Mina bilder och tankar för dagen

Om skärpa och dess ringa betydelse

Jag tittar på en av mina gamla bilder, grynig och oskarp, tagen med en analog halvformatskamera och Tri-X. Rent tekniskt är det en bild som lämnar en hel del övrigt att önska. Men det är en bild som krävde ett visst mod för att ta. Alla varnade mig nämligen för att ensam bege mig till den där nattklubben i Soweto utanför Johannesburg i Sydafrika i slutet av 80-talet. Det var en farlig plats. Alltså gick jag dit och tog bilden, om inte annat för att påminna mig själv om att jag en gång varit där.
Det var beckmörkt och hade jag haft en modern digital kompaktkamera hade naturligtvis bilden sett helt annorlunda ut, mycket bättre vad gäller skärpa, dynamiskt omfång, teckning i lågdagrarna osv. Men där och då var det den teknik som jag hade; En Canon Dial och en rulle Tri-X som jag senare tokpressade lite på måfå i framkallningen. 

Läser på några bloggar här på Fotosidan om skärpa. Som om att det skulle vara ett avgörande kriterium på fotografisk kvalitet. Jag menar att det är ett mycket tveksamt resonemang och kommer att tänka på Josef Koudelkas kameror. Uppvuxen som han var bakom ”järnridån” fanns inte Nikon och Leicas smidiga kameror och skarpa objektiv att tillgå. Istället använde han en otymplig Exaktakamera med ett 25 mm Flektogonobjektiv för att dokumentera romernas situation i Rumänien och Sovjets invasion av Prag i Tjeckoslovakien 1968. Tri-X fanns heller inte i det gamla östblocket utan han var hänvisad till att ladda kameran med en östtysk kinofilm och han framkallade den så gott det gick. Likväl är bilderna enastående.

Senare, när han kom med i Magnum och i huvudsak levde i Frankrike, förutom när han inte luffade runt i Europa, använde han en Leica och Tri-X. För att han trivdes med den kameran och hade tillgång till just den tekniken.
Han fick dessutom senare Leitz att ”göra om” den digitala  S2-modellen till en panoramakamera för sin dokumentation av ”the Wall”, muren mellan Israel och Palestina, bilder av yppersta teknisk kvalitet.
I intervjuer hyllar han numera sina digitala kameror och på nätet det finns flera bilder av honom med en liten Fuji X100-kamera runt halsen.
Diskussionen om skärpa är därför lätt absurd tycker jag. En modern digitalkamera är ju i tekniskt avseende helt suverän gentemot en analogkamera. Att ”framkalla” en rawfil i dator är överlägset det traditionella mörkrummet i så motto att det ger helt andra möjligheter att kontrollera färg, densitet och detaljer än vad som var möjligt att göra med ett filmnegativ under en opallampa.

Grejen är därför för mig enkel. Man får anpassa sin utrustning, digital eller analog skit samma, till sina ambitioner och till sin plånbok. I slutändan är ändå bara bilderna som räknas. Och det är långt ifrån givet att det ena är bättre än det andra.  Det går bra att fotografera med en iPhone, bara man är medveten om de tekniska begränsningar det innebär jämfört med ett modernt digitalt DSLR-monster. Det viktiga är att du vet vad du gör i tagningsögonblicket. Lite som Koudelka alltså. Om hundra år kommer få att undra över vilken utrustning han använde. Men många kommer fortfarande häpna över bildernas slagkraft och visuella kvalitet.

Inlagt 2019-04-02 09:06 | Läst 1540 ggr. | Permalink
Hej,
Jag håller helt och hållet med dig. När det gäller val av kamera så tager man vad man haver. Din bild illustrerar det tydligt och man behöver bara hänvisa till bilderna av många erkända fotografer, som till exempel Årets Hasselblads vinnare.
Ha det väl
Bob
Svar från per-erik åström 2019-04-02 09:24
Tack ska du ha Bob.
Med vänlig hälsning/per-erik
"...och på nätet det finns flera bilder av honom med en liten Fuji X100-kamera runt halsen."

Klok man det där.😉 
Svar från per-erik åström 2019-04-02 09:59
Ja, X-100 serien är bra grejer. De två senaste (T och F-modellerna) är särskilt vassa. Smidiga att använda i de flesta situationer.
Med vänlig hälsning/per-erik
För mig är Koudelka facit för dokumentärfoto. Koudelka umgås fram sina bilder, han är tydlig med vad han gör och han vinner människors förtroende. Han är inte bara en betraktare utan delaktig i det som händer, det är det som gör hans bilder så levande och pulserande och som ger dem en sådan närvaro och slagkraft. Det här med att försöka vara som en fluga på väggen som ska se utan att synas är bara rent trams som har fördärvat flera generationer dokumentärfotografer, ni som gör det sluta och börja umgås!
/Mikael
Svar från per-erik åström 2019-04-02 10:00
Bra där Mikael!
Med vänlig hälsning/per-erik
Å jag håller också helt med dig! :)
/B

Ps. Men vi har stora och starka krafter som inte håller med oss! Hur skulle dom annars överleva i sin affärsverksamhet! Så dom jobbar hårt på att skapa osäkra konsumenter!
För osäkra konsumenter e det bästa! Som behöver skarpare å ännu skarpare objektiv!
För säkerhets skull! ;)
Svar från per-erik åström 2019-04-02 10:03
Tack Bengt. Jag har iofs inget emot bättre och bättre kameror och objektiv om jag bara hade råd att hänga med. Om det inte vore för att det stjäl energi från själva plåtandet...
Ses/per-erik
Perfekt sammanfattning! Inget att tillägga...
Svar från per-erik åström 2019-04-02 09:56
Tack Per. Ses.
/per-erik
Du har naturligtvis helt rätt, och Din bild från Soweto är mycket bra och talande! Men arkitektur- och landskapsbilder bör ju vara skarpa på rätt ställe. Ansel Adams bilder hade ju inte varit något om de hade varit oskarpa. Och skickar man bilder till tidningar, så ska de i princip vara skarpa. Däremot är det mode att ha utställningar med bilder med oskärpa. Allt beror ju på vad man vill visa!
Svar från per-erik åström 2019-04-02 10:07
Du har helt klart en poäng Wolfgang. Naturligtvis ska man anpassa sig till uppdraget, beställt eller ej. Mode eller ej. Bara om bilderna är giltiga och har kraft är de ok för mig.
Med vänlig hälsning/per-erik
Hej Per. Om en bild berättar och griper tag ser en oskarp bild skarp ut..
En Mozartsymfoni, kan låta bra i en transistorradio.Vi har en förmåga med fantasins hjälp att
förstå hur det ska låta.Detsamma tror jag det är med en bild i"oskärpa" Vi upplever bilden skarp om den tilltalar. Din bild upplever jag som skarp.
Ha det bra.
/Bengt H.
Svar från per-erik åström 2019-04-02 12:27
Tack för de kloka orden!
Med vänlig hälsning/per-erik
Bra sammanfattning om vad det handlar om tycker jag.
/Affe
Svar från per-erik åström 2019-04-02 16:56
Då tycker vi - föga förvånande - lika :-)
Ses/per-erik
Det beror väl lite på vad man fotograferar också, annars är den här tråden full av mästerliga bilder:
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=70168&highlight=suddmesen&page=22

/Thomas
Svar från per-erik åström 2019-04-02 19:25
Underbara bilder :-)
Med vänlig hälsning/per-erik
Ja med den berättelsen och en Canon Dial och tokpressad Tri-x. I Soweto. Det kan knappast bli bättre. Och då ligger det ingen som helst ironi i mitt utrop. Bilder med berättelser! Som griper.
Ha det gott
Svar från per-erik åström 2019-04-02 23:24
Tack Gunnar! En dyr och stor kamera var inte att tänka på i den miljön...
Med vänlig hälsning/per-erik
Fin bild, gillar den, bristen på skärpa kompenseras till stor del med hög kontrast, vilket passar denna bild utmärkt, hälsn, LO
Svar från per-erik åström 2019-04-03 07:11
Ja så är det. Kornskärpan ersätter den optiska skärpan. Negativet är alldeles för tunt för att få en bred tonskala.
Med vänlig hälsning/per-erik