Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Formatera minneskort på datorn.

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
hur raderar jag innehåll på ett minneskort från datorn?
öppnade upp mappen och drog allt till papperskorgen . högerklickar jag sen på minneskortet och väljer "visa info" så står det att kapaciteten är 16gb men att jag bara har ca 8gb ledigt. trots att mappen är tom.

varför är det så och hur formaterar/raderar jag kortet på ett korrekt sätt?

kortet är till min drönare så jag kan inte radera via den.

Ligger papperskorgen på minneskortet så tar det ju plats ändå.

Prova att gå in i papperskorgen och ta bort filerna därifrån (men då är dom borta för evigt). Vill du formatera minneskortet går det ju utmärkt att göra i Windows. Bara att högerklicka och välj formatera. Men då skall du vara 100% säker på att det verkligen är minneskortet du formaterar annars kan det sluta illa.

Ligger papperskorgen på minneskortet så tar det ju plats ändå.

Prova att gå in i papperskorgen och ta bort filerna därifrån (men då är dom borta för evigt). Vill du formatera minneskortet går det ju utmärkt att göra i Windows. Bara att högerklicka och välj formatera. Men då skall du vara 100% säker på att det verkligen är minneskortet du formaterar annars kan det sluta illa.

papperskorgen ligger väl inte på minneskortet? :)

har inte windows. kör mac och där finns det ingen formatera när man högerklickar

papperskorgen ligger väl inte på minneskortet? :)

har inte windows. kör mac och där finns det ingen formatera när man högerklickar

Jo, av någon korkad anledning så finns det en separat papperskorg för varje "skiva" som det kallas i Mac. Ta bort filerna från papperskorgen så får du tillbaka minnet, eller bara formatera det i kameran om du vill bli av med allt.

Formatera i kameran

Kan du inte formatera det i en kamera eller ta hjälp av nån med Windows om mac inte klarar det.

Jo, av någon korkad anledning så finns det en separat papperskorg för varje "skiva" som det kallas i Mac. Ta bort filerna från papperskorgen så får du tillbaka minnet, eller bara formatera det i kameran om du vill bli av med allt.

aha, mer än vad jag visste, ska testa det.

Kan inte formatera i kameran då detta är ett micro sd.

Det är klart att det går att formatera kortet med en Mac. Finns i Disk Utility, men jag vet inte vad det heter i den svenska versionen.

ANNONS
Götaplatsens Foto