Men blir inte helt klok på vad som egentligen stämmer
Alltså, min erfarenhet är att om jag inte använder skrivaren på ett tag, eller om strömmen går (vilket händer ibland) och jag måste starta om skrivaren, så gör den en rengöringscykel.
Kan kort berätta att det är inte mer än några veckor sedan jag bytte ut "slasken" och nu är den nya till ~ 1/3 full redan. Det har sin delvisa förklaring i att jag tvingats starta om skrivaren vid ett par tillfällen och då gör den en rengöringscykel.
När folk visar utdrag ur Canons accounting mjukvara så låter det inte så illa eller dyrare än någon annan skrivare.
Jag känner inte till denna mjukvara, men jag har förstått (om det inte är ett falsarium) att om skrivaren står oanvänd i ~ två dygn, så gör den något som drar bläck.
Att om det skall vara någon mening bör man skriva ut varje dag, för att hålla skrivaren igång.
Det har jag inte gjort historiskt (jag är periodare

).
Hur ofta byter du "slasken"
Har ingen annan uppfattning än att jag byter när det är fullt, för annars går det inte att skriva ut ö h t

. Vet inte med säkerhet, men jag är väl inne på min tredje "slask" nu.
I o f s inte så farligt mycket med tanke på att jag har haft skrivaren i ~ 3 år (?) nu och jag har ganska nyligen bytt ut samtliga patroner och jag har "bara" köpt en uppsättning bläck sedan jag köpte skrivaren och det är det som sittet i nu.
Problemet är bara att det är så hiskeligt dyrt att köpa en komplett uppsättning bläck (~7 500 svenska pesetas) på en gång, dessutom kostar "slasken nästan 200 :-.
kontra på pappret med ditt utskriftmösnter?
Jag vågar påstå utan att blinka att
merparten av bläcket har historiskt hamnat i slasken av ovan nämnda anledning, men jag försöker lägga manken till att utnyttja bläcket bättre nu, jag har ju en uppsättning papper som kan komma till användning för ändamålet.
Canon vill göra gällande att man kan få ut (om jag inte missminner mig) ~ 900 utskrifrer på en uppsättning bläck (i varierande storlek), och dit är det lååångt i mitt fall

.