Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Den STORA fotopapperstråden!

Produkter
(logga in för att koppla)
men jag har min ägo en del papper av det märket som jag kommer att skriva ut på framledes. Får återkomma då.
Det ser vi fram emot. Jag har väl ett par dryga hundratal papper kvar av det jag köpte senast, så ingen ko på isen 😊.
dessutom har de nog icc-profiler för de flesta populära fotoskrivare. Du kommer ju vilja göra egna förstås! 😄
Sjäääääälvvvklaaaaart 😂 !!

För att återknyta till trådämnet. Jag har ju begränsad erfarenhet av att skriva ut på olika papper (för att uttrycka det milt), men spontant (och återigen, utifrån mina begränsade erfarenheter av olika papper) upplever jag det som att matta papper passar bäst för motiv som inte är så kontrastrika och färgstarka.

Är mina observarioner korrekt eller är jag helt ute i spenaten och slirar !? Jag har ju bara skrivit ut på matt, glossy och luster hittils. Om det inte vore för reflexerna i det blanka pappret så hade jag nog föredragit det, då det ger väldigt rika färger vilket jag gillar.

Men om man skall ha någon form av kompromiss, upplever jag det som att luster är något av båda världar; Lika "färgstarkt" som glossy, men inte samma problem med reflektioner.

Vad säger panelen om mina spekulationer !?

För att återknyta till trådämnet. Jag har ju begränsad erfarenhet av att skriva ut på olika papper (för att uttrycka det milt), men spontant (och återigen, utifrån mina begränsade erfarenheter av olika papper) upplever jag det som att matta papper passar bäst för motiv som inte är så kontrastrika och färgstarka.

Är mina observarioner korrekt eller är jag helt ute i spenaten och slirar !? Jag har ju bara skrivit ut på matt, glossy och luster hittils. Om det inte vore för reflexerna i det blanka pappret så hade jag nog föredragit det, då det ger väldigt rika färger vilket jag gillar.

Men om man skall ha någon form av kompromiss, upplever jag det som att luster är något av båda världar; Lika "färgstarkt" som glossy, men inte samma problem med reflektioner.

Vad säger panelen om mina spekulationer !?
Som jag förstår det kan man nog dela in fotopapper i "matt, glossy och luster" i stora drag. Sen så finns det andra parametrar som man kan applicera på ovanstående såsom gräng (fint fotopappersord för textur), tjocklek och grader av "blänk". Och hur vitt pappret är förstås.

Val av papper för min del styrs nu av vad jag tycker är snyggt själv vilket i sin tur styrs till en del av vad man "ska" tycka. Det brukar vara så när man tar sig an något som man ska börja att förhålla sig till – exempelvis vad bra musik är eller vad som är en bra film. Förhoppningsvis så utkristalliserar sig ett förhållningssätt som är individuellt för en själv och som också kan motiveras av en själv på ett nöjaktigt sätt.

Precis som du störs jag en del av reflexerna på ett högblankt (tror att det är bästa översättningen av glossy på svenska?) papper samtidigt som jag ofta saknar trycket i färger och svärta samt kontrast i matta papper. Favoritpapperet blir nog då en kompromiss precis som i ditt resonemang. Men, ibland tycker jag verkligen att matt papper gör sig bättre och det tror jag har att göra med vilken känsla som bilden har. Och inte så mycket med om bilden är färgstark eller kontrastrik.

På samma sätt så kan jag också tycka om känslan av ett högblankt papper ibland.

Så, jag håller som bäst på med att bygga en förståelse kring pappersval för min fotografi (och andras bilder också) men jag är inte alls färdig än med den processen. Kul är det dock.

Nu ska jag innan jag går och knyter mig skriva ut ett 15x10 cm stort foto i färg för att hålla igång printern och undvika slöseri av bläck. Kommer att skriva ut på Canon Plus Glossy II A. Har en bunt av dessa.

Hoppas att ovanstående inte lät alltför flummigt! 😁

Val av pappersyta kan ju variera från olika tillfällen tycker jag.
Stora bilder som ska hänga där fönster och belysning ger störande reflexer mår nog bäst av att printas på matt yta.
Några generella "regler" för hur olika typer av bilder ska skrivas ut har jag svårt för. Porträtt, landskap, natur, svart-vitt mm. etc eller hur man kategoriserar sina motiv avgör sällan val av yta.
Halvblanka ytor som semigloss, luster, pearl, satin, baryta och silk varierar i hur matta eller blanka de egentligen är. Men de är mycket populära eftersom de lyfter fram bildens kvalitet utan att reflexer blir för störande.
Jag tror att många fotografer hittar fram till sina favoritpapper och har några få ytor som man väljer mellan.
Som mycket annat handlar det om tycke och smak. Det är nog viktigt att experimentera med öppet sinne och inte låsa in sig i hörn för tidigt.

