Jag plåtar framför allt till och från jobbet. Varje morgon går jag från Södermalm över Skeppsbron eller Gamla Stan in till City där jag jobbar. Ofta finns det fåglar, turister eller annat intressant att plåta.

Gyllene snittet

Har på sistone experimenterat  en del med gyllene snittet. Gyllene snittet var känt redan av antikens lärde. Inom konst och arkitektur är snittet centralt. Snittet anses ofta ha sitt ursprung i sfärernas harmoni. Det anses som en grundregel att om en bild komponeras med snittet som utgångspunkt, kommer bilden att vila i skön balans. 

Emellertid visar sig detta ofta vara en sanning med modifikation. Om man mer aktivt börjar jobba med snittet, finner man att det tvärtom ofta kan verka disharmoniserande: 


Här är ett exempel. När snittet är så här tjockt och färggrant tar det lätt över kompositionen. Därmed uppstår en spänning gentemot motivet i bilden. Undvik överlastning. 

Att snittet kan verka spänningsskapande gäller emellertid ej blott för tjocka färgglada snitt: 


Här har vi ett snitt som är raka motsatsen till snittet ovan. Snittet är här knivtunt och helt färgneutralt. Snittet är skuret i en perfekt halvdiagonal som borde verka harmoniserande. Ändå upplever vi en spänning gentemot motivet. 


Ett exempel på ett liggande snitt. Ej heller här förmår snittet skapa harmoni. Att snittet är skuret med spetsar kan möjligtvis påverka. 


Här är ett exempel på ett centralsnitt och som således inte är gyllene. Ändå upplever vi en större harmoni i bilden jämfört med den ovan. 

Exemplen visar således att gyllene snittet är ett användbart redskap i kompositionslådan. Men det måste brukas med försiktighet. Ofta kan det tvärtemot intentionerna verka disharmoniserande. Det finns inga regler utan man måste helt enkelt pröva sig fram. 

Inlagt 2011-09-26 22:19 | Läst 7410 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Jag tror du har missat det viktigaste med gyllene snittet. Gyllene snittet innebär att man delar in bilden i 1/3 och 2/3. Avviker man från denna regel - vilket du gör i dina exempelbilder - så är det inga gyllene snitt. T ex; hade du placerat översta bildens stolpe så att dess centrum löpte i skärningspunkten mellan 1/3 och 2/3 av bilden så hade bilden varit betydligt mer harmonisk.
Svar från Iwa 2011-09-27 10:34
Okej, snittet kanske inte ligger helt rätt i första bilden. Frågan är om det gör så stor skillnad? Problemet är att snittet är för tjockt och färgglatt i förhållande till motivet. Å andra sidan, som bild två visar behöver tunna svarta snitt inte heller vara en lösning. Snittet är en myt!
/Per
Intressant tankegång om snittet och myten.
Svar från Iwa 2011-09-27 20:52
Tack, Margareta!
/Per
Att du tvunget ska klyva bilden med fucus på "klyvaren" förstår jag inte, det är såklart ett sätt att se det hela.
Men det gyllene snittet handlar om att dela upp bildytorna i just som Magnus skriver, i 1 resp. 2/3 delar.
Inte klyva bilden med en så dramatisk skiljelinje som möjligt..
Du visar med dessa bilder snarare förgrunder i olika snitt.

(Hävdar jag, haha)

Mvh
Niklas
Svar från Iwa 2011-09-27 20:52
Hmm, intressant tanke. Får fundera på det.
/Per
Tack för det lärorika inlägget. :) Nu vet jag att Den Gyllene Regeln är att inte skoja om Det Gyllene Snittet.
/ Catharina
Svar från Iwa 2011-09-28 21:58
En fin sammanfattning. :-)
/Per