En webblogg av David Elmfeldt kring fotosidan.se, foto, community och annat mys.

Att filma med drönare - inte så lätt

DSC01864.jpg

Förra veckan fick jag och en liten skara europeiska journalister prova på att filma WRC i Portugal från drönare tillsammans med ett team från DJI under den första tävlingsdagen. Det blev en intressant och inspirerande resa.

Väl incheckad på hotellet och en sen middag i hotellbaren så var det läggdags. Det var nämligen riktig fakirtid på nästa dags samling - 05:45. Som lök på laxen hade inte frukosten öppnat, så på tom mage packade vi in oss i bilen för avfärd mot dag 1 av WRC Portugal. 

Bakgrunden till inbjudan är att DJI är sponsor till WRC och producerar en del av det väldiga material som varje dag blir summeringar av dagens tävlingar. DJI har ett drönar-team som filmar varje deltävling och som via minneskort skickar materialet till WRC:s stora produktionscenter där drönarbilderna blir en del av dagens summeringar. Vi skulle få följa hur teamet jobbar och även få testa att filma. Spännande!

Fördelen med såna här pressresor är att man får ackreditering och kan stå på innerplan. Vi var på plats runt 07:30 och det var rejält med publik på plats. Den första deltävlingen är en shake-down där man kör en kort sträcka (i detta fallet tog det runt 4 min) för att testa bilarna samtidigt som tiderna ger placeringar och poäng. Så när en bil kört så kunde den åka tillbaka till centret, skruva och sen komma tillbaka och köra igen. Allt med väldigt uppstyrda regler för hur mycket tid man får mecka, hur däck får bytas etc, allt med syfte att skapa taktik kring reglerna.

Varmt och fint morgonljus lovade fina bilder och prick 08:30 vrålande den första bilen förbi. Otroligt mäktigt! Drönarteamet följde varje bil i snygga panoreringar. Teamet filmade med en DJI Inspire 2 och bestod av pilot och fotograf. De hade även en kille som använda en Phantom för att samla kompletterande film och stillbilder.

Efter någon timma hade teamet samlat så mycket material att det var vi journalisters tur att få testa att filma. En väldigt kort instruktion från piloten - "just frame the car in the middle and adjust to right while I am paning!" så fick jag kontrollen i min hand. Jag fick en tydlig känsla av att det inte alls var så lätt. Mycket riktigt. Det var lätt att filma så länge drönare stod still men så fort drönare följde bilen så var det god natt! Efter tre försök var jag inte ens i närheten och lämnade över till näste man. 

Men tanken på drönarbilder gav blodad tand. Det är en helt ny vinkel och det öppnar upp möjligheter! Med lite tur så blir det en artikel om att filma och fota med drönare här på Fotosidan eller i Fotosidan Magasin om ett tag.

Inlagt 2018-05-22 11:15 | Läst 2788 ggr. | Permalink
Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

Inspirerande och vilka intressanta vinklar och sedan få komma så nära.
Det fick fram farten och känslan i sporten.
Jag har provat Rally sedan 2012 med traditionell kamera och legat på både raksträckor/tillåtna kurvor och fångat action med blandat resultat.
Här får man dock en annan känsla och den ser trevlig ut.

Förstår att det inte är lätt att styra och filma då det ligger en hel del träning bakom för att bli bra.

Tack för ett inspirerande reportage.

Mvh Janne
Alla är vi barn i början stämmer väl bra in här? Men å andra sidan så är det ju som så att något som är lätt från början blir oftast mindre intressant ganska snabbt. Men med drönarnas intåg så är det oerhört mycket som kan filmas numera så bara på att träna för intresserade. //R
Jag har skaffat mig drönare o börjarde filma/fotografera på nytt! Mycket spännande! Väntar på mer info. Du borde kanske sammanställa regler som man skall följa (märka drönare, respektera 120-500m, skicka in data till lantmäteriet osv)
Ja detta ligger verkligen i tiden. Spännande utveckling för både film och stillbilder för oss som fotat länge med vanlig kamera. Det är en ny värld med nya möjligheter och perspektiv.
Jag ser fram emot fler artiklar i detta ämne.
Vore det inte roligt om det kom med litr tips på hur man blir bättre istället för att säga bara att det är svårt.

Vad ska man tänka på och vilka tekniker använder man för att filma olika typer av saker. Är ju också en viss skylnad när man är två och kör med dubbelkommando.

Många har på tok för hög sens på kontrollen för att det ska bli snygga rörelser.

Är rätt svårt att själv följa en bil på låg höjd och där det finns en del hinder. Dji autotrack fungerar inte sådär jättebra.

Skulle också vara mycket intrrserad av en artikel som tar upp olika profiler på dji. Grading osv.
Svar från David Elmfeldt   2018-05-23 13:22
Exakt därav "Men tanken på drönarbilder gav blodad tand. Det är en helt ny vinkel och det öppnar upp möjligheter! Med lite tur så blir det en artikel om att filma och fota med drönare här på Fotosidan eller i Fotosidan Magasin om ett tag.". Detta var en teaser.
Vad kul att se och spännande att ni ger er in i genren flygande kameror. 😊
Jag har investerat i just en sådan drönare för jag vill bredda mitt bildspråk, den är grymt kapabel både för stillbild och film. I alla fall enligt mitt tycke och smak.

Och nej, det är inte helt lätt att göra snygga jämna kameraåkningar. Men det finns så klart en del olika inställningar som man kan ändra på för att underlätta och göra det lite mjukare.
Jag är mäkta imponerad av vad DJI’s folk kan få till i WRC, väldigt läckert.

Väntar med spänning på fortsättningen!