Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polarisation vs Gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)
Men vad vill du uppnå med filtren? Gråfilter och polfilter ger två olika effekter.

Jag har kikat bilder och jämfört filter på Cyberphoto, kan inte bestämma mig. Även fast det är olika filter känns de ändå ganska lika, vill ha fin färg i bilderna (pol) men samtidigt vill jag tona ner på ljusa dagar (nd).

Vill du påverka färgerna (och minska reflexer) på det sätt som ett polfilter gör, ja då är det ju ett polfilter du behöver. Färger går å andra sidan till viss del att fixa i efterbehandling, dock inte reflexer.

Vill du "tona ner" bilden... så vet jag inte riktigt vad du menar. Tycker du att du får för ljusa bilder så är det ju bara att ställa in lite "snålare" exponering. Det behöver du inget filter för. Såvida du inte vill använda väldigt stor bländaröppning på väldigt ljusa dagar, men så brukar man ju inte fota landskap. Då kan däremot ett gråfilter vara nödvändigt.

Vill du påverka färgerna (och minska reflexer) på det sätt som ett polfilter gör, ja då är det ju ett polfilter du behöver. Färger går å andra sidan till viss del att fixa i efterbehandling, dock inte reflexer.

Vill du "tona ner" bilden... så vet jag inte riktigt vad du menar. Tycker du att du får för ljusa bilder så är det ju bara att ställa in lite "snålare" exponering. Det behöver du inget filter för. Såvida du inte vill använda väldigt stor bländaröppning på väldigt ljusa dagar, men så brukar man ju inte fota landskap. Då kan däremot ett gråfilter vara nödvändigt.

Så de lutar lite mer åt polfilter då, har inga filter just nu och det känns helt rätt.

OK, PL liknar ND eftersom det "stjäl" något bländarsteg. Men där slutar likheten. Genom att ta bort himlens reflektion i ytan på grönskan i landskapet får man mustigare grönt. Himlen blir blåare om man fotar i rätt vinkel från solen och vrider filtret i rätt läge. Reflexer i vattenytor och glasrutor kan också reduceras för bättre genomskinlighet. Skaffa ett litet begagnat PL-filter och prova om det är effekten du är ute efter. De större filtren kostar. (Och det ska vara CIR-PL till digitalkameror).

ND finns i ett par bländarsteg till många stegs reducering av ljuset och används om man vill använda en längre slutartid (för att få rörelse oskarp t.ex.) eller använda kortare skärpedjup (större bländare) än utan ND. Att göra det hela mörkare fixar du med kamerans exponeringskompensation.
Det du kanske tänker på är graderat gråfilter som används för att mörka en för ljus himmel i landskapsbilder.
En del av det går att fixa i efterbehandlingen.

Som andra påpekat är det helt oika saker och ger olika effekter.
Dumt att lägga pengar på sånt du inte riktigt vet vad de gör. De fina filtrena kostar en del. Du kanske inte ens behöver filter egentligen för att uppnå det du önskar. Båda filtertypena ger ju även ibland oönskade bieffekter.
Det du skrev om mustigare färger och sänka ljuset kan ju uppnås både på plats och i efterbehandling. Oftast handlar det om att fotografera i rätt omgivning/väder.

/Stefan

Polfilter för mustighet i färg o bota reflexer.
Gråfilter för LÄNGRE slutartider
Graderade gråfilter för att jämna ut exponeringen över bilden

Polfilter får bara mustigare färger särskilt blått ifall infallsvinkeln till solen är rätt. Annars funkar den bara som ett.enstegs ND-filter

Jag tycker att polfilter är svårt. Har haft det en del på resor men inte blivit helt nöjd med resulatet alla gånger. Himlarna riskerar att bli rätt ordentligt övermättade. Jag tycker det varit bäst i de fall man haft problem med reflexer som ute i skärgården med allt vatten men himlarna blir lätt alldeles för mycket mättat blått eller grått. Hur ser ni andra på det?

Jag tycker att polfilter är svårt. Har haft det en del på resor men inte blivit helt nöjd med resulatet alla gånger. Himlarna riskerar att bli rätt ordentligt övermättade. Jag tycker det varit bäst i de fall man haft problem med reflexer som ute i skärgården med allt vatten men himlarna blir lätt alldeles för mycket mättat blått eller grått. Hur ser ni andra på det?

Att ljusa upp himlen i efterhand är ganska lätt, tvärt om tycker jag är svårare.

Polfilter får bara mustigare färger särskilt blått ifall infallsvinkeln till solen är rätt. Annars funkar den bara som ett.enstegs ND-filter

En sanning med modifikation. Polfilter ger även extra tryck åt grönskan, eftersom (nästan) alla blad har en vaxartad yta vars ljusreflexer elimineras av filtret.

ANNONS
Götaplatsens Foto