Annons

Ändra PPI/DPI direkt i kameran (canon 7D)

Produkter
(logga in för att koppla)

sikis

Aktiv medlem
ja som rubriken lyder, går det att ställa in i kameran någonstans vilken PPI/DPI den ska ha på korten, standard är ju 72 men hade velt ha högre, men hittar inte någon stans att ställa in det. någon som har koll på de.

Det verkar som om du inte riktigt har full koll på begreppen. PPI/DPI i kameran är totalt irrelevant.

Föreslår att du läser igenom den här artikeln noga och eftertänksamt och att du sedan återkommer om deu har fler frågor.

det hjälper inte, det är enkelt. oavsett vad som sägs och står... behöver ha bilderna med en/ett högre PPI/DPI oavsett vad som sägs. detta begärs och önskas vid leverans av bilderna, detta behövs även om man sak skicka in bilderna för framkallning till tex fotobok efter bröllop å så vidare.

det hjälper inte, det är enkelt. oavsett vad som sägs och står... behöver ha bilderna med en/ett högre PPI/DPI oavsett vad som sägs. detta begärs och önskas vid leverans av bilderna, detta behövs även om man sak skicka in bilderna för framkallning till tex fotobok efter bröllop å så vidare.

Det är ju det du använder ditt bildbehandlingsprogram till...!
Är inne på Graylingmans tips om att läsa på lite om DPI och annat.

Kanske går att lösa med ett action i Photoshop istället?

I så fall ha de som kräver detta lika dålig koll som du!

behöver ha bilderna med en/ett högre PPI/DPI oavsett vad som sägs. detta begärs och önskas vid leverans av bilderna,

Vem är det som kräver detta? Varför?

Som redan sagts har dpi/ppi värdet i själva fildata ingen betydelse. Det som spelar roll är antalet pixlar i förhållande till den output som är tänkt. Detta förhållande är oberoende av den siffra som är inskriven i filen.

detta behövs även om man sak skicka in bilderna för framkallning till tex fotobok efter bröllop å så vidare.

Vilken tjänst skulle kräva detta? Återigen, det är antalet pixlar i bildfilen i förhållande till storleken på trycket som är av betydelse.

Det vore ju praktiskt om det fanns en funktion att välja ppi i kameran. (Har dock inte forskat om det skulle finnas en sån funktion i någon kamera.)

Om man öppnar jpegar från kameran (iaf min 40d)i Photoshop så har de 72 ppi inställt. Är det Photoshop som tilldelar dessa 72 ppi för att bilden inte har någon inställning sparad i sig, eller ligger den infon i jpgfilen från kameran?

Detta är ju i många fall en rent akademisk fråga, men i en del fall vorde det praktiskt att bilderna direkt ur kameran är inställda på tex 300 ppi.

Exempelvis krånglar det till det för folk som monterar jpegar direkt i Indesign, bilden blir jättestor (i cm) och med låg upplösning. (Desutom blir Indesigndokumentet onödigt stort (i MB) för förhandsvisningen som oxå är på 72 ppi sväljer hela bilden istället för bara en liten del av den.)

Kan det vara så att de som får bilderna är för lata för att själva ändra ppi värdet innan de monterar in bilderna i freehand eller indesign mm.

Gör ett action i photoshop och kör alla bilder genom det innan du levererar dom bara. Du kan välja en hel mapp med bilder och köra dina action på genom att välja "File-Scripts-imageprocessor".

Kan det vara så att de som får bilderna är för lata för att själva ändra ppi värdet...

... eller okunniga.

Det har ju hänt ett antal gånger att man fått indesignfiler att jobba vidare på, där nån gladeligen kastat in blandade jpegar från alla möjliga ställen, helt ovetandes om att de inte räcker för tryck.

Man vill ju minimera antalet omsparningar i jpg, så ett batchscript som bara ändrar ppivärdet känns inte helt rätt.

Vet någon om det finns något program som kan ändra ppi-värdet utan att komprimera om bilden?

... eller okunniga.

Det har ju hänt ett antal gånger att man fått indesignfiler att jobba vidare på, där nån gladeligen kastat in blandade jpegar från alla möjliga ställen, helt ovetandes om att de inte räcker för tryck.

Man vill ju minimera antalet omsparningar i jpg, så ett batchscript som bara ändrar ppivärdet känns inte helt rätt.

Vet någon om det finns något program som kan ändra ppi-värdet utan att komprimera om bilden?

Det krävs ett antal omsparningar i högsta jpg kvalité i PS innan man kan se någon skillnad alls, iaf innan jag kan göra det.

Hej!

Har gjort ett exempel i photoshop för att visa på skillnaden/likheten
Pixelmängden på dessa inställningar är exakt den samma, dock skiljer pixeltätheten (ppi) då jag satt en speciell storlek på bilden. Detta är bara en teoretisk storlek som du egentligen sätter vid utskrift/tryck.

Se länk
http://picasaweb.google.se/emil.nojd/Skarmdumpar?authkey=Gv1sRgCNOXwM_dkLnKTA#5452848514198926514

http://picasaweb.google.se/emil.nojd/Skarmdumpar?authkey=Gv1sRgCNOXwM_dkLnKTA#5452848528416957954

...

Om jag hade det här problemet så skulle jag köra följande på alla bilder jag laddar in automatiskt: mogrify -density 300 *.jpg

Det är i linux, via imagemagick. Jag har inte kollat upp det men jag är ytterst tveksam till att imagemagick skulle komprimera om filen för att skriva in detta. Windowsfolket får väl vänta tills någon råkar implementera exakt den feature de behöver i något program och sedan köpa det ;)

Att vid fototillfället bestämma vilken pappersstorlek en bild ska ha vid en framtida tryckning tycker jag låter helt idiotiskt. Varför skulle någon vilja göra det? Det är något som rimligen hör till förberedelsen inför tryck, och ingen annan stans.

Jämför gärna flödet från negativ film till tryckning.

Per.

Att vid fototillfället bestämma vilken pappersstorlek en bild ska ha vid en framtida tryckning tycker jag låter helt idiotiskt. Varför skulle någon vilja göra det? Det är något som rimligen hör till förberedelsen inför tryck, och ingen annan stans.

Jämför gärna flödet från negativ film till tryckning.

Per.

Du bestämmer ju inte storlek för framtida tryck, du kan ju bara ändra ppi värdet och centimetrar efteråt om du skulle vilja.

Men om man väldigt ofta jobbar med 300 ppi dokument och nästan aldrig med 200, 150, 72 ppi eller liknande så är ju inte tanken fel att kunna ställa in 300 ppi i kameran, så slipper man ju ändra det innan man monterar in bilden i vissa program.

Om jag hade det här problemet så skulle jag köra följande på alla bilder jag laddar in automatiskt: mogrify -density 300 *.jpg
Smart idé, tack!

Imagemagick är ju väldigt kompetent på det den kan göra.
Det finns för windows och OsX oxå, så jag laddar hem å testar.

Jag har varit med om ett par gånger när 72 ppi var mest lämpliga inställda ppivärdet annars är det ju överlägset så att 300 är ett vettigare val.

Du bestämmer ju inte storlek för framtida tryck, du kan ju bara ändra ppi värdet och centimetrar efteråt om du skulle vilja.

Men om man väldigt ofta jobbar med 300 ppi dokument och nästan aldrig med 200, 150, 72 ppi eller liknande så är ju inte tanken fel att kunna ställa in 300 ppi i kameran, så slipper man ju ändra det innan man monterar in bilden i vissa program.

Vilken DPI bilden ska ha kan du bestämma redan i din RAW-framkallare, exempelvis Lightroom. Så när bilden tas in i Photoshop så håller den 300 dpi om det är det du vill ha.

Problemet löst.

ANNONS
Götaplatsens Foto