** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Produkter
(logga in för att koppla)
Ärligt talat tror jag att många av dom som inte gillar all den här bildbehandligen faktiskt bara inte kan sånt själv och inte orkar lära sig det. Alltså handlar det hela om avundsjuka.
Kollade på trådskaparens bilder också och kan konstatera att många av bilderna har en bra grund som hade kunnat bli riktigt bra med bara några minuter i photoshop. Men eftersom det för honom är "förbjudet" att bildbehandla så blev resultaten tyvärr bara mediokra.
 
Ärligt talat tror jag att många av dom som inte gillar all den här bildbehandligen faktiskt bara inte kan sånt själv och inte orkar lära sig det. Alltså handlar det hela om avundsjuka.
Kollade på trådskaparens bilder också och kan konstatera att många av bilderna har en bra grund som hade kunnat bli riktigt bra med bara några minuter i photoshop. Men eftersom det för honom är "förbjudet" att bildbehandla så blev resultaten tyvärr bara mediokra.

Hej
Vad kul att du tycker mina bilder har en bra grund. Sant jag sysslar inte med redigering och jag är inte duktig på det. Men det är inte förbjudet med redigering , Jag ställer främst frågan om det blir för mycket av det goda. Min förhoppning är att jag ska kunna bli bättre och därmed gå från mediokra till ok bilder. Avundsjuk, mnja jag vill kunna saker så det hade varit kul att kunna mer om photshop också...
 
Tyckte det var självskrivit att jag är medveten om att detta primärt är en tråd om efterbehandling, men eftersom det ändå disskuteras hur vi på olika sett väljer att skapa våra bilder, kändes detta som en intressant sak att ta upp.
Okej, jag tycker väl att det är samma sak som gäller för den delen av fotograferandet när det kommer till manipulation. I de flesta bilder är det helt okej att manipulera på olika sätt med inställningar, ljussättning oc utsnitt. Det är även här bara i fåtalet fall det kan upplevas som över gränsen oärligt.

Personligen tycker jag att de vanligaste gränsfallen är när man i media väljer en onödigt dålig bild, eller tar en bild ur ofördelaktig vinkel eller med osmickrande ansiktsuttryck av offentliga personer när man vill få dem att framstå i dålig dager. I de fallen har tidningen allt att vinna på att inte efterarbeta bilden på något uppenbart sätt eftersom många lever kvar i villfarelsen att kameran inte ljuger och därmed uppfattar bilden som mer sann bara för att den inte efterarbetats.

För oss som lär oss om foto tycker jag inte att eventuella förvanskningar p g a t ex utsnitt eller brännvidd ska begränsa vårt experimenterande och vår kreativitet. Lika lite som man ska behöva akta sig för somliga reglage eller verktyg i efterarbetet (digitalt eller analogt). Det är inget att ängslas över.
 
Vad bör då vara tiilåtet? Allt är tillåtet sedan är det upp till var och en hur mycket man redigerar sin bild och hur man väljer att kommunicera att bilden är bearbetad. Raw filer är direkt från kameran inte så mycket att hurra för men samtidigt finns det så mycket information i dem och utmärkta programvaror som ger oss möjligheten att ta tillvara den information för att framställa bilden som vi såg den eller på ett sätt som uttrycker det vi vill säga. Då är det bara löjligt att vissa typer ska försöka sätta upp regler för vad som är "tillåtet", vad har du med min kreativitet att göra?

Varför känner du dig påhoppad? Jag ställer bara en enkel fråga? Ok "tillåtet" kanske är gfel formulering, men jag hoppades på att ni förstår vad jag menar, handlar kanske mer om känslor hos den enskilde fotografen..
 
Ärligt talat tror jag att många av dom som inte gillar all den här bildbehandligen faktiskt bara inte kan sånt själv och inte orkar lära sig det. Alltså handlar det hela om avundsjuka.
Kollade på trådskaparens bilder också och kan konstatera att många av bilderna har en bra grund som hade kunnat bli riktigt bra med bara några minuter i photoshop. Men eftersom det för honom är "förbjudet" att bildbehandla så blev resultaten tyvärr bara mediokra.

Japp, en kommentar som bara var en tidfråga innan den dök upp, vilket den alltid gör när efterbehandlings vara eller icke vara diskuteras. Ska jag behöva kontra med "den som inte kan fotografera, manipulerar" eller är det underförstått hur löjlig det är att komma med sånna kommentarer? Och vem har påstått att bara för att man KAN bildbehandling i datorn som måste man oxå visa detta i sina bilder? Och vem har påstått att bilder automatiskt blir bättre för att de har varit en vända i photoshop även om personen som sitter framför datorn KAN photoshop?
Detta är i slutändan tycke och smak och jag säger inte att varken du eller jag har fel för det handlar om smak, men om bestämt håller fast vid det du skrev uppfattar iaf jag det som om du tycker att en bild bara kan bli riktigt bra om den har bildbehandlats i t.ex photoshop.
I MITT tycke är detta tänkande långt ifrån vad fotograferande i grunden handlar om. Bildskapande? Visst och säker fina bilder. Fotograferande? Nja, inte enligt mej iaf.

Och när ändå kunskap om photoshop tas upp, varför stanna vid att redigera bilder du tagit med din kamera? Är det inte av ren okonskap som du själv inte skapar dina bilder helt och hållet från grunden utan en rådatafil som grund? Skulle detta i så fall oxå kallas fotografering??
 
Håller med dej, om man i princip inte alls bry sig om det fototekniska ute på plats för att man vet att alla manipuleringar i efterhand är möjligt, ja då förstår jag faktiskt inte ens varför man har en kamera överhuvudtaget.

Här tycker jag du uttrycker dig lite orättvist, det finns ett stort glapp mellan "inte alls bry sig om det fototekniska ute på plats" å ena sidan och att efterbearbeta en bild å den andra, medan du närmast verkar sätta likhetstecken mellan de två sakerna.

Det finns gått om bilder på webben man kan knycka, tweeka till regält bortom all kännedom och sen påstå att man själv har tagit bilden. Säkert hur kul som helst och många bra bilder skapas oxå på detta sett, men för min del är jag hellre bakom min kamera och lär mig om fotografering (vilket faktiskt är mer än vilka redigeringsmöjligheter som är inbyggda i en modern kamera eller hur mkt tweekande som en råfil tål) än bakom min datorskärm. "Sök efter det rätta ljuset" som en känd fotograf en gång myntade och inte "Sök efter rätt knapp på datorn".

Men varför skulle det ena utestänga det andra? Jag tycker du skapar en motsättning som inte existerar. Att söka efter det rätta ljuset utseluter inte att man också gör färdigt bilden i datorn.

En råfil, hur välexponerad, och hur väl ljussatt den än är, är inte helt färdig. Man färdigställer den i datorn. Att fota med råformat och sedan inte göra klar bilden i datorn är precis lika mycket manipulering som att ta in en råfil och sedan dra onödigt mycket i reglagen. I bägge fallen får man en färdig bild som avviker från den situation man hade framför sig när man tog bilden.

Ta följande fyra scenarier:

1) Att ta en råbild i en situation, inte röra något i efterbearbetningen vilket i de flesta fall ger en färdig bild som avviker från hur situationen såg ut - man rör inte ett reglage, men ändå en form av mild bildmanipulering.

2) Att ta en råbild i en situation, efterarbeta den så att den färdiga bilder ganska exakt återger situationen där bilden togs - man drar lite i reglagen, men manipulerar inte (ur min synvinkel) bilden eftersom det enda man gör är att färdigställa bilden.

3) Att ta en råbild i en situation, efterarbeta den så att man förstärker eller förhöjer känslan som rådde i situationen - här räknar jag även in saker som beskärning. Eftersom vi inte kan göra kvadratiska eller rejält avlånga bilder direkt i kameran blir man tvungen att göra sådana justeringar i efterhand. Här drar man i reglagen och gör en mild bildmanipulering.

4) Att ta en råbild i en situation, efterarbeta den kraftigt så att man skapar en helt ny situation än den som faktiskt rådde när man tog bilden. Här gör man en direkt och uppenbar bildmanipulering.

Av de fyra scenarierna är det som jag ser det bara 2) som inte innebär någon manipulering i efterhand. Detta trots att man faktiskt "drar i reglagen" där. Jag kan inte heller säga att någon av scenarierna är mer eller mindre rätt eller fel eller innebär att något av dem skulle innebär att man är mer eller mindre fotograf än någon annan. Däremot tycker jag att man skall vara öppen med manipulationer man gör som i scenarie 4). Det kan ju rent av innefatta saker som bildmontage eller in-/bortkloning av detaljer.