Några generella "regler" för hur olika typer av bilder ska skrivas ut har jag svårt för. Porträtt, landskap, natur, svart-vitt mm. etc eller hur man kategoriserar sina motiv avgör sällan val av yta.
Jag kan bara hålla med, jag väljer generellt inte papper utifrån motiv. Utan snarare hur jag vill att den printade bilden ska upplevas på väggen. Om jag vill ha en mjukare, målerisk känsla passar matta papper bättre. För en mer kontrastrik poppig känsla passar blankare papper bättre.

Riktigt blanka, Glossy, papper använder jag sällan men i så fall uteslutande för små bilder som man typiska har i handen. Där upplever jag att blänk inte är så störande. Men på större bilder som hänger på väggen väljer jag helst matt eller i vissa fall satin/luster-lika papper för att undvika reflexer och att folk ska behöva stå på "rätt ställe" för att se bilden bra.

Men bakom glas är det svårt att se stor skillnad på matt och luster om man står på normalanstånd. Glossy däremot set man även på avstånd om inte bilden är helt plan i ramen.

Någon som har någon efarenhet/uppfattning om Fotospeeds papper !?
Japp, har ett a3 "test pack" och några a4 lådor. Skulle säga att de håller likvärdig kvalité som t.ex. Canson eller Hahnemuhle, och i Sverige liknande pris, nu när det är tull på pappret. Med stor sannolikhet är det just någon eller båda dessa företag som tillverkar majoriteten av Fotospeeds papper om jag får gissa.

Men de har ett papper som är min absoluta favorit alla kategorier, som jag inte hittat hos någon annan tillverkare. Platinum Gloss art fibre.

Det är ett rellativt blankt papper fast utan blänk, låter konstigt jag vet. Med en oregelbunden gräng som ger bilderna ett fint liv utan att synas. Gillar att gränget inte är regelbundet och ser artificiellt ut som hos luster papper utan mer naturligt som träfibrer i en planka, med risk för en dålig liknelse. Fin kontrast och poppiga färger utan att ta över och funkar för både svartvitt och färg.

Använder de ark jag har sparsamt och för speciella tillfällen 😊

Som jag förstår det kan man nog dela in fotopapper i "matt, glossy och luster" i stora drag.
Det är min uppfattning också.
Val av papper för min del styrs nu av vad jag tycker är snyggt själv vilket i sin tur styrs till en del av vad man "ska" tycka. Det brukar vara så när man tar sig an något som man ska börja att förhålla sig till – exempelvis vad bra musik är eller vad som är en bra film.
Förstår tankegången. För mig handlar det mer om till vilka papper passar en viss typ av motiv bäst.
Förhoppningsvis så utkristalliserar sig ett förhållningssätt som är individuellt för en själv och som också kan motiveras av en själv på ett nöjaktigt sätt.
Det är målet, därav frågeställningen; Vilka papper passar bäst till vissa motiv. Men jag förstår att det inte finns några enkla svar på den frågan.
Precis som du störs jag en del av reflexerna på ett högblankt (tror att det är bästa översättningen av glossy på svenska?) papper samtidigt som jag ofta saknar trycket i färger och svärta samt kontrast i matta papper.
Det är nog en korrekt översättning. F ö så håller jag med dig till fullo i övrigt (kursiv stil).
Men, ibland tycker jag verkligen att matt papper gör sig bättre och det tror jag har att göra med vilken känsla som bilden har. Och inte så mycket med om bilden är färgstark eller kontrastrik.
Det är ju onekligen en viktig parameter i sammanhanget, vilken känsla pappret förmedlar, men för mig handlar det mer om vilken effekt och hur den valda typen av media förmedlar av motivet på viss typ av papper snarare än att förmedla en specifik känsla. Förhoppningen är ju att motivet i bilden skall stå för känsloupplevelsen av bilden och val av medium hjälper till att lyfta fram/förmedlar denna känsla. Åtminstone tänker jag i de banorna.
På samma sätt så kan jag också tycka om känslan av ett högblankt papper ibland.
Av samma anledning som du skriver ovan gillar jag högblankt papper för att jag kan få till de starka färgerna och den djupa svärtan som jag (precis som dig) upplever att jag kan uppnå i ett högblankt papper, jämte ett matt.
Så, jag håller som bäst på med att bygga en förståelse kring pappersval för min fotografi
Ja, samma här, därav denna kommunikation.
Nu ska jag innan jag går och knyter mig skriva ut ett 15x10 cm stort foto i färg för att hålla igång printern och undvika slöseri av bläck.
Istället för att skriva ut (om du inte alldeles nödvändigtvis vill göra det, kan du köra en nozzle - check. Då håller du maskinen igång och dessutom förbrukar en försvinnande liten del bläck. Dessutom sparar du på fotopapper, för en nozzle - check görs på vanligt skrivpapper.
Kommer att skriva ut på Canon Plus Glossy II A. Har en bunt av dessa.
Me too.
Hoppas att ovanstående inte lät alltför flummigt! 😁
Absolut inte, snarare tvärt om skulle jag säga.

