Annons

Z1 vs 7i

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Hej,
Funderar på att köpa min första digitalkamera. Valet står i dagsläget mellan en Minolta Dimage Z1 (runt 3400:) och en begagnad Minolta Dimage 7i (ca 5000:). Förutom de även för en nybörjare uppenbara skillnaderna t ex i antal pixlar och zoomomfång är jag intresserad av åsikter och synpunkter. Kraftfull zoom är och för sig attraktivt, men kanske inte det allra viktigaste. En vidvinkel motsvarande 28 mm är också mer intressant än en motsvarande 35 mm.Finns det konvertrar att köpa? Ungefär vad kostar en sån? Är det en stor fördel att kunna spara i TIFF och RAW i st f bara i JPG?
Anders

7i ger betydligt högre bildkvalitet, 28mm är klart mycket trevligare än 35mm.

Ingen av kamerorna passar att sätta konverter på (frånsett en macrokonverter på 7i) på Z1 kan varken filter eller konverter anslutas.

Jag skulle helt klart rekommendera 7i, långt fler inställnings/anslutnings möjligheter, bättre bildkvalitet och kvalitetskänsla.

Jag hade en Dimage 7i tidigare, bildkvalitén var hel ok tycker jag. Dock så var det en del brus i bilderna vilket tydligen är ganska vanligt när det är små sensorer på kamerorna. Detta kom mest fram vid långa slutartider.

Men jag har sett att det även finns Telekonverters till 7i, hittade dem på någon hemsida någonstans. Minns jag inte helt galet så fanns det 1,4X samt 2,0X att köpa, men det var ingen svensk sida jag hittade dem på.
Tyvärr så skulle de väl ta ner bildkvalitén en del.
Sen finns det ju precis som Kim nämner ett antal Macro-konverters.

Några på jobbet har Z1 kameror men jag rekommenderar helt klart att du köper en 7i istället. Dels har du ju 2 MPixel extra samt även bättre vidvinkel och bildkvalitet.
Jag har några bilder upplagda som är tagna med 7i kameran.

DaMoose skrev:
Men jag har sett att det även finns Telekonverters till 7i, hittade dem på någon hemsida någonstans. Minns jag inte helt galet så fanns det 1,4X samt 2,0X att köpa,

Det finns konverters som påstås fungera till 7i, hittills har jag iaf inte sett någon som verkligen fungerar tillfredställande.

Ett problem förutom vinjettering och kantoskäpa är att zoomen inte är gjord för den tyngden en konverter innebär.

ANNONS
Götaplatsens Foto