Eller för att ta ett annat exempel:

A) Jag sätter på Nikons 35/1,4 på min D3 och tar en närbild på en kompis som sitter vid sitt skrivbord. Jag gör ingenting med bilden i efterhand.

B) Jag sätter på Nikons 35/1,8 på min D3 och tar en närbild på en kompis som sitter vid sitt skrivbord. Jag gör ingenting med bilden i efterhand och den får då en viss vinjettering (det objektivet vinjetterar mer än 1,4-varianten).

C) Jag sätter på Nikons 35/1,8 på min D3 och tar en närbild på en kompis som sitter vid sitt skrivbord. Jag kompenserar för vinjetteringen i Lightroom (eller Photoshop) och får då en bild som är mycket lik den jag tog med 35/1,4.

Som jag tolkar det kommer du att tycka att bilden i C) är mer manipulerad än bilden i A). För mig är det samma sak, eftersom jag ur min synvinkel faktiskt bara undvek vinjettering i den färdiga bilden på två olika sätt. I ena fallet i förväg (och till ett mycket högre pris :), i det andra i efterhand. Jag har lite svårt att se att det skulle vara fotografiskt finare eller mer värt kompetensmässigt att arbeta enligt A) än enligt C).

(Nu finns det andra skillnader, som hur skärpesläppet och oskärpeteckningen av i synnerhet högdagrar blir med de två objektiven, men för en enkel situationsporträttbild är de skillnaderna ofta så små att vi kan bortse från dem och koncentrera oss på den mest uppenbara skillnaden - vinjetteringen)
 
Här tycker jag du uttrycker dig lite orättvist, det finns ett stort glapp mellan "inte alls bry sig om det fototekniska ute på plats" å ena sidan och att efterbearbeta en bild å den andra, medan du närmast verkar sätta likhetstecken mellan de två sakerna.

Här kan jag bara härleda till svaret jag gav på Tells kommentar. Är det inte då av okunskap i photoshop som vissa mer eller mindre blir tvingade att fortfarande göra vissa saker direkt ute i fält eftersom dom inte har kunskap/möljighet att göra detta på datorn? Om man siktar på att behöva göra allt mindre och mindre ute i fält för att jag istället väljer att öka min kunskap i råkonverterare/bildbehandlingsprogram så tycker iaf jag att man flyttar sig länge och länge ifrån fotograferande.



Men varför skulle det ena utestänga det andra? Jag tycker du skapar en motsättning som inte existerar. Att söka efter det rätta ljuset utseluter inte att man också gör färdigt bilden i datorn. .

Var har jag påstått detta? Delar bara med mig om MIN uppfattning vad fotograferande är och vad bildskapande/redigering/manipulering är. Hade väl varit en tråkig tråd om alla tyckte lika? :)
Är mest intresserad av folks uppfattning var gränsen mellan fotograferande och bildskapande går.
 
Senast ändrad:
Här kan jag bara härleda till svaret jag gav på Tells kommentar. Är det inte då av okunskap i photoshop som vissa mer eller mindre blir tvingade att fortfarande göra vissa saker direkt ute i fält eftersom dom inte har kunskap/möljighet att göra detta på datorn? Om man siktar på att behöva göra allt mindre och mindre ute i fält för att jag istället väljer att öka min kunskap i råkonverterare/bildbehandlingsprogram så tycker iaf jag att man flyttar sig länge och länge ifrån fotograferande.

Dels upplever jag att få prioriterar ned fotograferandet på fältet för att istället lägga sin energi i efterbearbetningen - igen, du skapar en motsättning som jag tycker inte existerar. Det handlar om att göra bägge, och att jag upplever det som om du av lite oklara skäl tycks se det ena som mer värt än det andra.

Var har jag påstått detta? Delar bara med mig om MIN uppfattning vad fotograferande är och vad bildskapande/redigering/manipulering är. Hade väl varit en tråkig tråd om alla tyckte lika? :)
Är mest intresserad av folks uppfattning var gränsen mellan fotograferande och bildskapande går.

Jag håller med, det blir oerhört tråkigt när alla håller med! (Vänta lite, vad skrev jag nu ...? :)

Jag kanske feltolkade dig, men för mig framstod det som om du värderade arbete vid fototillfället så mycket högre än arbete i efterhand (eller för den delen i förhand, t.ex. med objektiv- eller kameraval) att det kändes som du hävdade att man var mindre fotograf om man över huvud taget efterbearbetade sina bilder. Det tycker då inte jag. Jag tycker bara man är en fotograf med ett annat arbetsflöde och ser inte någon direkt värderingsskillnad mellan två arbetsmetoder som i slutändan ger samma resultat.

Jag ser helt enkelt ingen egentlig eller i alla fall ingen tydlig gräns mellan fotograferande och bildskapande, det är bara olika delar av samma helhet. Fotograferande kan vara en del av ett mer komplext bildskapande och fotografering kan ibland vara hela bildskapandet. Det är som sagt för mig bara en skillnad i arbetsflöde och metodik, det ena utesluter inte det andra.

Sedan upplever jag att många ofta har en snäv och lite fyrkantig syn på efterbearbetning, där man betecknar framkallning av råfiler som manipulering (i ordets negativa betydelse). Det är som att antingen får man inte röra en bild alls efter fotoögonblicket, eller så är den plötsligt falsk och mindre värd. En så polariserad syn på efterbearbetning innebär att ingen kan fotografera med råfiler (eller för den delen med negativ film) utan att vara en manipulatör och det tycker jag är en underlig syn på fotografi.

För mig handlar manipulation om att framställa en situation som annorlunda än den verkligen var, och även det kan vara bra fotografi - som konstfoto eller mer kommersiella varianter som reklamfoto.

När manipulation blir dålig är när någon hävdar ett dokumentärt syfte och manipulerar - det ser jag som dålig fotografi.

Så, som jag sa i mitt första inlägg i tråden, att diskutera manipulation utan att väga in bildens syfte blir oftast rätt poänglöst. Jag skulle dessutom vilja tillägga att en mycket snäv och kantig syn på vad som utgör manipulation (som att framkalla råfiler eller negativ är manipulation) inte heller bidrar med speciellt mycket insikter.

(Sedan sker ju som sagt ofta de mest destruktiva manipulationerna av bilder, i meningen att de ges fel innebörd, inte i Photoshop utan med bildtexter, rubriker och andre former av presentation. )
 
Svårt det här...

Jag kan klart erkänna att jag fullständigt älskar att fotografera i RAW för att sedan framkalla bilden i datorn. Däremot blir det kanske inte så mycket arbete i Photoshop eftersom Lightroom har det mesta som jag behöver i funktionsväg och desutom ger det ett (för mig) bra arbetsflöde. De justeringar av vitbalans, svärta och beskärning jag gör känns inte som manipulation för mig utan mer som framkallning av en i kameran obehandlad, "platt" RAW-fil..

Att sedan gå ut och panga foton utan tanke alls eftersom man kan "fixa" en bra bild i Photoshop?...njae. Resultatet av ett uselt original med exempelvis skakningsoskärpa kan - enligt mig - inte räddas genom trolleri i Photoshop. (Möjligen om man är något slags PS-mästare kanske, men jag klarar det inte). För min del finns tanken på hur jag vill att fotot skall bli när jag tar det...eller strax innan förstås...men jag trivs sedan väldigt bra med att i datorn upptäcka att den gjorde sig alldeles fantastisk som sv/v eller med en justering av vitbalansen.
...och det är inte ofta mina foton går obeskurna genom min efterbehandling. Ibland kommer jag inte tillräckligt nära motivet och då får jag nöja mig med att beskära en smula för att "zooma" så att säga.

Gränserna är suddiga och så här kan det vara inom många konstformer. Jämför gärna med ljudet av en elgitarr...en del purister vill prompt ha gitarren helt ren via förstärkaren utan en enda "effektpedal" eller liknande emellan, medan andra gärna vill "fixa till" ljudet med effektrack mm. Allt för att få fram ljudet/soundet man trivs med.
Och hur många rattar och reglage vrider man inte till i studion för att hitta soundet? Manipulerat ljud? Purist eller inte får nog gitarristen nöja sig med att få sitt ljud manipulerat till viss del av stuidopersonalen för att passa in i produktionen.

Jag tror...lägg märke till tror...att de som fått för sig att ett par vrid i PS fixar en dålig bild till en fantastisk bild är en smula fel ute. Visst har jag försökt, men dessa foton hamnar i nästan samtliga fall i papperskorgen. Kameran och datorn - det ena utesluter inte det andra i min värld. Varje gång jag tar upp ett foto jag tagit på ex en roadracinghoj där allt stämmer, utom att jag själv inte varit tillräckligt stadig på hand - så svär jag lite för mig själv och lovar att inte slarva med enbensstativet och vara stadigare i panoreringen vid nästa tillfälle...eller helt enkelt ändra kamerans inställning. Lärorikt.
Det är ju på plats med kameran grunden läggs - inte i PS.

Efterarbetet i datorn lär mig också mycket om fotograferingen i sig. Jag upptäcker nya vinklar och ideér som jag vid nästa fototillfälle testar - ibland med bra resultat och ibland med mindre bra. Nackdelen är att jag blir petigare och petigare förstås...:)

Som tur är så är smaken olika. Alla har vi våra preferenser om vad som är ett bra foto eller en bra bild. En del bilder här på fotosidan förstår jag bara inte, medan andra får mig att tappa andan av ren inspirationskraft.

Tänk om alla tyckte precis lika..."kaffe och kaka i en enda lång, degig samstämmighet", som Berglin sa. Hu!

Sedan skall jag här och nu vara den förste att erkänna att det nog står "ej manipulerad" på de flesta av mina foton, men jag förstår nu att många anser dom vara just detta. Får väl i såfall välja alternativet "ingen uppgift".

Oj vilken massa text det blev...
 
Denna deprimerande dumhet....

Min högst personliga tolkning av detta är att det JAG vänder mig mot är den utarmning av rent basala fotokunskaper som håller på att sprida sig.

Jag har stor respekt för den kunskap som många duktiga PS artister har, men jag tycker att efterbehandlingen skjuter över målet i en hel del fall, några exempel:

1. HDR träsket. För guds skull, sluta nu SLUTA GENAST, är min uppfattning om fotografer (eller bildkonstruktörer kanske snarare) som inte kan nöja sig med att låta bildens tonomfång nmotsvara ögats. När tonomfånget överstiger ögats blir bilden (kolla själva) skitful. Jaja, subjektivt kan alltid diskuteras, men de flesta kommer att känna att något är fel. FULT fel. Så återigen - ge upp, HDR fantomerna kan inte ens börja förstå hur ointressant en kontrastlöst 20 stegstonomfångsbild blir...

2. Denna förbannande vurm för överdriven vinjettering. NEJ - bilden/motivet blir inte intressantare för att den är manipulerad till att se ut som om man står och fyllekisar eller plåtar med ett objektiv från artonhundratalet. Hönsskit fotograferad med vinjettering är fortfarande hönsskit.

3. Överdrivna färger. Se HDR träsket. SLUTA NU!!! Om inte den jordiska färgskalan räcker till, undvik åtminstone att kalla bilden för "så här såg jag den, nu har jag bara återskapat som det såg ut.. Ja - kanske om en stor mängd LSD samtidigt konsumerats...

4. Överskärpta bilder. Överskärpt hönsskit är fortfarande hönsskit.

5. Jag skulle kunna fortsätta, men jag tror att detta räcker eller?...


Efterbehandling jag tycker om:

1. Omvandling till svartvitt. Oftast helt ok, verkar vara sansade människor som gör detta.

2. Kontrast / Begränsad HDR. Kan bli fint.

3. Justerad vitbalans - ja ibland måste denna korrigeras, helst utan LSD resultat tack.¨

4. Efterskärpning inom RIMLIGA gränser.

5. Objektivfelskorrigering, man vill ju att sakerna ska se ut som de såg ut.

6. Perspektivjustering, se punkt 5,

7. Jag kan fortsätta även här, men jag tror att detta räcker.

För er känsliga typer: Nej, detta är inte skrivet med glimten i ögat, jag ser ovanstående som absoluta sanningar,,,
 
För er som inte gillar att bli emotsagda:

Om man tycker likadant finns det minst en överflödig individ i diskussionen...
 
Tack gudarna för att det finns folk med åsikter i detta forum :) Helt underbart att läsa inläggen från Grevture, SubEvent, Ryhfeed med flera :)))
Med er kan man ju föra en vettig diskussion just för ni HAR en egen åsikt.
Ni som är här för att endast motsäga er andras åsikt tillför inte något för att en vettig diskussion ska kunna föras. Och NEJ, att enbart tracka ner på andra inlägg är INTE att ha en egen åsikt.
Ska i lugn och ro läsa era åsikter, fundera och besvara så gott det går utan att för den delen försöka bestämma vem som har rätt eller fel :) Men just nu väntar tvätten tyvärr :)))
 
Men om man nu redan är bäst i hela världen på att ta sätta exakt brännvidd, skräpedjup, komposition osv osv vid fototillfället, så är det väl inge fel att gå ännu längre med bilden i datorn? Visst att man kanske skulle kunna fixa en herrans massa med ljussättningen precis när man tar bilden också, men då tycker iaf jag det blir en för stor grej av det hela (medans andra gillar det).

Och självklart, ibland så kan man ju rädda en tämligen dålig bild med en massa spakandes i photoshop, men bilden kommer ändå inte bli ett übermästerverk eftersom man inte lyckades fullt ut när man tog bilden. Och samma sak åt andra hållet som jag sa tidigare. En bild som blev riktigt bra vid fototillfället, men med urusel bildbehandlingen blir inte heller nåt mästerverk.
Sååå alltså tycker jag att själva fotograferingen och sen efterbehandlingen går hand i hand.

Jag tycker iaf också att ren dokumentering är tämligen tråkig. Jag vill bara ta snygga bilder. Alltså fotar jag nåt som är vackert på ett eller annat sätt, och sen drar jag på hur som helst med färger och kontraster i photoshop för att få den "exakt" som jag vill ha den.
Dock manipulerar jag nästan aldrig. Alltså jag tar nästan aldrig bort eller lägger till saker, för då börjar iaf jag tycka det går för långt.
 
...
Fotografi står ju för bilder framkomna genom belysning av ljuskänsligt material
...

Är inte detta en snäv tolkning. Visserligen säkerligen helt korrekt om vi avgränsar oss till en kort tid i historien. Men de första "kamerorna" Camera obscura arbetade inte med ljuskänsligt material. En bild projicerades på väggen och konstnären målade av detta. Vi kanske med bläckstråleskrivaren börjar komma tillbaka till ursprunget?

Petter ...
 
Jag vill faktiskt protestera lite mot det här :)

Du skriver att du inte dömer, men samtidigt gör du det, ganska tydligt: "För lite engagemang ... för lite tålamod" ... Det är omdömen. Men varför är engagemang på ett ställe i skapelseprocessen på väg mot färdig bild mer värt än engagemang på ett annat ställe? :)

Man skulle lika gärna kunna tala om bristande engagemang hos dem som inte använder den bästa möjliga utrustningen. Eller för den delen, att den som inte efterbearbetar visar brist på engagemang och tålamod i den delen av processen.

Att skapa en viss bild är ju en hel lång process som tar sin början när man väljer en kamerautrustning att använda och möjligen tar slut när man betraktar en färdig bild (ett av flera tänkbara slut). Alla steg på vägen påverkar resultatet och kan man uppnå samma slutresultat på olika sätt kan jag inse se att det ena är kvalitetsmässigt bättre än det andra.

Skall man göra sådana graderingar måste man ju ta in det jag nämnde tidigare, att syftet med en bild spelar stor roll. För ett mycket strikt dokumentärt arbete kan jag köpa att din metod är att föredra. Samtidigt kan man även där fråga sig vad det är man egentligen är ute efter att dokumentera. Är syftet att visa "så här vacker kan den här skogsgläntan vara när ljuset är som vackrast", ja då skall man givetvis invänta det tillfälle då ljuset är som vackrast. Men är syftet "så här upplevde jag den här gläntan när jag gick förbi", då kan det ju inte spela någon roll vilken väg man tar dit.

Jag står fast vid att jag inte dömer. Detta var ett exempel precis som bilden och har inget med fotografen att göra.
Jag skulle aldrig vara nöjd med den första bilden, den skulle raderas och jag skulle försöka ta om den med ett bättre resultat. Jag tänker inte i banor som att det går att ordna till där hemma. ser det skit ut på skärmen blir det inte bättre hemma (ja jag vet att skärmarna inte är helt tillförlitliga). Men för detta påstår jag inte att jag min åsikt är rätt gällande redigering eller inte. Jag ville med diskussionen få veta vad ni andra tycker, för jag tycker inte att frågan (och nu uppenbarligen svaret) inte är så lätt.
Bristande engagemang för att man inte har den bästa utrustningen? Detta handlar väl om något annat.. Bästa möjliga engagemang med tillänglig utrustning får det väl vara.
I övrigt kan du ha rätt i dina påståenden :)
 
ANNONS