läsaren “Sony XQD USB adapter, model QDA-SB1A”.

Kort och läsare såldes som ett kit hos CVP ( https://cvp.com ) när XQD var ganska nytt hos Nikon, jag köpte dem 2015. Det är en driftsäker kombination, har aldrig strulat.

Just “min” XQD-läsare finns nog inte längre på marknaden, tyvärr.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
ah ok, men kanske dom från Sony är lite säkrare då iaf, den jag köpte var en Lexar och den gick inte. Så ska kolla efter den Sony med sladd tror jag, har för mig att det var den som följde med i mitt första köp nämligen. Tack:)
 

Osquar

Aktiv medlem
Jag har förstått att Sony har "trasslat till" det för oss XQD-konsumenter på så vis att vissa XQD-kort (G, F, H å allt fan va dom e döpta till) inte funkar i samtliga olika Sony-kortläsare (finns givetvis olika modeller/versioner här oxå). Detta är både obegripligt och snudd på idiotiskt gjort av Sony, men samtidigt ack så tidstypiskt bland dagens elektroniska/digitala produkter......

Ta kontakt med någon Sony-nasare. Förhoppningsvis vet dom själva vad som gäller.....

Fridens
Oscar
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag har förstått att Sony har "trasslat till" det för oss XQD-konsumenter på så vis att vissa XQD-kort (G, F, H å allt fan va dom e döpta till) inte funkar i samtliga olika Sony-kortläsare (finns givetvis olika modeller/versioner här oxå). Detta är både obegripligt och snudd på idiotiskt gjort av Sony, men samtidigt ack så tidstypiskt bland dagens elektroniska/digitala produkter......

Ta kontakt med någon Sony-nasare. Förhoppningsvis vet dom själva vad som gäller.....

Fridens
Oscar
Oj ok, hmm kanske lika bra att ringa och kolla då istället först innan man köper. tack för varningen.
 

Osquar

Aktiv medlem
Oj ok, hmm kanske lika bra att ringa och kolla då istället först innan man köper. tack för varningen.
Yepp, gör så!

Jag och en polare konstaterade detta irritationsmoment ombord på ett fartyg utanför Svalbard, att ett av hans kort bara inte ville funka i hans kortläsare men väl i min (annan modell/version). Däremot funkade hans övriga kort (andra bokstavs-versioner) i hans läsare...

Efter vår Svalbard-resa tog jag kontakt med en annan polare som då jobbade på Scandinavian Photo och han informerade (inte förklarade ty det gick inte.....) mig då om dessa obegripliga tilltag från Sony.

/Oscar
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Yepp, gör så!

Jag och en polare konstaterade detta irritationsmoment ombord på ett fartyg utanför Svalbard, att ett av hans kort bara inte ville funka i hans kortläsare men väl i min (annan modell/version). Däremot funkade hans övriga kort (andra bokstavs-versioner) i hans läsare...

Efter vår Svalbard-resa tog jag kontakt med en annan polare som då jobbade på Scandinavian Photo och han informerade (inte förklarade ty det gick inte.....) mig då om dessa obegripliga tilltag från Sony.

/Oscar
Super märkligt och super irriterande usch haha. Ja men det kommer jag göra nu direkt. Det vill jag inte råka ut för!
 

Grelber

Aktiv medlem
Har visserligen varken Mac eller D4S, men själva läsaren borde väl inte reagera olika på från vilket kamerahus bilderna kommer eller vilken dator som tar emot dem – USB är ju USB oavsett plattform, och fungerar kortet i kameran ska det väl rimligen fungera i läsaren också. Så, for what it's worth, min kombiläsare (XQD+SD) från Sony, modell MRW-E90, har gjort sitt jobb klockrent ihop med en Z6 och en Win10-PC (XQD-kort också från Sony).
 

Osquar

Aktiv medlem
Har visserligen varken Mac eller D4S, men själva läsaren borde väl inte reagera olika på från vilket kamerahus bilderna kommer eller vilken dator som tar emot dem – USB är ju USB oavsett plattform, och fungerar kortet i kameran ska det väl rimligen fungera i läsaren också. Så, for what it's worth, min kombiläsare (XQD+SD) från Sony, modell MRW-E90, har gjort sitt jobb klockrent ihop med en Z6 och en Win10-PC (XQD-kort också från Sony).
Det är som sagts ovan strul mellan läsare och kort beroende på modell/version, inte kamera eller dator.

Den kombi-läsare du nämner antar jag är samma som jag har (om nu inte snitsarna på Son y har tagit fram fler olika kombi-modeller oxå), vilken så här långt har funkat med samtliga olika versioner av kort som är i min ägo. Det är troligtvis kortläsare av äldre modell/version (ej kombi-varianter) som bråkar...

/Oscar
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Har visserligen varken Mac eller D4S, men själva läsaren borde väl inte reagera olika på från vilket kamerahus bilderna kommer eller vilken dator som tar emot dem – USB är ju USB oavsett plattform, och fungerar kortet i kameran ska det väl rimligen fungera i läsaren också. Så, for what it's worth, min kombiläsare (XQD+SD) från Sony, modell MRW-E90, har gjort sitt jobb klockrent ihop med en Z6 och en Win10-PC (XQD-kort också från Sony).
ok :) jag har ett XQD kort av modell H kvar så tänkte försöka skaffa ett likadant kort till och en läsare som funkar med de korten. Kollade på just en sådan SD XQD kombo men ska ringa cyberphoto och kolla just in case ;)
 

Osquar

Aktiv medlem
ok :) jag har ett XQD kort av modell H kvar så tänkte försöka skaffa ett likadant kort till och en läsare som funkar med de korten. Kollade på just en sådan SD XQD kombo men ska ringa cyberphoto och kolla just in case ;)
Som jag förstått so far torde just kombo-läsaren (XQD/SD) funka med samtliga(?) "bokstäver", men kolla för säkerhets skull.

/Oscar
 

larsol

Aktiv medlem
Tur att man har Lexar 2933 XQD kort och slipper allt Sonystrul, köpte en kortläsare på eBay för 150:- och som tar både XQD Sony M och G och Lexar samt SD kort, funkar klockrent.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Personligen hade jag letat efter en läsare för CF expresskort.
Detta då CF Express är bakåtkompatibelt med XQD.
Samtdigt som det ju gör att du "framtidssäkrad"dig.
Både Canon & Nikon använder ju CF Express i sina nyaste kameror.
Så det bör lösa sig över tid att satsa på det.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Personligen hade jag letat efter en läsare för CF expresskort.
Detta då CF Express är bakåtkompatibelt med XQD.
Samtdigt som det ju gör att du "framtidssäkrad"dig.
Både Canon & Nikon använder ju CF Express i sina nyaste kameror.
Så det bör lösa sig över tid att satsa på det.
Njae, kamerorna behöver ju en uppdatering och än har inte Nikon fått tummen ur för de nu aktuella spegelreflexmodellerna. Det är bara Z-kamerorna som har fått en uppdatering än så länge.

Vad gäller läsarna är nog situationen densamma. Etersom Sony äger XQD-standarden, kan licensavgifter kan tänkas komma in i bilden. Jag har sett förut att Lexar släppte två läsare för CFexpress, men bara den ena påstods stödja XQD.

Men i grunden håller jag med om att det kan vara en bra idé med CFexpress, om man är säker på att läsaren tar XQD.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jösses vilken djungel det verkar vara haha. Just nu kör jag med Compact flash korten till mina D4or. Så tänkte det skulle va najs att ha iaf 2 XQD kort och använda mig av det jag har redan också som är H varianten. Så en läsare som sagt och kankske ett nyare kort då som också funkar till den läsaren. Fortfarande inte hittat någon av de dyrare Sony läsarna i lager, eventuellt hade dom en på rajala men inte säker. De där andra nyare läsarna för de CF express skulle de fungera för mitt H kort också tror ni? och fungerar de nyare CF express korten alltså på min äldre D4a också? är lite förvirrad känner jag så vill bara klargöra innan ;)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nej, som det är nu fungerar inte CFexpress i någon spegelreflex från Nikon förutom D6. De har sagt att de ska släppa en uppdatering till åtminstone D500, D850 och D5, men jag minns inte om de har sagt det om D4 och D4s också. Risken är nog att de inte får någon, även om Nikon får ändan ur vagnen med de andra.

Kameradoktorn ser väl ut att ha både Sonys SD/XQD och XQD/CFexpress i lager. Sedan är ju läsarna fånigt dyra. Känslan av hård priskonkurrens är inte överväldigande. SanDisk har en läsare också, men den misstänker jag bara stöder CFexpress eftersom XQD inte nämns.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Nej, som det är nu fungerar inte CFexpress i någon spegelreflex från Nikon förutom D6. De har sagt att de ska släppa en uppdatering till åtminstone D500, D850 och D5, men jag minns inte om de har sagt det om D4 och D4s också. Risken är nog att de inte får någon, även om Nikon får ändan ur vagnen med de andra.

Kameradoktorn ser väl ut att ha både Sonys SD/XQD och XQD/CFexpress i lager. Sedan är ju läsarna fånigt dyra. Känslan av hård priskonkurrens är inte överväldigande. SanDisk har en läsare också, men den misstänker jag bara stöder CFexpress eftersom XQD inte nämns.
ah tack då vet jag. ja dom är inte billiga, la ut en annons om köpes också eftersom det inte spelar någon roll om den är ny eller inte för mig, men ännu sålänge inga napp. Lite intressant med den som Lars sa från Ebay dock, så kollar lite på den också, var iaf betydligt billigare.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
Risken är nog att de inte får någon, även om Nikon får ändan ur vagnen med de andra.
...
Intressant om att vissa CF Expressläsare inte verkar stödja QXD.
Hade missat det.

Vad det gäller mjukvaruppdateringar till Nikons nyare hus, så är jag djupt övertygad om att det kommer.
Orsaken är att CF Express stödjethögre hastigheter.
Och eftersom professionella sportfotograferi högsta grad är "målgruppen" här. Samtidigt som de har stor nytta av riktigt snabba minneskort. Så lär det bara vara en tidsfråga innan det kommer.

Vad det gäller priser. Så är jag övertygad om att det kommer att bli bättre med tiden. Men det kommer kanske att ta ett tag.
 
ANNONS