ILFORD & KODACHROME

Bilder & teknik från förra århundradet

Studentliv för ett halvt århundrade sedan

  

I ungdomen tog jag livet lätt. "Sjöman, cowboy, musiker, artist - det kan väl aldrig bli trist?" - som Evert Taube uttrycker saken.

Likväl - även en slarver kommer i sinom tid till insikt, och mot slutet av 1960-talet hade jag kommit just dit - jag började med vuxenstudier och avlade gamla studentexamen som privatist. När 1970-talet gick in kunde jag skriva in mig vid Stockholms Universitet - jag fick vänner och började röra mig i studentmiljön.

Hur var det att umgås i en studentkorridor i början av 1970-talet,  alltså för sådär ett halvsekel sedan?   Jo´rå - det var rätt kul!  Här följer lite bilder om studentlivet på den tiden - en tid när politiskt engagemang var livsavgörande för många ungdomar.

                                                                *

  

Vid den här tiden var enda sättet att få färgbilder i svagt ljus och reportagemässiga omständigheter, att använda direktblixt. Den låga filmkänsligheten gjorde det omöjligt att fotografera rakt av, och försökte man sig på indirekt blixt kunde det bli hemska färgstick. 

Situationen var;  Take it or leave it, så att säga.

                                                  

 Studentliv bör ju vara studentikost. Här avhånas kriminalpolitiken vederbörligen. Affischen i bakgrunden anger tidsfärgen.

Vad var det roliga här då?  Det har jag glömt - men jag kommer väl ihåg de tidstypiska väggprydnaderna (asiatisk kvinna med illbatting i famnen).

Det politiska engagemanget påverkade en hel studentgeneration. För många gick saken lite över styr, och det aktivistiska förhållningssättet förvandlades till ett livsinnehåll och ett beroende:  Vietnam-nam.

Ungefär som delar av klimataktivismen av i dag

                                       "Inte ger man fan i politiken..."

              

                                      En velour-nalles framtoning och profil.

                    

Vissa män mötte kraven från den uppåtgående kvinnorörelsen med att bli supermjuka och undfallande - det lönade sig sällan.

Efter det att mjukisen hade pratat, och pratat, och pratat med kvinnan under hela festkvällen - så följde hon i alla fall med den uppenbara busen och hårdingen.

Det här såg man gång efter gång.

                                                 Jag hör vad du säger...

                 En Canon FTb ser det ut som. Då en ny och mycket populär kamera.

Det skall inte stickas under stol med att det festades en hel del. Det ansågs vara en naturlig del av studentlivet. Den som inte deltog - sågs som ett suspekt socialt isolat.  Själv spottade jag inte i glaset. Det är min arm som syns till höger.

Någon har tagit min kamera och dragit av en serie bilder. Det får man tacka för nu långt efteråt. Ovärderligt! Det är inte så ofta som den inbitne fotografen får komma med själv. Till höger dricker jag "brorskål" med mitt gamla X, Vera.

             

                           Korridorens femme fatale - mycket framgångsrik...

                                        1,4-normalen - the inquisitive eye

Det var förvånande många tjejer som ägde dyra systemkameror och fotade ivrigt.  Den röda flickan med den svarta Minoltan fick gärna plåta mig. 

                                           

           

Skulpturalt vacker som en antik marmorstaty, valde hon morgonmusiken.

    Che Guevara - den ikoniska, blickar ner från vägen.  

                                                      

                             

                               ____________________________________

Färgfilmen var Agfa CT 18. Den hade fina neutrala färger, lite åt det glada hållet - och den reagerade bra med direktblixt. Tyvärr var färgerna inte hållbara. Nu efter över 50 år har flera av bilderna sådana färgförändringar åt magenta, att det inte går att korrigera riktigt fullt ut på ett snyggt sätt - trots de stora möjligheter som finns i dag.

             

Vad mera att säga i saken?  Det är väl då notationen att jag har gott om häftiga bilder i mitt arkiv, saker och omständigheter som mina generationskamrater bara har kvar i minnets bleknande vindlingar...

                                                                         

                                                                           

Tidens ton:   Marie Bergman: "Inte ger man fan i politiken." 

https://www.youtube.com/watch?v=buGKPbESxiI

Postat 2025-02-07 08:57 | Läst 625 ggr. | Permalink | Kommentarer (10) | Kommentera

Mera Leica!

Att snacka om Leica brukar vara i sin ordning. Det är ju ofta intressant. 

