Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Andras bilder borde vara tillåtet i bloggen

Produkter
(logga in för att koppla)

aliceiunderlandet

Aktiv medlem
Bloggade handlar ju om vardagshändelser, och runt en i ens vardag finns ju många andra med, deras bilder skulle många gånger vara bra att kunna använda i bloggen. Mest typiskt är väll bilder på en själv som andra har tagit. Men även annat, ens barn kanske har tagit någon ovanligt bra bild man känner för att vissa upp, eller överlag diskutera barns fotande, då man själv var barn och i dag. Att inte få använda andras bilder tycker jag är en onödvändig begränsning i just bloggen. På andra ställen på FS är det helt rätt att ha den regeln.

Någon annan som håller med mej?

Vad är det ens för orsak att inte godkänna det?

Har man tillåtelse av upphovsrättsinnehavaren så bör det väl inte vara några problem att publicera bilden i bloggen? Eller tänker FS annorlunda?

Jag tror nog att FS tänker klokt. Det finns myriader av Bloggsiter för denna typ av självexponering där man kan förutom att skriva vad man vill även kan lägga in alla typer av bilder, en del lagliga och en del olagliga. En blogg med (förhoppningsvis) enbart egna texter och egna bilder ser jag mer som ett kvalitetslyft!

Sedan finns det en viss risk att saker som http://www.avigsidan.com/avigsidan/blogg.html perfektioneras .
/Back to work

Tror inte fotosidan är så knussliga me det här, såvida man har tillåtelse av den som tagit bilden, eller upphovsrättstiden gått ut. Har sett flera exempel på det i bloggarna och ingen har protesterat.

Blir bloggen översvämmad av andras bilder så kan jag hålla med, men upplever någon det som ett problem så kan ju den personen låta bli att läsa just den personens blogg. Ingen här orkar eller ens vill läsa alla bloggar skulle jag gissa.

Att man ibland använder även andras bilder, som man vet är okej för dem att man använder, för att de är det bästa som finns för just det ämnet, det tycker jag bara förgyller och inte förminskar på något sätt.

En gång funderade jag lite på att söka ett medlemskap för min son (5år) han älskar att ta bilder och lyckas riktig väl emellanåt. Men sen tänkte jag nä´ det är ändå att passera min gräns för vad som är okej. Även fast han tycker det är hur kul som helst att knäppa bilder så är han inte speciellt intresserad av att utvecklas som fotograf.

Men skulle det vara okej så skulle jag kunna hitta på ett par ämnen kring det att skriva blogginlägg om, vilket givetvis är fritt att välja om andra gillar att läsa eller inte.
Är man som jag, fotointresserad, föräldraledig, tvåbarnsmamma och ägare till en hund, då är det inte så märkligt att både skrivande och fotona kretsar kring det. Och ärligt talat ser jag inte mer fel i det än om ens intresse kretsar kring något annat. Sen att alla inte kan vara intresserar av allt. Jag t.ex. ger inte mycket för Anders Petersens intresse för korglivet. Men det är inte hans bekymmer.

Tror inte fotosidan är så knussliga me det här, såvida man har tillåtelse av den som tagit bilden, eller upphovsrättstiden gått ut. Har sett flera exempel på det i bloggarna och ingen har protesterat.

Men om det redan är så att det är så det går till i praktiken så borde de kanske ändra reglerna så att det blir lika för alla. För läser man reglerna så står där bara citat "Regler om att ej publicera andras bilder etc gäller förstås även bloggar."

Jag tycker dom vanliga reglerna för bildpublicering och copyright ska gälla även i bloggar, så det är bra att man inte får publicera andras bilder.

Senast redigerad av en moderator:
Det är väl bara att fråga upphovsrättshavaren av bilden om man får använda den? Hur svårt kan det vara?

Det är väl bara att fråga upphovsrättshavaren av bilden om man får använda den? Hur svårt kan det vara?

Som det är nu så är det inte tillåtet hur mycket du än frågar och hur okej det än är för den som har upphovsrätten, utan regeln är, bara ens egna bilder. Men som någon skrev tidigare så håller inte folk på det, och det gör inte jag heller. Men jag skulle föredra att inte bryta mot reglerna, å tycker därför att reglerna borde ändras.

Så utomordentligt fånigt av Fotosidan. Det borde ju räcka med att CC:a brevet med tillståndet till redaktionen, så behöver de inte oroa sig.

