** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Produkter
(logga in för att koppla)
Detta är lite av vad jag menar. För lite engagemang på plats och för lite tålamod att komma tillbaka när ex ljuset faller annourlunda alt prova annan vinkel, annan mätmetod etc. Jag menar inte att dömma eller säga vad som är rätt eller fel. Kanske mer undrar över om det fotografiska får stå tillbaka för mycket för efterbearbetning och hur "rätt" det känns...

Ditt svar får mej att tro att du inte vet vad en linjär rå-bild innebär. Den är alltid väldigt kontrastlös och grå och trist och om du fotar i jpg så är det en sådan rå-bild som kamerar bildbehandlar efter de skärpe-, kontrast och färginställningar du har ställt in i kameran. Skillnaden är enbart att om du fotograferar i rå-format så väljer du att göra alla dessa inställningar efteråt i datorn.

Ljuset var f.ö. väldigt bra vid fototillfället, mjukt och behagligt för att fotografera mosippor, som ju är en "mjuk" blomma. Bilden jag lade upp var bara ett exempel och inte speciellt bra som bild. I länken här nedan finns det tre bilder till tagna vid exakt samma fototillfälle och behandlade på samma sätt från lika grå och trista rå-filer.

Kollla gärna genom att klicka här, bilderna 5, 6 och 7 uppifrån...

Manipulerade? Nej bara framkallade...
 
Senast ändrad:
Lite mer praktisk synvinkel på det hela då... Funderar på om detta i praktiken är något att bry sig särskilt mycket om.
Det är ganska ont om amatörbilder som har "pressen på sig" att vara fullständigt autentiska. Det rör sig om genrer som nyhetsbilder och i viss mån naturfoto.
Att nyhetsbilder ska vara omanipulerade är vi förstås överens om. De ska i alla fall inte ge en förvanskad bild av skeendet. Andelen amatörbilder i nyhetssammanhang ökar visserligen (telefonbilder mm) men det är knappast något vanligt problem att dessa skulle vara manipulerade. (Räknar även in sportbilder även om jag personligen finner deras nyhetsvärde mycket begränsat).
Vad gäller naturbilder finns en poäng med autencitet ur ett naturvetenskapligt perspektiv och ur ett upplevelsemässigt. De flesta vill kunna lita på att naturbilder visar ett faktiskt skeende oberoende av fotografen. Man vill helst inte ens att djuren ska ha blivit lockade till platsen av fotografen trots att detta inte alls har med efterarbetet av bilden att göra. Naturbilder tas även i stor utsträckning av amatörer och de flesta är noga med att hålla dem ickemanipulerade utifrån sina egna föreställningar eftersom de vill bibehålla autenciteten, eller är ärliga med vad de gjort de gånger de gjort ändringar.
Få amatörfotografer har någon vilja att förvanska sina vardagsbilder. De är ju tillsammans med sina närmaste sin egen målgrupp.

Var finns problemen?
Ja, det kanske finns några enstaka fotografer som av någon anledning ljuger om att de inte manipulerat sina bilder trots att de gjort det även enligt sin egen måttstock. Inte vanligt alls skulle jag säga. Är det verkligen något att bry sig om?
Några enstaka nyhetsbilder är manipulerade långt över gränsen för vad de flesta anser godtagbart. De enstaka tillfällena är förstås problematiska men jag föreställer mig att de flesta avslöjas förr eller senare ifall det gällde något viktigt skeende. Här är problemen med andra typer av manipulation mycket mer betydelsefulla (som Grevture beskriver tidigare i tråden).

Är detta verkligen ett viktigt problem? Vem drabbas? Jag köper inte att en massa amatörfotografer plötsligt känner sig dåliga och uppgivna bara för att några enstaka hittar på att deras mest spektakulära bilder inte efterarbetats. Jag ser inte det hända. Kanske händer något annat otäckt som jag inte har upptäckt?
 
Detta är lite av vad jag menar. För lite engagemang på plats och för lite tålamod att komma tillbaka när ex ljuset faller annourlunda alt prova annan vinkel, annan mätmetod etc. Jag menar inte att dömma eller säga vad som är rätt eller fel. Kanske mer undrar över om det fotografiska får stå tillbaka för mycket för efterbearbetning och hur "rätt" det känns...

Håller med dej, om man i princip inte alls bry sig om det fototekniska ute på plats för att man vet att alla manipuleringar i efterhand är möjligt, ja då förstår jag faktiskt inte ens varför man har en kamera överhuvudtaget. Det finns gått om bilder på webben man kan knycka, tweeka till regält bortom all kännedom och sen påstå att man själv har tagit bilden. Säkert hur kul som helst och många bra bilder skapas oxå på detta sett, men för min del är jag hellre bakom min kamera och lär mig om fotografering (vilket faktiskt är mer än vilka redigeringsmöjligheter som är inbyggda i en modern kamera eller hur mkt tweekande som en råfil tål) än bakom min datorskärm. "Sök efter det rätta ljuset" som en känd fotograf en gång myntade och inte "Sök efter rätt knapp på datorn".
 
Senast ändrad:
Detta är lite av vad jag menar. För lite engagemang på plats och för lite tålamod att komma tillbaka när ex ljuset faller annourlunda alt prova annan vinkel, annan mätmetod etc. Jag menar inte att dömma eller säga vad som är rätt eller fel. Kanske mer undrar över om det fotografiska får stå tillbaka för mycket för efterbearbetning och hur "rätt" det känns...
En del bilder går inte att fotografera med en vanlig kamera. De kräver extra engagemang och uppfinningsrikedom vid fotograferingstillfället för att man ska vara säker på att ha med sig lämpligt material att kunna efterbehandla så att de färdiga bilderna blir som man tänkt sig. Det "fotografiska" innefattar hela processen.
 
Håller med dej, om man i princip inte alls bry sig om det fototekniska ute på plats för att man vet att alla manipuleringar i efterhand är möjligt, ja då förstår jag faktiskt inte ens varför man har en kamera överhuvudtaget. Det finns gått om bilder på webben man kan knycka, tweeka till regält bortom all kännedom och sen påstå att man själv har tagit bilden. Säkert hur kul som helst och många bra bilder skapas oxå på detta sett, men för min del är jag hellre bakom min kamera och lär mig om fotografering (vilket faktiskt är mer än vilka redigeringsmöjligheter som är inbyggda i en modern kamera) än bakom min datorskärm. "Sök efter det rätta ljuset" som en känd fotograf en gång myntade och inte "Sök efter rätt knapp på datorn".
Räcker med att titta i ditt album så hittar man bilder som bär spår av att ha blivit färdigställda i datorn (många trevliga bilder för övrigt). Ta den svartvita pojken med en grön ballong. Den kan omöjligen färdigställts i kameran.
Misstolka mig inte, jag gillar den bilden och är inte av åsikten att det är fusk eller likande. Att jobba i datorn med den bilden är en förutsättning och en del i skapandet. Likväl som att hitta rätt ljus är en viktig del i skapandet.
 
Varför ens bry sig om frågan, t.o.m en hålkamera resulterar i en fejkad bild om man hårddrar.
Jag tror folk droppar en fråga enbart för att få igång en diskussion där svaret inte finns eller egentligen aldrig vill nås.

Stöta analogt mot digitalt, prompt välja en religion, bästa kameramärket o.s.v

Edit: Förövrigt har jag letat förtvivlat efter den där "knappen för färdig bild" som en del tycks tro finns.
 
Senast ändrad:
Räcker med att titta i ditt album så hittar man bilder som bär spår av att ha blivit färdigställda i datorn (många trevliga bilder för övrigt). Ta den svartvita pojken med en grön ballong. Den kan omöjligen färdigställts i kameran.
Misstolka mig inte, jag gillar den bilden och är inte av åsikten att det är fusk eller likande. Att jobba i datorn med den bilden är en förutsättning och en del i skapandet. Likväl som att hitta rätt ljus är en viktig del i skapandet.

Och som du ser har jag oxå flaggat dessa bilder med "Manipulerade" och därav oxå fråntagit mej påstående om att jag försökt ta rätt foto på plats. Att manipulera en bild för att försöka övertala andra att bilden inte är manipulerad (vilket jag då inte gjort med gröna ballongen) , dvs framställa en bild som säkert skulle kunna ha tagits på plats men istället tweekades fram i datorn tycker jag däremot inte är okej. I övrigt bland mina bilder finns där söker ett antal som folk tror är manipulerade, Den lilla stenen i hörnet, En lila värld och Horisontens land, för att nämna några av de som lättast kan tolkas på detta sett. Vanligtvis av dom som inte vet vad Pol-filter är för något...
Detta är naturligtvis en personlig åsikt och jag tycker det är helt okej att folk ägnar mer tid framför datorn om man tycker att bildskapandet är det som intresserar en mer än själva fotograferandet och alla de fotografisiska tekniker man kan tillämpa för att skapa sin bild. För min del känns det bara som att focus läggs på fel ställe och att det för min del känns mer som ett skapande av bilder när jag lär mig mer och mer av vad det fototekniska har att erbjuda.
Tack för komplimangen om mina bilder dock :)
 
Ganska intressant när jag läser genom posterna i denna tråd och ser att det snackas om "rätt exponering för att kunna redigera i datorn" eller "det krävs kunskap för att skapa bilder i datorn", men att det inte alls snackas om hur viktigt komp, ljus, vinklar, perspektiv (fototekniska termer)mm mm är för att få hem en bra bild...
Kommentar på detta tack :)
 
Sedan tycks oxå mångas uppfattning vara att Photoshop bara ändrar på den information som redan finns i råfilen och att detta därför inte räknas som manipulering. För det första, Photoshop gör till 99% en förändring av bilden som inte alls har med filformatet att göra. För det andra, låt oss ta ett exempel (tyvärr har jag inga bilder att visa, men jag tror inte det e så svårt att se detta framför sig). Någon tar en bild på en solnedgång. Går hem till sin dator, drar friskt i de magiska spakarna i tron att programmet bara ändrar inforamtion som redan finns, skapar sig därigenom en bild som inte alls liknar det han såg. Uppfattningen verkar då vara 1: Informationen fanns redan i rådatafilen och då är inte bilden jag skapat manipulerad. 2: Solnedgången KAN ju vara så här otroligt skimrande vacker som på den bilden jag skapat, men den råkade bara inte vara det just vid det tillfället som jag tog bilden och därför är heller inte bilden jag skapat manipulerad.
Vad tycker ni om detta? Manipulering eller bara ett smart sett att använda tekniken som är tillgänglig?
 
Mitt första inlägg på forumet, varsågoda :) Försöker hålla det i en jämn trött ton, för nu är jag rejält sovsugen.

Varför blir fotografer fotografer?

På grund av att lusten att göra något med fotot, eller är det bara kul att fotografera? Man tänker väl kanske visa upp fotot så som det är taget med sin kamera, eller också fortsätter samtidigt med att raffinera sin teknik. Kanske leka med bilden i photoshop, etc.

Om man ger kameran till någon som aldrig förut har fotograferat och så ska man instruera "hur man ska göra för att ta ett kort", så börjar väl manipuleringen av fotona redan där? Tänk hur naturliga bilderna hade sett ut ifall du aldrig lärde personen något?

Äh. Jag ifrågasätter frågan. Han frågar vad som bör vara tillåtet för att få en så kallad perfekt bild. Jag garanterar att jag och alla andra kommer ha en annan åsikt än vad han har ifråga om vilken bild dom helst, och hur kan man då prata om en perfekt bild? Tänk själv hur känsligt ämne detta egentligen är. När man hittat en riktigt bra bild, en egen eller någon annans, har man inte då fått en alldeles egen relation till den? En relation som är så känslig att man har svårt att berätta/visa bilden för någon annan, eftersom man är så himla försiktig.

Är det inte det man eftersträvar? En ärlig och njutsam relation till ett objekt, i detta fall en bild, som man kan dela med andra och känna att ja så här var det. Man kan nästan känna att det var kameran som utförde arbetet - inte jag. När man pillar för mycket med bilden så blir det plötsligt jag som utför arbetet - inte kameran, och det är först då manipulerandet börjar på riktigt. Då blir det mänskligt drama och skit av bilden. Man ska känna att det var kameran som utförde jobbet, då känns det bäst och det är då det är roligt och det är väl meningen att det ska vara roligt? Annars kan man göra nått annat.
 
...och alla de fotografisiska tekniker man kan tillämpa för att skapa sin bild. För min del känns det bara som att focus läggs på fel ställe och att det för min del känns mer som ett skapande av bilder när jag lär mig mer och mer av vad det fototekniska har att erbjuda...

Nu vill jag inte lägga mig i vad som är rätt eller fel, vad som är finast eller vackrast/bäst, men det här kan diskuteras ur en annan men grundläggande synvinkel. Ordet fotografi och vad som är fotografiska tekniker tycks ha fått en helt annan betydelse iom datorns intåg. Dels kallar man oftast bläckstråleutskrifter för fotografi (när man egentligen borde kalla det för fotografisk utskrift) och dels anser man sig syssla med fotografisk teknik när man arbetar i datorn. I mörkrummet använder man rent fotografiska tekniker för att åstadkomma olika bildresultat. Man belyser alltså det ljuskänsliga papperet manuellt på olika sätt (använder papper som är olika ljussensibiliserat/alt belyser genom olika färgade filter, skuggar och efterbelyser med händerna eller kartongbitar fästa på ståltrådar etc.) för att ge bilden det slutliga utseende man vill åstadkomma. I datorn arbetar jag däremot inte med ljuskänsligt material som belyses på olika sätt för att ge bilden sitt utseende. Där är tekniken digitaliserad och av annant slag som jag inte skulle vilja beteckna som fotografisk. Fotografi står ju för bilder framkomna genom belysning av ljuskänsligt material och det kan diskuteras om det är det jag håller på med när jag arbetar med verktygen i olika dataprogram för att ge mina bilder olika utseende? Nu är jag ingen teknisk expert, men det skulle vara intressant att höra vad en som kan det här bättre än jag har att säga vad gäller den nya bildframställningstekniken som en i teknisk bemärkelse fotografisk metod eller ej?
 
Senast ändrad:
Sedan tycks oxå mångas uppfattning vara att Photoshop bara ändrar på den information som redan finns i råfilen och att detta därför inte räknas som manipulering.
Förstår av dina inlägg att du heller inte vet vad en råfil innebär.

För det första, Photoshop gör till 99% en förändring av bilden som inte alls har med filformatet att göra.
Använder inte Photoshop eller något annan bildbehandlingsprogram. Framkallar enbart i en rå-konverterare och framkalla är vad man måste göra med en råfil då den innehåller enbart linjära bilddata eftersom bildsensorn registrerar det man fotograferar linjärt.

För det andra, låt oss ta ett exempel (tyvärr har jag inga bilder att visa, men jag tror inte det e så svårt att se detta framför sig). Någon tar en bild på en solnedgång. Går hem till sin dator, drar friskt i de magiska spakarna i tron att programmet bara ändrar inforamtion som redan finns, skapar sig därigenom en bild som inte alls liknar det han såg. Uppfattningen verkar då vara 1: Informationen fanns redan i rådatafilen och då är inte bilden jag skapat manipulerad. 2: Solnedgången KAN ju vara så här otroligt skimrande vacker som på den bilden jag skapat, men den råkade bara inte vara det just vid det tillfället som jag tog bilden och därför är heller inte bilden jag skapat manipulerad.
Nedan en bild, som jag såg den, på en solnedgång tagen vid Smygehuk i höstas och framkallad i en råkonverterare helt utifrån den information som sensorn registrerade vid fototillfället. Helt omanipulerad alltså.

Vad tycker ni om detta? Manipulering eller bara ett smart sett att använda tekniken som är tillgänglig?
Ingen manipulering bara ett sätt att använda tekniken med befintlig bildinformation i ett senare stadie, vilket man måste göra vid råfotografering till skillnad om man bildbehandlat redan i kameran vid fotograferingstillfället och med hjälp av olika filter, bildstilar e.d.

För mej kvittar när men det är en stor fördel att jobba enbart i rå-format vs jpg. Det är ungefär samma fördel som att jobba med negativ film vs positiv diafilm och jag har absolut inget mot att någon fotograferar enbart i jpg eller med diafilm.

Att fotografera i rå-format är heller inget trolleri utan man måste tänka på alla fotodetaljer redan vid fototillfället för att få den bild man vill ha i slutändan.
 

Bilagor

  • elobe_31104.jpg
    elobe_31104.jpg
    90 KB · Visningar: 201
Senast ändrad:
Är det inte så att JPEG-formatet är en komprimering av RAW-formatet, och därmed låser sig bilden vid just den färgen och den vitbalansen som JPEG-algoritmen/processorn begränsar den till. Om man behåller rå-formatet så behålls helheten. Man skulle kunna säga så att jpeg bara är ett minifotografi av en större bild som kallas raw. Och som jpeg-format så försöker man hålla sig precis på andra sidan gränsen av vad det mänskliga ögat uppfattar som korrekt/verkligt, och därmed kan man ta bort all "onödig" info som inte behövs. Raw gör inte det, det innehåller all info angående händelsen som ägde rum, det är mer levande eftersom det saknar algoritmer och uppfyller endast en funktion: spara info. Skulle vilja veta mer om detta, jag chansar mest nu om vad jag tror det är, skulle vilja veta vad som egentligen händer och hur det funkar.
 
Ganska intressant när jag läser genom posterna i denna tråd och ser att det snackas om "rätt exponering för att kunna redigera i datorn" eller "det krävs kunskap för att skapa bilder i datorn", men att det inte alls snackas om hur viktigt komp, ljus, vinklar, perspektiv (fototekniska termer)mm mm är för att få hem en bra bild...
Kommentar på detta tack :)
Sådant är ju självklart. Inte så mycket att diskutera eftersom alla är införstådda med att det är viktiga saker. Tråden handlar ju om manipulation i efterhand men saker har ju ändå nämnts om manipulation vid fototillfället. Vad saknas kring det som har med tråden att göra menar du?
 
Sådant är ju självklart. Inte så mycket att diskutera eftersom alla är införstådda med att det är viktiga saker. Tråden handlar ju om manipulation i efterhand men saker har ju ändå nämnts om manipulation vid fototillfället. Vad saknas kring det som har med tråden att göra menar du?

Tyckte det var självskrivit att jag är medveten om att detta primärt är en tråd om efterbehandling, men eftersom det ändå disskuteras hur vi på olika sett väljer att skapa våra bilder, kändes detta som en intressant sak att ta upp.
 
Är det inte så att JPEG-formatet är en komprimering av RAW-formatet, och därmed låser sig bilden vid just den färgen och den vitbalansen som JPEG-algoritmen/processorn begränsar den till. Om man behåller rå-formatet så behålls helheten. Man skulle kunna säga så att jpeg bara är ett minifotografi av en större bild som kallas raw. Och som jpeg-format så försöker man hålla sig precis på andra sidan gränsen av vad det mänskliga ögat uppfattar som korrekt/verkligt, och därmed kan man ta bort all "onödig" info som inte behövs. Raw gör inte det, det innehåller all info angående händelsen som ägde rum, det är mer levande eftersom det saknar algoritmer och uppfyller endast en funktion: spara info. Skulle vilja veta mer om detta, jag chansar mest nu om vad jag tror det är, skulle vilja veta vad som egentligen händer och hur det funkar.

Jo, ungefär så är det...

En kameras sensor registrerar en exponering analogt. Denna exponering omvandlas sedan i kameran till linjär data, ettor och nollor en rå-fil. Fotagraferar man i råformat så stannar man där och gör framkallningen i datorn.

Fotograferar man i jpg så framkallar kameran rå-filen till en jpg-bild efter olika bildstilar, kontrastkurvor m.m. och med den vitbalans man valt. Vid framkallningen kastas en massa information bort då en jpg-fil omfattar bara 8 bitar av rå-filens 12-14 bitar även om kameran genom bildstilens kontrastkurva mm försöker knuffa in det mesta av dessa 12-14 bitar till jpg-filens 8 bitar. Den information som slutligen hamnar i jpg-filen förstörs sedan i varierande grad genom jpg-komprimering.

Visst går det att justera en jpg-fil till en viss grad, även vitbalansen, men den information som kastats bort, förvanskats eller förstörts kan inte återskapas och om man försöker så spricker jpg-bilden och fula effekter kommer fram.
 
Förstår av dina inlägg att du heller inte vet vad en råfil innebär.

Använder inte Photoshop eller något annan bildbehandlingsprogram. Framkallar enbart i en rå-konverterare och framkalla är vad man måste göra med en råfil då den innehåller enbart linjära bilddata eftersom bildsensorn registrerar det man fotograferar linjärt.

En rådatafil innehåller information från kamerans hela dynamiska omfång, därav storleken. Däremot innehåller filen inte en oändlig information som bara väntar på att lockas fram med hjälp av en råkonverterare. Med mitt exempel, som du uppenbarligen missuppfattade, försöker jag påvisa att om du t.ex lägger på mkt mer färgmättnad (så att bilden blir mer färgglad än verkligheten), något du även kan göra i en "vanlig" råkonverterare, så är det väl ändå inte så att råfilen kan innehålla mer färg än vad som sensorn fångade in vid fototillfället??


För mej kvittar när men det är en stor fördel att jobba enbart i rå-format vs jpg. Det är ungefär samma fördel som att jobba med negativ film vs positiv diafilm och jag har absolut inget mot att någon fotograferar enbart i jpg eller med diafilm.


Att fotografera i rå-format är heller inget trolleri utan man måste tänka på alla fotodetaljer redan vid fototillfället för att få den bild man vill ha i slutändan.

Har jag någonstans nämnt att jag fotograferar med JPEG i kameran? Har bara skivit att jag i första hand hellre vill lära mej vad min kamera och jag som amatörfotograf kan göra för att påverka bilden, inte hur jag fotograferar för att jag lättare ska kunna justera bilden i efterhand.
 
Rent filosofiskt inser jag svårigheten med mitt resonemang. Dagens kameror kan som bekant mer eller mindre behandla bilden i kamerahuset. Vad bör då vara "tillåtet"?
Personligen tycker jag att kovertera till ex svartvitt är ok, beskärning av bilder likaså. Däremot vill inte jag ändra färgsättninig eller klippa bort oönskade detaljer i bliden. Gå ut igen och gör eller försök göra ett bättre jobb....Vad säger ni?../Martin

Vad bör då vara tiilåtet? Allt är tillåtet sedan är det upp till var och en hur mycket man redigerar sin bild och hur man väljer att kommunicera att bilden är bearbetad. Raw filer är direkt från kameran inte så mycket att hurra för men samtidigt finns det så mycket information i dem och utmärkta programvaror som ger oss möjligheten att ta tillvara den information för att framställa bilden som vi såg den eller på ett sätt som uttrycker det vi vill säga. Då är det bara löjligt att vissa typer ska försöka sätta upp regler för vad som är "tillåtet", vad har du med min kreativitet att göra?
 
Det bästa är att kameran funkar! Och att dessa digitala utvecklas för att efterlikna ljuset som kommer in från verkligheten. Analoga är väl ändå bäst på det, men digitala är också bra för de följer ju en analog signal. Vad man sen gör med resultatet i lådan är väl helt upp till var och en. Man kanske skakar om och ser vad som trillar ut, eller så kanske man bara förundras över resultatet. Allt på eget ansvar! För att det är man själv som har köpt, eller kanske till och med tillverkat denna låda. Och just därför ska man inte heller hålla på att anklaga eller försöka få över en annan person till att efterlikna ens egna idévärld, som är i relation till denna låda - inte till personen. Men om relationen verkligen är till personen och inte till kameran, så kanske man är kär och då kanske man vill visa fina bilder och då får jag önska lycka till!
 
En rådatafil innehåller information från kamerans hela dynamiska omfång, därav storleken. Däremot innehåller filen inte en oändlig information som bara väntar på att lockas fram med hjälp av en råkonverterare. Med mitt exempel, som du uppenbarligen missuppfattade, försöker jag påvisa att om du t.ex lägger på mkt mer färgmättnad (så att bilden blir mer färgglad än verkligheten), något du även kan göra i en "vanlig" råkonverterare, så är det väl ändå inte så att råfilen kan innehålla mer färg än vad som sensorn fångade in vid fototillfället??
En rå-fil innehåller de den gör, varken mer eller mindre och de vi pratar om är bara olika framkallningsmetoder för att få den verklighet som en fotograf såg vid fototillfället. Denna verklighet är dessutom synnerligen relativ. Två fotografer vid samma motiv ser inte samma bild, färger och kontraster mm.

Har jag någonstans nämnt att jag fotograferar med JPEG i kameran? Har bara skivit att jag i första hand hellre vill lära mej vad min kamera och jag som amatörfotograf kan göra för att påverka bilden, inte hur jag fotograferar för att jag lättare ska kunna justera bilden i efterhand.

Jag ser ingen större skillnad i detta för slutresultatet. Det är lika viktigt för mej som råfotograf att veta vad kameran kan och hur jag ska använda den för att få den bild jag vill ha. Det handlar bara om lite olika framkallningsmetoder...
 
ANNONS