Intryck avtryck från gator och torg. SL smittorisk.

Hej i dag fick jag in en insändare i DN om  riskerna att smittas, när kontrollanterna forfarande kollar våra färdbevis på T-banan.

Märkligt nog uppmanas vi att hålla avstånd från andra resenärer, medan kontrollanterna går fram till SAMTLIGA resenärer från vagn till vagn.

Här insändaren:

 Jag skrev också till ansvarige för kollektivtrafiken Kristoffer Tamsons moderaterna i stockholm och fick det här svaret från en sekreterare. Jag hoppas hon läste mitt svar på mailet.

Ps. Jag förstår inte det dubbla budskapet,  men dom tycks  ju ha stöd i från Smittskydd Stockholm. Vi får väl lita på experterna.

 Ha det bra Bengt H

 

 

Inlagt 2020-04-03 14:46 | Läst 1002 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Hej Bengt, bra att du ställde frågan!
Tyvärr verkar svaret bli mera som ett goddag yxskaft!
Men det verkar vara vanligt med förlorat omdöme!

En god vän till oss som arbetar inom vården, tycker det fungerar bra att åka Pendeltåg till arbetet, det va nästan helt tomt i vagnen, tills det kom på fyra kontrollanter för att kontrollera hennes färdbevis!
/B

Ps. Men jag kan ju såklart tänka mig att man misstänker att nu passar folk på att åka gratis när det kanske inte är några kontroller! ;) :)
Svar från bassa 2020-04-03 15:32
Hej Bengt. Ganska lite folk på vagnarna.. Man kan nog skydda sig väl om man inte utsätts för kontrollanter som dagligen går fram till samtliga människor vagn för vagn.
Frågan är. Varför löper vi stor risk att smittas om vi inte håller avståndet i vagnarna medan kontrollanterna som aldrig håller avståndet, och har närmare kontakt med samtliga resenärer vagn för vagn hela dagar utan att riskera att smittas??
Var rädd om dig. Hälsa Fujin Xe1
/ Bengt H.
Hej Bengt - det är inte okej!
I DK måste du boka och betala i förväg för en biljett till sätet (för att säkerställa avståndet mellan passagerare) för alla regionala och lyntåg. I S-tågen har de allra flesta "resekort" och de skannas innan man står på tåget. Här görs endast slumpmässiga kontroller av enskilda passagerare - inte alla kontrolleras.
Nästa gång måste du insistera på att kontrollören hållar sig på avstånd. Han måste då kunna se biljetten därifrån eller så måste han ha glasögon. Och han får inte röra biljetten !
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från bassa 2020-04-03 18:27
Hej Erik. Just det här känns väldigt underligt.
Visserligen rör dom inte biljetterna,eftersom dom kollar med en apparat, men dom kollar ALLA från betydligt kortare avstånd, vagn efter vagn, utan några risker enligt smittskydd Stockholm medan det står uppmaningar om viktigheten att hålla avståndet. Man kan inte påstå att dom föregår med gott exempel.
/ Bengt H..
ztenlund 2020-04-03 19:06
Erik, du missförstår nog.
Det handlar inte om normal betalning i det här fallet, utan den grupp som kontrollerar att man faktiskt har betalt för sig som man ska. Har man inte det så får man tilläggsavgift, alltså en straffavgift för att man inte har betalt som man borde. Vid sådan kontroll kontrolleras normalt alla på det fordon som är föremål för kontrollen.

Någon platsbokning förekommer förstås inte i Storstockholms Lokaltrafiks trafik. Det skulle aldrig fungera och det finns inte heller några fordon med numrerade säten. Tunnelbanan som Bengt åkte med har spärrar överallt, men det hindrar förstås inte envetna tjuvåkare.

Biljetter som kan kontrolleras med synen förekommer knappt, förutom biljetter i mobil-app, men dessa ska läsas av optiskt med tekniskt hjälpmedel för att säkerställa äktheten.

Kontrollen ifråga bedrivs med stöd av följande lag:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-197767-om-tillaggsavgift-i-kollektiv_sfs-1977-67

Har man inte betalat på rätt sätt för sig hos SL och detta inte är ursäktligt i lagens mening, får man betala 1500 SEK, plus kostnaden för en enkelbiljett, om man blir påkommen i en kontroll.
Svar från bassa 2020-04-03 20:10
Hej Martin Du skriver Cit:
Har man inte betalat på rätt sätt för sig hos SL och detta inte är ursäktligt i lagens mening, får man betala 1500 SEK, plus kostnaden för en enkelbiljett, om man blir påkommen i en kontroll.
Nu är det ju så att vi i Stockholm, riskerar att få betala för annat, om inte rekomenderade avståndet hålls av vissa.
/ Bengt H.
Erik Madsen 2020-04-03 20:14
Hej Martin.
Jag menar inte att jag har missförstått någonting. Vad Bengt reagerar mot är att inspektören kommer för nära för att kontrollera att han har betalat för resan.

Det finns inte heller någon platsreservation i vår tunnelbana (S-tåg).Det gäller bara regionala och lyntåg som jag också skrev.

Endast slumpmässiga kontroller görs i våra S-tåg och under dessa koronatider kan det göras på rätta avstånd.

Roger over and out :-)
//Erik//
ztenlund 2020-04-03 20:57
"Nu är det ju så att vi i Stockholm, riskerar att få betala för annat, om inte rekomenderade avståndet hålls av vissa."

Jag förstår inte vad det har med det citerade att göra? Det var en ren förklaring av hur det fungerar. Sedan så säger ju FHM:s allmänna råd att du inte alls ska åka tunnelbana, vare sig med eller utan kontrollanter, eftersom det oavsett kan vara svårt att hålla sådant avstånd i kollektivtrafiken.

Den här diskussionen om kontrollanterna har jag annat fört i ett annat forum, men då handlade det om inkonsekvensen i omsorgen om busschaufförer kontra kontrollanter avseende risken att bli smittad. Som det är nu så är ju framdörrarna och den främsta delen av bussarna avstängda med hänvisning till smittrisken för förarna. Samtidigt påstår man på fullt allvar att denna risk inte föreligger för kontrollanterna. I något fall har man rimligen fel, även om jag tror att det hela egentligen handlar om vilket fack som genom sin position fått mest gehör för sina synpunkter.

Hela nu aktuell version av FHM:s råd finns här i sin föreskriftsform:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/a1350246356042fb9ff3c515129e8baf/hslf-fs-2020-12-allmanna-rad-om-allas-ansvar-covid-91.pdf

Gissningsvis publiceras de om med rätt dokumentnumrering etc. när detta åsatts.
Svar från bassa 2020-04-03 21:31
När det gäller bussarna tar man hänsyn, man kliver på i bak.
Men när det gäller T-bananan går kontrollanterna fram till samtliga medresenärer .
Kontrollanterna går kanske fram till hundra människor på en dag närmare än två meter, medan busschaförerna, har ett avstånd på minst tre meter.
Det är en viss skillnad. .

När det gäller gamla och även unga är inte alla bilburna eller har tillgång till folk som kan hämta exempelvis deras medicin, eller besök på vårdcentralen.
Därför tvingas vi att bryta mot FMH:s rekommendation,eftersom kontrollanterna bryter mot det.
Nog om detta.

/Bengt H.
Erik Madsen 2020-04-03 21:40
Hej igen Bengt.
Undskyld for min indblanding, du må gerne radera mine kommentarer hvis du vil.
Roger over and out :-)
//Erik//
Svar från bassa 2020-04-03 22:17
Hej. Det finns absolut ingen anledning. Snarare tvärt om! Du har ju rätt!
Visst vore det bra om dom höll avståndet. men det gör dom inte trots
FHM:s rekomendationer.
Var rädd om dig.
/Bengt H.
Hej! Hörde på Radio-Stockholm nyss att man nu 'pausar' biljettkontrollerna tills vidare, eftersom dom har fått mycket kritik! Bra Bengt!
Hälsn!