Som det är nu så är det inte tillåtet hur mycket du än frågar och hur okej det än är för den som har upphovsrätten, utan regeln är, bara ens egna bilder. Men som någon skrev tidigare så håller inte folk på det, och det gör inte jag heller. Men jag skulle föredra att inte bryta mot reglerna, å tycker därför att reglerna borde ändras.

Hej!
Att det finns en upphovsrätt för alla konstnärliga former det förstår jag att det vet du.Vad jag inte förstår är att du inte med det du skriver VILL repspektera denna upphovsrätt för bilder.Min bild är min och dom kan du inte utan mitt GODKÄNNADE använda helt oberoende av vad du tycker.
Jag skulle vilja att du skriver avtal med varje fotograf vars bilder du använder helt oberoende om var det är. Så FUNGERER det i fotovärlden bland seriösa fotografer. Om du skulle ta någon av mina bilder utan skrifligt tillstånd från mig- ja du det kom en faktura på direkten och jag vill lova dig att vi också kommer att mötas i närmsta tingrätt.
Internet är på både gott och ont.Väldigt många har inte respekt för det värde som en bild har. Och allra värst tycks det vara bland alla dessa "glada amatörer".
Du kommer säker inte att tycka om att jag skriver rakt på sak, men jag är så "trött" på denna sortes trådar på FS. Frågan om vad som är rätt och fel i detta är ju "klart som korvspa".

Läs hennes inlägg igen: "Som det är nu så är det inte tillåtet hur mycket du än frågar och hur okej det än är för den som har upphovsrätten"

Hon syftar alltså på problemet att man enligt Fotosidans regler inte ens får lägga upp andras bilder på bloggen ens om man har upphovsmannens tillstånd.

Läs hennes inlägg igen: "Som det är nu så är det inte tillåtet hur mycket du än frågar och hur okej det än är för den som har upphovsrätten"

Hon syftar alltså på problemet att man enligt Fotosidans regler inte ens får lägga upp andras bilder på bloggen ens om man har upphovsmannens tillstånd.

Hej!
Jag kan läsa.Det är väl väldigt bra att Fotosidan har denna regel DÄRFÖR att så många inte förstår vad upphovsrätt är.Man kan ju inte från FS sida kolla att det finns antal för alla bilder.
MEN du skall nog också komma ihåg vad hon startade tråden med:"...
Att inte få använda andras bilder tycker jag är en onödvändig begränsning i just bloggen.....".
Skriver man så så anser jag att att man inte förstår eller skiter i dom regler som finns för upphovsrätt.
Så fram för "hårda" tag mot alla dom som vill använda bilder olagligt.Vill man ha en blogg och inte klarar av att "sätta" bilder till det så kan man likaväl ge !!! i att ha en blogg.

Jag kan läsa.Det är väl väldigt bra att Fotosidan har denna regel DÄRFÖR att så många inte förstår vad upphovsrätt är.Man kan ju inte från FS sida kolla att det finns antal för alla bilder.

Det är en onödigt restriktiv regel på Fotosidan. Fotosidans redaktion behöver inte kolla om det finns avtal för varenda bild. Det räcker om det faktiskt finns ett avtal för de bilder där det behövs.

Det blir ingen skillnad i arbetsbelastning för redaktionen, och det blir ingen skillnad i rutiner for redaktionen när en olovligt publicerad bild upptäcks. Den enda skillnaden är att folk kan använda de bilder de vill om de kommer överens med upphovsmannen.

Bara fördelar för alla.

Det är en onödigt restriktiv regel på Fotosidan. Fotosidans redaktion behöver inte kolla om det finns avtal för varenda bild. Det räcker om det faktiskt finns ett avtal för de bilder där det behövs.

Det blir ingen skillnad i arbetsbelastning för redaktionen, och det blir ingen skillnad i rutiner for redaktionen när en olovligt publicerad bild upptäcks. Den enda skillnaden är att folk kan använda de bilder de vill om de kommer överens med upphovsmannen.

Bara fördelar för alla.

Hej!
Hur många bilder tror du att FS skulle få in per dag och kolla och då också avtal ?
Jag förstår FS.
Sicka ett "male" till dom och fråga vet jag.Jag väntar med spänning på den uppgiften.

ANNONS
Götaplatsens Foto