drakelicious
Aktiv medlem
För landskap, vilket är bästa att satsa på (först)?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad för slags bilder hade du tänkt ta (först)?
Men vad vill du uppnå med filtren? Gråfilter och polfilter ger två olika effekter.
Vill du påverka färgerna (och minska reflexer) på det sätt som ett polfilter gör, ja då är det ju ett polfilter du behöver. Färger går å andra sidan till viss del att fixa i efterbehandling, dock inte reflexer.
Vill du "tona ner" bilden... så vet jag inte riktigt vad du menar. Tycker du att du får för ljusa bilder så är det ju bara att ställa in lite "snålare" exponering. Det behöver du inget filter för. Såvida du inte vill använda väldigt stor bländaröppning på väldigt ljusa dagar, men så brukar man ju inte fota landskap. Då kan däremot ett gråfilter vara nödvändigt.
Jag tycker att polfilter är svårt. Har haft det en del på resor men inte blivit helt nöjd med resulatet alla gånger. Himlarna riskerar att bli rätt ordentligt övermättade. Jag tycker det varit bäst i de fall man haft problem med reflexer som ute i skärgården med allt vatten men himlarna blir lätt alldeles för mycket mättat blått eller grått. Hur ser ni andra på det?
Polfilter får bara mustigare färger särskilt blått ifall infallsvinkeln till solen är rätt. Annars funkar den bara som ett.enstegs ND-filter