Här tänker jag mig lite fototeknisk historia. 1900-talets största framsteg inom fotooptiken, berättad genom några ord om ett häftigt Leicaobjektiv - en milstolpe faktiskt.

                          

I förra bloggen var jag inne på Leicas första stora optiska genombrott när det gäller ljusstarka objektiv - nämligen Summicron 2/5 cm året 1953.  Den saken var inte bara en stor framgång för företaget Ernst Leitz - det pekade även mot framtiden med hela handen.

Här kommer vi in på villkoren för objektivberäkning, och vi kommer in på på den avgörande inverkan antireflexbehandlingen fick för dom fotografiska objektivens utveckling. Det handlar alltså om reflexer och slöjor, men inte bara i största allmänhet - utan det handlar om vad den sortens bristande transmissionsförhållanden innebar när man skulle åstadkomma ett ljusstarkt objektiv med många linser. 

Många tror att antireflexbehandling är något av kosmetika. En tillsats som "snyggar till" objektivens prestanda. Så är det inte. Antireflexbehandlingen är en av de bärande förutsättningarna för moderna objektiv.

   

Förr i världen, före antireflexbehandlingen alltså, ville man helst inte tillåta mera än tre fristående linselement i ett objektiv. Varför det nu då?  Jo - hade man flera linser så riskerade bilden att bli förstörd av reflexer och slöjor. Varje glasyta reflekterar nämligen som ett vanligt fönsterglas. Hade man fler än tre fristående element, så stod man inför att tillverka ett objektiv som skulle vara oanvändbart i allt för många situationer.

Någon kanske erinrar sig den kända regeln från gamla tider: "Solen i ryggen!" Om man höll sig till tre fristående element blev det 15 linsreflexer - och då ansågs det fortfarande råda en rimlig kontrast i bild - om man hade solen i ryggen vill säga. Lade man till bara ett element ytterligare (not 1) i konstruktionen, så fick man 28 linsreflexer.  Hoppsan... !

Ljusstarka objektiv emellertid behövde, då som nu, många fler linser än tre - alltså tog man och kittade ihop vissa linser, så att det inte blev så många fristående linselement. Det verkar ju vara en bra metod - men den metoden har en svår hake. Om man kittar ihop två linser, så måste de två anläggningsytorna ha samma sfäriska form - medan om de två linserna istället får stå fritt för sig själva, kan ytorna ha olika sfärisk form. Det betyder att för varje kittning man gör, så avstår man från många korrektionsmöjligheter. Objektivkonstruktörerna satt alltså fast i en riktigt svår tvångströja. Utvecklingen gick mer eller mindre i stå.

Då kom antireflexbehandlingen och räddade situationen för Leica och många andra. Zeiss-patentet från 1935 hade i och med krigsslutet blivit frisläppt.

Tillbaka till Leica. Vad var det nu man gjorde med det nya objektivet Summicron 2/5 cm året 1953?  Jo - för första gången utnyttjade man antireflexbehandlingen till dess fulla potential. Man lade upp sitt normalobjektiv från 1930-talet, det ljusstarka Summitar 2/5 cm på ritbordet. Det var ett objektiv med fyra fristående linselement (28 linsreflexer) - ett objektiv som då var avsett att användas i dämpat ljus, och inte ute på den soliga stranden. Man nöjde sig inte med att bara antireflexbehandla objektivet rakt av, utan man löste upp två kittningar så att det blev luft emellan linserna - eftersom ett sådant grepp nu var möjligt. Med de nya individuella former som då kunde tillämpas, gav man objektivet en radikal omräkning. Tillsammans med lite nya glassorter, gav det dramatiska och högst uppseendeväckande förbättringar som följd.

Nu var Leica på kartan när det gäller spetsobjektiv - och resten är historia...

I provserien för Summicron 2/5 cm 1951-1952 - innan man hade bestämt sig för vad det nya objektivet skulle heta, använde man namnet Summitar *

                                

Vackert färgblänkande linsytor - signalen för en revolution inom beräkningen av fotografiska objektiv.

                                     ________________________

                                                                

Not 1:

I ett system bestående av flera linser räknar man primär och sekundärreflex. Då blir ökningen av linsreflexer enligt följande:

Antalet fristående linser: 2, 3, 4, 5, och 6 - ger i reflexökning: 6, 15, 28, 45, och 66.

                  

Postat 2025-02-01 09:18 | Läst 592 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera