Annons

Utskriftsformat

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad130826

Avslutat medlemskap
Hej!

Tänkte bara fråga vilket format ni andra brukar använda er av då ni framkallar era bilder. 10x eller 11x?! Och är det inte så att då man framkallar (framkalla-DE för vissa) analoga bilder så får man dem alltid i 3:2 format?

Jag hatar valmöjligheter ;)

Hej!

Tänkte bara fråga vilket format ni andra brukar använda er av då ni framkallar era bilder. 10x eller 11x?! Och är det inte så att då man framkallar (framkalla-DE för vissa) analoga bilder så får man dem alltid i 3:2 format?

Jag hatar valmöjligheter ;)
För att slippa välja, kolla vilket format din kamera tar med, 3:2 eller 4:3 och välj samma pappersformat utifrån det.

Det har funnits en hel uppsjö av olika analoga format med olika aspekt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Film_formats

För i övrigt så förstår jag inte varför folk blandar ihop aspekt och format. Format är alltid ett givet mål/standard medan aspekt är ett förehållande. Enkelt.

för småbilder brukar jag ta 9x13. Jag är ingen albummänniska utan använder dom bara till utvärdering.

För i övrigt så förstår jag inte varför folk blandar ihop aspekt och format. Format är alltid ett givet mål/standard medan aspekt är ett förehållande. Enkelt.
Du bör nog vara försiktig med direktöversättningar från engelskan. Format beskriver storlek och form i svenskan, dvs kan vara såväl ett absolut mått, t ex 15x10 cm som ett matematiskt förhållande, t ex 3:2. Aspekt, i den mån man nu använder det uttrycket på svenska synonymt med engelskans aspect, beskriver endast det relativa förhållandet.

Ok. Hm. Har inte riktigt koll på det där m aspekt vs format. Hur som helst. Ursäkta om jag är trögtänkt (snälla svara ändå!) men jag förstår inte riktigt ändå. Jag menar. Säg att man har en bild på 1936 * 2578 bildpunkter. Ska man då välja formatet 4:3 då?! Och om man har en bild på 2592 * 3872 vad bör väljas då?

... Om jag går in på 'aspekt' i menyn så står det 3:2. Men alla tagna bilder har ju faktiskt inte samma förhållande bredd-höjd...

Säg att man har en bild på 1936 * 2578 bildpunkter. Ska man då välja formatet 4:3 då?! Och om man har en bild på 2592 * 3872 vad bör väljas då?
Det är ju bara att dividera. 2578/1936=1,33 vilket motsvarar 4/3=1,33 så ja då bör du välja mått som kommer så nära 4:3 som möjligt. 3872/2592=1,49 d v s nära 3/2=1,5 så då gäller motsvarande storlek i 3:2-förhållande. Du kan naturligtvis beskära dina bilder till vilka mått som helst och vill du inte beskära, kan du välja vilket pappersformat du vill ändå om du accepterar vita kanter utanför bildytan.

Hej igen och tack för alla svar!

Jag är nog tyvärr lite dum i huvudet. Alltså. Det är ju faktiskt inte så konstigt att formaten inte verkar vara de samma på två olika bilder om man faktiskt själv har varit där och petat på den genom att beskära - med egna mått! Ja, pinsamt iaf! Men. Jag känner mig iaf lite klokare e den här diskussionen ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto