Annons

D700 bätte än D800?

Produkter
(logga in för att koppla)

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Gamle Ken, borde ha en del kunskap med tanke på allt han testat, eller?

"For Nikon, if you have a D700, stick with it: it's got better AF controls and better color than the D800, D4 or D600, at least as I shot them in Auto WB and JPG. If you want a new FX camera, consider a used D700 for about $1,400 if you know How to Win at eBay. If you're shooting DX, you're fine with the D7000 or any of the others."

http://www.kenrockwell.com/tech/00-new-today.htm

"For Nikon, if you have a D700, stick with it: it's got better AF controls and better color than the D800, D4 or D600, at least as I shot them in Auto WB and JPG. If you want a new FX camera, consider a used D700 for about $1,400 if you know How to Win at eBay. If you're shooting DX, you're fine with the D7000 or any of the others."

Nä, det där är struntprat. D700 är fortfarande en mycket bra kamera och möjligen ger den bättre färgbalans i JPEG. Men för de som dylika kameror vänder sig till är väl knappast JPEG-renderingen det som avgör. Jag har haft både D3 och D3s, de skulle jag inte byta tillbaka till. Hade nu i dagarna råd och möjlighet att slå till på en D4, men icke. För mig är D800 det bästa Nikon har att erbjuda idag.

Vad gäller Herr Rockwell, så älskar han att vara kontroversiell. Tror inte han själv köper alla sina påståenden.

Nej, han bara levererar knasiga synpunkter för att skapa trafik till sin sajt. D700 är mycket bra men de andra bättre på det mesta. (jag har [haft] alla).

Ken Rockwell? Kunskaper? Nej, tyvärr inte.

D800 har ett par nackdelar mot D700, men de är lätt räknade och handlar till 99 % om hastighet i hantering och bilder per sekund.

Det beror väl helt på vad du skall ha kameran till. Är du ute efter stoooora utskrifter där det är OK att det tar tid att ta varje bild, att du är noggrann och har mycket bra objektiv och att du helst använder stativ så är D800 outstanding.

Vill du däremot fota på frihand under de flesta förhållanden, sport, motiv som rör sig snabbt och vill du kunna vara litet "slarvigare" så är D700 bäst.

Det går alltså inte att säga kategoriskt att den ena är bättre än den andra. Jag har båda... I lördags satt jag i gömsle och fotade vråkar. Flygbilder - D700, stillasittande fåglar - D800

/Frode

Det fetade - varför skulle D700:n vara bättre där?
Han menar väl antagligen att D800an har flera pixlar, som enligt vissa ska göra det svårare att få skarpa bilder. Fast det stämmer ju inte riktigt o det har gåtts igenom ett antal gånger här på fotosidan tidigare.
Fast sen menar han nog iofs bps och AF också, o där är D700an snabbare, iaf på antal bilder, hur fokusen är vet jag dock inte..

O ang rockwell, han kör ju bara jpg, o då kanske D700an ger bättre färger än nyare Nikonkameror. Tyvärr så förstår inte dom flesta av hans läsare att man ska fullständigt ignorera det eftersom dom flesta ändå kör raw.. :\

O ang rockwell, han kör ju bara jpg, o då kanske D700an ger bättre färger än nyare Nikonkameror. Tyvärr så förstår inte dom flesta av hans läsare att man ska fullständigt ignorera det eftersom dom flesta ändå kör raw.. :\
Att fota raw innebär att man blir tvungen att spendera mer tid framför datorn än bakom kameran. Det är något som Ken inte rekommenderar och där håller jag helt och hållet med honom.

Det är en självklarhet att fotografera i RAW. Tiden bakom kameran inskränker sig till någon minut för de bilder man vill krama ur det extra ur, men om man får till en riktigt bra bild är det ju vansinne att inte kunna ha RAW-filen att jobba med. Den extra tiden... pfffft, man hinner fota ÄNNU mer om man ställer kameran på snabb seriebild och håller inne avtryckaren...

Han kanske inte har fattat att det finns RAW+jpeg?

nej

Han måste ha varit onykter när han skrev det, D800 slår D700 på alla punkter, förtom hastighet.... och att D800 är långsammare är ju en konsekvens av att bilderna är "bättre", dvs innehåller mer information.

Det är en självklarhet att fotografera i RAW.

Det finns olika typer av fotografer. För några år sedan (då fler yrkesfotografer deltog i forumet) ställdes frågan om yrkesfotografer använder RAW eller JPG. Svaret blev att de som kör mot klockan använder JPG.

Inställningen bland de yrkesverksamma kanske har ändrats, men det bearbetningen av RAW har inte blivit märkbart snabbare.

också mot klocka.... är det inte så att du kan ta betydligt längre serier i jpg än i raw och där raw/jpg är väl den som ger minst antal

Det fetade - varför skulle D700:n vara bättre där?

Gustav Tell har väl redan svarat men jag ser själv att med tunga objektiv och längre slutartider så vill det till att få den där sista skärpan med D800an. Följande fokus är nog litet vassare på D800an men när man t ex fotar flygande fågel vill jag ha litet mer än 4 b/s och då föredrar jag D700 med 8 b/s (jag har det stora batteriet). Jag tycker mina två kameror kompletterar varandra väl och använder dem i litet olika syften. Faktum är att när jag går ut, har alltid med mig kamera, och inte i första hand för att fotografera tar jag lika gärna med mig D700an. Bildkvalitet räcker i massor för mina ändamål.

Bara för att få det sagt. Jag älskar min D800E och vad man kan få ur den under rätt förutsättningar. /Frode

4 vs 8, är det för att man får fler bilder att välja ur för att få ut rätt komposition, eller är det så att man har större chans på att få till perfekt skärpa om man tar fler i en serie?

Han måste ha varit onykter när han skrev det, D800 slår D700 på alla punkter, förtom hastighet.... och att D800 är långsammare är ju en konsekvens av att bilderna är "bättre", dvs innehåller mer information.
Han skriver inte att D700 är bättre. Det han skriver är att om man har en D700 så lönar det sig inte att byta upp sig till en D800. Två saker ligger bakom det:
1) The Megapixel Myth. Fler megaplixlar är säkert bra, men till vad?
2) Diminishing returns. Ju mer pengar man investerar i en kamera, desto mindre får man ut för varje krona.

Åh, är så trött på det där tjafset om att D800 kräver stativ o de dyraste optiken. Man kan inte jämföra en 12mp kamera med en 36mp kamera i 100% på skärmen. Vid samma slutartid och handhållet ( och vid samma skaknings-oskärpa ) så kommer D800 bilden ändå se bättre ut vid samma utskriftsstorlek. Och, utskriftsstorlek är det enda som räknas.

ANNONS
Götaplatsens Foto