Annons

Franska eluttag

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Hej

Ska till Frankrike om en vecka och kom just på att jag måste ju ladda kameran med.

Någon som vet om dom har samma eluttag som oss och om det är samma ström eller spänning eller vad det ska vara (jag kan inget alls om el).

Jag vet att dom hade olika sorters uttag på hotellet i London så att det fungerade, men nu i Frankrike så ska jag inte bo på hotell så att eh..
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nästan hela Europa (utom Storbritannien och Irland, tror jag) har samma typ av kontakter som vi.
Njae, är väl svaret vad gäller Frankrike. De har jordstiftet mitt i kontakten och inte utanpå som vi har i Sverige. Man brukar dock kunna se en hel del kablar som passar båda kontakterna, dvs som har jordanslutning på utsidan men även för den franska jordpinnen. Däremot så är fasen och nollan lika så vanliga platta kontakter som till kameraladdare passar alltid.

http://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_plugs_and_sockets

Edit: En annan var före med wikilänken... :)
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Hade inga problem att ansluta batteriladdaren till ett eluttag på hotellrummet när jag senast var i Paris. Men det var ju några år sedan så det kan ju i och för sig ha ändrats.
 

Laphroaig

Avslutat medlemskap
Som någon tidigare skrev så är jorden placerad annorlunda. Uttagen ser lite annorlunda ut, i jämförelse med de svenska. Har du med dig laptopen kan det bli problem med laddaren, men kameraladdaren ska inte vara några problem alls. Jag har varit i Paris flera gånger och inte haft några problem.

Här kommer en bild på tre olika kontakter. Den längst till vänster passar i franska uttag, den vita i mitten passar också eftersom den har "hål" för det franska jordstiftet medan den högra sladden inte fungerar utan adapter.
 

Bilagor

Walle

Aktiv medlem
Johan, den högra sladden passar troligen också, åtminstone passar de allra flesta pluggar som ser ut så, därför att de ser ut så här på undersidan:

done-7048.jpg

"Hålet" accepterar det Franska jordstiftet (och ger dessutom korrekt jordning).

Edit: Jag menar altså inte att ALLA sladdar som ser ut så på översidan passar. E/F hybrid kallas den typ av kontakt i min bild. Sen finns det ju också de som saknar hålet, så kallad typ F. Men E/F hybrid verkar vara vanligast. Jag har kunnat konstatera att ALLA mina pluggar av den större modellen är av typ E/F hybrid. Jag har inte hittat en enda, till någon apparat, som bara är typ F. :)
 

Frolicc

Aktiv medlem
När jag var på mc semester i europa i somras hade vi stora problem att ladda mobilerna på "värdshus och billiga hotell", främst i italien. Flera gånger fanns det två typer av kontakter på rummet. Ett "svenskt" som var till hotelltv'n eller till kylen, samt något konstigt som fanns i resten av rummet.

Trodde också det vara samma i hela europa men så enkelt verkar det inte vara, kanske någon gammal standard som lever kvar?
 
ANNONS