Val av pappersyta kan ju variera från olika tillfällen tycker jag.
Så sant.
Stora bilder som ska hänga där fönster och belysning ger störande reflexer mår nog bäst av att printas på matt yta.
Ligger mycket sanning i det.
Förstår tankegången, men jag tänker mer i banorna att en viss typ av papper är bättre på att förmedla/förstärka känslan av motivvalet. Ex. vis upplever jag att ett högblankt papper är bättre på att förmedla starka färger i jämförelse med ett matt.
Men de är mycket populära eftersom de lyfter fram bildens kvalitet utan att reflexer blir för störande.
Detta är ju onekligen väldigt viktigt, åtminstone för mig.
Som mycket annat handlar det om tycke och smak.
Så sant.
Det är nog viktigt att experimentera med öppet sinne och inte låsa in sig i hörn för tidigt.
Kunde vara skönt om man slapp att experimentera för mycket. Papper är ju inte billigt, om än billigare än bläck. Därav försöker jag bilda mig en uppfattning utifrån vad som framkommer i denna kommunikation.

Jag kan bara hålla med, jag väljer generellt inte papper utifrån motiv. Utan snarare hur jag vill att den printade bilden ska upplevas på väggen.
Det är ju onekligen en viktig parameter i sammanhanget.
Om jag vill ha en mjukare, målerisk känsla passar matta papper bättre. För en mer kontrastrik poppig känsla passar blankare papper bättre.
Jag kan bara tala för mig själv, men generellt sätt gillar jag (starka) färger.
Riktigt blanka, Glossy, papper använder jag sällan men i så fall uteslutande för små bilder som man typiska har i handen. Där upplever jag att blänk inte är så störande.
Det verkar vara det användningsområde som är mest lämpad för just högblankt papper, för att slippa blänket.
Men på större bilder som hänger på väggen väljer jag helst matt eller i vissa fall satin/luster-lika papper för att undvika reflexer och att folk ska behöva stå på "rätt ställe" för att se bilden bra.
Nu har jag ingen direkt erfarenhet av satin/lusterpapper utom med ett undantag och det är en utskrift jag gjorde på ett A2 luster papper och det har ju precis den egenskap jag tycker om; Att kunna återge färger (nästan ? ) som ett högblankt papper, men utan de störande reflexerna.
Men bakom glas är det svårt att se stor skillnad på matt och luster om man står på normalanstånd.
Det visste jag inte. Kanske får jag testa att sätta min bild på karparna bakom glas, för att se om ditt påstående stämmer 😁.
Glossy däremot ser man även på avstånd om inte bilden är helt plan i ramen.
Oh yes !

Fråga mig gärna hur jag vet, (men inte hur jag skall rätta till det 😉).

Japp, har ett a3 "test pack" och några a4 lådor. Skulle säga att de håller likvärdig kvalité som t.ex. Canson eller Hahnemuhle
Tack för det, då vågar jag mig nog på att köpa några Fotospeedpapper när det blir aktuellt, s a s.
Men de har ett papper som är min absoluta favorit alla kategorier, som jag inte hittat hos någon annan tillverkare. Platinum Gloss art fibre. Det är ett rellativt blankt papper fast utan blänk, låter konstigt jag vet.

Låter som en dröm ( i mina öron), så jag gjorde en snabb sökning på vad ett sådant papper kostar och den prisbilden som kom fram var ingen dröm direkt. Snarare en mardröm, skulle jag säga 😲.

Skall man då dessutom kosta på sig att skapa egna ICC - profiler till detta papper...💸💸💸😭.
Gillar att gränget inte är regelbundet och ser artificiellt ut som hos luster papper utan mer naturligt som träfibrer i en planka, med risk för en dålig liknelse.
Tycker det var en underbar och beskrivande liknelse 👍.
Använder de ark jag har sparsamt och för speciella tillfällen 😊
Med tanke på prisbilden är det fullt förståeligt 😁. Kan kort nämna att Fotospeed har en egen Youtube kanal, för den som är intresserad.

Senast ändrad:
Det visste jag inte. Kanske får jag testa att sätta min bild på karparna bakom glas, för att se om ditt påstående stämmer
Kanske inte den bästa bild, men den enda jag har eftersom jag gett bort tavlorna redan.

Här är SCP mapp pro bakom glas, tyvärr några reflektioner i glaset men tycker ändå att det syns att färgerna kommer fram ordentligt.

Låter som en dröm ( i mina öron), så jag gjorde en snabb sökning på vad ett sådant papper kostar och den prisbilden som kom fram var ingen dröm direkt. Snarare en mardröm, skulle jag säga 😲.
Exakt, men allt har ett pris tyvärr, så jag väljer mina bilder med omsorg :)

Kan kort nämna att Fotospeed har en egen Youtube kanal, för den som är intresserad.
Den har jag såklart kollat igenom ordentligt redan. En massa bra info men de börjar upprepa sig lite. Men tycker ändå man får en bra uppfattning om hur deras olika papper fungerar. De är duktiga på att filma på ett sätt som gör att man förstår känslan.

Bilagor

• SCP matt pro.jpg
    SCP matt pro.jpg
    412.1 KB · Visningar: 12
Kanske inte den bästa bild, men den enda jag har eftersom jag gett bort tavlorna redan.

Här är SCP mapp pro bakom glas, tyvärr några reflektioner i glaset men tycker ändå att det syns att färgerna kommer fram ordentligt.

Den har jag såklart kollat igenom ordentligt redan. En massa bra info men de börjar upprepa sig lite. Men tycker ändå man får en bra uppfattning om hur deras olika papper fungerar. De är duktiga på att filma på ett sätt som gör att man förstår känslan.

Får kolla när jag har tillgång till datorn.
Så är det och jag väljer också med omsorg vad jag skall skriva ut om det är på ett dyrare papper.

Tyvärr har jag att välja mellan att låta bläcket gå i "slasken" eller att låta det hamna på papper och i det fallet väljer jag det senare. Bläcket till min skrivare är omöjligt dyrt, men det har jag redan redogjort för.
Den har jag såklart kollat igenom ordentligt redan.
Men det kanske finns andra som inte gjort det 😉.
Ja, jag tycer det också.
Men tycker ändå man får en bra uppfattning om hur deras olika papper fungerar. De är duktiga på att filma på ett sätt som gör att man förstår känslan.
Ja, jag fick det intrycket också.

Senast ändrad:
Tyvärr har jag att välja mellan att låta bläcket gå i "slasken" eller att låta det hamna på papper och i det fallet väljer jag det senare. Blöcket till min skrivare är omöjligt dyrt, men drt har jag redan redogjort för.
Du har ju en jättefin skrivare och det snackas mycket om att den "slösar" bläck för att hålla sig i form och alltid kunna leverera. Men blir inte helt klok på vad som egentligen stämmer.

När folk visar utdrag ur Canons accounting mjukvara så låter det inte så illa eller dyrare än någon annan skrivare. Men så finns det andra som rapporterar om att hälften av bläcket hamnar i slasken, konstigt nog ofta Epson ägare 🤷‍♂️

Vad är din uppfattning? Hur ofta byter du "slasken" och hur mycket av ditt bläcket hamnar där kontra på pappret med ditt utskriftmösnter?

Men blir inte helt klok på vad som egentligen stämmer
Alltså, min erfarenhet är att om jag inte använder skrivaren på ett tag, eller om strömmen går (vilket händer ibland) och jag måste starta om skrivaren, så gör den en rengöringscykel.

Kan kort berätta att det är inte mer än några veckor sedan jag bytte ut "slasken" och nu är den nya till ~ 1/3 full redan. Det har sin delvisa förklaring i att jag tvingats starta om skrivaren vid ett par tillfällen och då gör den en rengöringscykel.
När folk visar utdrag ur Canons accounting mjukvara så låter det inte så illa eller dyrare än någon annan skrivare.
Jag känner inte till denna mjukvara, men jag har förstått (om det inte är ett falsarium) att om skrivaren står oanvänd i ~ två dygn, så gör den något som drar bläck.
Vad är din uppfattning?
Att om det skall vara någon mening bör man skriva ut varje dag, för att hålla skrivaren igång.

Det har jag inte gjort historiskt (jag är periodare 😉).
Hur ofta byter du "slasken"
Har ingen annan uppfattning än att jag byter när det är fullt, för annars går det inte att skriva ut ö h t 😂. Vet inte med säkerhet, men jag är väl inne på min tredje "slask" nu.

I o f s inte så farligt mycket med tanke på att jag har haft skrivaren i ~ 3 år (?) nu och jag har ganska nyligen bytt ut samtliga patroner och jag har "bara" köpt en uppsättning bläck sedan jag köpte skrivaren och det är det som sittet i nu.

Problemet är bara att det är så hiskeligt dyrt att köpa en komplett uppsättning bläck (~7 500 svenska pesetas) på en gång, dessutom kostar "slasken nästan 200 :-.
kontra på pappret med ditt utskriftmösnter?
Jag vågar påstå utan att blinka att merparten av bläcket har historiskt hamnat i slasken av ovan nämnda anledning, men jag försöker lägga manken till att utnyttja bläcket bättre nu, jag har ju en uppsättning papper som kan komma till användning för ändamålet.

Canon vill göra gällande att man kan få ut (om jag inte missminner mig) ~ 900 utskrifrer på en uppsättning bläck (i varierande storlek), och dit är det lååångt i mitt fall 😂.

Senast ändrad:
Jag frågade AI om PRO-1000 och bläckåtgången.
Fick ett omfattande svar som stämmer väl överens med vad Keith Cooper har kommit fram till:

Canon imagePROGRAF PRO-1000 är känd för en omfattande bläckförbrukning under underhåll, särskilt om den lämnas oanvänd eller stängs av helt. En normal rengöring kan förbruka cirka 1 gram bläck, medan en djuprengöring eller systemrengöring vid längre tids vila kan dra upp till 58 ml bläck.

Bläckförbrukning vid olika scenarier
Skrivaren använder bläck för att hålla skrivhuvudet fritt från igensättningar och för att agitera (blanda) pigmentbläcket i slangarna.
Canon Knowledge Base +1
  • Vid drift (efter kort vila):
    • Efter 24 timmar: Den första utskriften triggar ofta en liten rengöringscykel på ca 1–2 gram bläck.
    • Efter 3–4 dagar: Startunderhållet ökar till cirka 3,2 gram bläck före första utskrift.
    • Efter varje utskrift: Skrivaren gör en obligatorisk spolning av ca 0,05 gram bläck.
  • Vid vila och längre avbrott:
    • Automatiska cykler (60 timmar): Om skrivaren står påslagen gör den en automatisk rengöring ungefär var 60:e timme för att förhindra torkning.
    • Månads- och kvartalsunderhåll: Cirka var tredje månad utförs en mer omfattande rengöring som kan dra betydande mängder bläck.
    • Långtidsvila (45+ dagar): En "systemrengöring" efter lång tids inaktivitet kan förbruka mellan 50 ml och 58 ml bläck totalt för alla kanaler.

Skillnad mellan På, Vila och Avstängd
Valet av strömläge påverkar hur mycket bläck som går till spillo:
  • Lämna på (Standby): Rekommenderas av experter för att låta skrivaren köra korta, mindre bläckintensiva underhållscykler.
  • Avstängd (men inkopplad): Vid uppstart efter att ha varit helt avstängd körs ofta en mer omfattande (och bläcktörstig) rengöring jämfört med om den bara väcks ur viloläge.
  • Helt urkopplad: Att dra ur sladden nollställer ofta skrivarens interna timer, vilket kan trigga en fullständig systemrengöring (initialisering) när strömmen kommer tillbaka, vilket tömmer stora mängder bläck i underhållskassetten.
    Canon Community +4

Tips för att minska svinnet
  • Skriv ut ofta: Att skriva ut en liten testbild eller ett munstyckstyp (Nozzle Check) minst var 48:e timme kan förhindra de större och dyrare rengöringscyklerna.
  • Använd programvara: Program som Qimage One kan schemaläggas att skriva ut en liten "purge sheet" automatiskt för att hålla kanalerna öppna med minimal bläckåtgång.
  • Håll koll på underhållskassetten: Vid systemrengöringar fylls Canon MC-20 Maintenance Cartridge snabbt; se till att ha en extra hemma.

Senast ändrad:
I o f s inte så farligt mycket med tanke på att jag har haft skrivaren i ~ 3 år (?) nu och jag har ganska nyligen bytt ut samtliga patroner och jag har "bara" köpt en uppsättning bläck sedan jag köpte skrivaren och det är det som sittet i nu.
Det låter ju ändå inte så illa, har du kollat hur många sidor du fick ut på den uppsättningen? Brukar stå på pappret när man gör en nozzle-check.

Men jag håller med, en full uppsättning bläckpatroner är ingen liten utgift. Man borde ha extra njurar att donera när man håller på med utskrifter. Det viktigaste för mig är dock hur mycket av bläcket som hamnar på pappret, vad kostnaden för en print bli i praktiken, men kanske framförallt att skrivaren funkar som den ska när man vill använda den.

Det låter ju ändå inte så illa, har du kollat hur många sidor du fick ut på den uppsättningen?
Nej.
Brukar stå på pappret när man gör en nozzle-check.
Gjorde en Nozzle - check precis. Det står 151 - 200 pages (men då är det med den andra uppsättningen bläck i skrivaren, och dessutom ett antal nozzle - check's).
Det viktigaste för mig är dock hur mycket av bläcket som hamnar på pappret, vad kostnaden för en print bli i praktiken, men kanske framförallt att skrivaren funkar som den ska när man vill använda den.
Jag håller med dig i detta, men det lindrar föga när man skall slanta upp ~ 8 lusentappar för en komplett uppsättning bläck och ett par underhållskasetter. Nu kände jag till att denna skrivaren drar en del bläck i underhållningssyfte innan jag köpte den och nu är det lite sent att vara efterklok, men det är en klen tröst när det är dags att köpa nytt bläck, som sagt.

Å andra sidan, utskrifterna den levererar får en vuxen man att nästan börja gråta, det är en otrolig kvalité (om man gör allting annat rätt själv, vill säga).

Jag snackade med en kollega nyligen, han är rökare. Ett (1) paket cigaretter kostar i dagsläget ~ 84 svenska pesetas !!! Han drog i sig (minst) ett paket om dagen ! Tack och lov att jag lyckades sluta för ~30 år sedan. Inte så mycket för pengarna, men för hälsan.

En snabb uträkning om man exempelvis köper en uppsättning bläck + två underhållskasseter om året, landar kostnaden (i dagsläget) på ~8 000 :- / 12 / 30 = ~ 22 kr/dagen.

Så i jämförelse blir det nog billigare (och nyttigare) att köpa bläck för pengarna. Men det suger att det går åt så mycket för underhållet. Jaja, ingen idé att gråta över spillt bläck 😭.
Ja, jag vet, men jag måste försöka hitta något som försvarar mitt inköp 😂.

Lämna på Standby (...).
Har den alltid på Stand- by, men om strömmen går...😁.
Använd programvara: Program som Qimage One kan schemaläggas att skriva ut en liten "purge sheet" automatiskt för att hålla kanalerna öppna med minimal bläckåtgång.
Kollade upp Qimage One lite snabbt. Kostar ~US $ 80, men jag vet inte om det är för en livstids licens. Och jag gissar att för att det programmet skall vara aktivt, måste datorn vara påslagen. Den datorn jag använder för att redigera och skriva ut bilder på, är bara påslagen för det syftet, i annat fall är den avstängd. Inte för att det kostar något (direkt) att ha den påslagen (dessutom drar den ju inget bläck varje gång jag sätter på den 😉), men jag ser inget skäl till att den skall vara på 24/7 om jag ändå inte använder den.

• Detta kom som en överraskning när jag sökte på nämnda programvara, Citat;

• Många användare rapporterar att trycken från Qimage One är tydligt bättre än från Lightroom eller Canon Professional Print and Layout, särskilt när det gäller detaljrikedom och färgexakthet. Slut Citat.

• Att resultatet är bättre än från Lr förvånar mig inte, jag själv tycker att utskrifts kvalitéten från Lr är dålig i jämförelse med PPL, men att PPL i jämförelse med Qimage One skulle vara dålig finner jag överraskande.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto