Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Har jag köpt min sista kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kostnaden för analogt springer iväg. Även om man framkallar svartvitt själv så krävs det en del investeringar att komma igång. Film och kemi kostar en hel del.
( Jag har haft några återfall till analogt med bra kamera och framkallat svartvitt. Nu har jag lagt ned det definitivt, vilket känns rätt. Arkivet med digitaliserade negativ är dock värdefullt.
Visst kan det kittla lite i ryggraden när jag ser en Rolleiflex, men böket med film och kostnaden avskräcker)
Om jag jämför de makrobilder som jag tog med analog utrustning, med de bilder jag nu tar med en högupplöst sensor, så är det en giganstisk skillnad.
Nästan en annan värld.
Och så kan jag slösa obehindrat med bilder. Och få reultatet direkt, till låg kostnad och utan större arbetsinsats.
AI-bilder kan inte få mig att överge det digitala. Även om tycker jag sällsynt illa om att det här med att AI-hittepåbilder sprider sig så mycket.

Den helt analoga processen ger vackra, unika bilder för de som behärskar den.
AI är en annan process, ett verktyg, som också ger helt unika bilder.

De flesta som pratar om AI har bara lekt lite i någon bildgenerator eller tröttnat på AI-slop i sina flöden. Väldigt få har utforskat AI som ett verktyg för att skapa unik konst, ännu färre har använt eget ursprungsmaterial för att träna upp en AI-modell för att skapa egna personliga illustrationer. En anledning till detta är att det är en väldigt tidskrävande process som kräver mycket hantverkskunnande för att slutresultatet ska bli bra.

AI är en annan process, ett verktyg, som också ger helt unika bilder.

En anledning till detta är att det är en väldigt tidskrävande process som kräver mycket hantverkskunnande för att slutresultatet ska bli bra.
Jag är lite skeptisk till detta påstående. Kanske felaktigt och av okunnighet. Jag måste därför fråga vad detta "hantverkskunnande" består av lite mer konkret.

//F

Nej! Apollo 8 astronauterna fotade aldrig månens baksida för dom var aldrig där Jag syftar på bilder från månens baksida som togs av obemannade farkoster. Du missar dels det, dels att bilder från tidigare mänskliga månbesök var unika men fantasilösa och teknokratiska.
Den fotoutrustning Artemis hade med sig är dagens "top of the line" som rent tekniskt är totalt överlägsen gamla Hasselblad. Du verkar se bilder som teknokrati, men jag ser till komposition, känsla och budskap.
(Kanske var det senaste Hasselbladutrustningen de använde nu. Dels har jag ingen aning, dels kvittar det vilket märke maskinen har. Det är människan som styr maskinen som avgör bildens värde.)
Sånt här är alltid intressant.
PerK: Var det bara av misstag du råkade skriva att astronauterna på Apollo 8 aldrig såg månens baksida - eller är det din uppfattning att de aldrig var där?

(Jag var bara ett barn på julafton -68 men från min mer medvetna "unga vuxna" tid minns jag rätt tydligt bilden Earthrise. Det bevisar naturligtvis ingenting och jag tänker inte diskutera alternativa sanningar eller konspirationsteorier.)

Nej! Apollo 8 astronauterna fotade aldrig månens baksida för dom var aldrig där
Apollo 8 gick tio varv i omloppsbana runt månen. Sålunda hade besättningen utsikt över månens baksida tio gånger.
Jag syftar på bilder från månens baksida som togs av obemannade farkoster.
Det var flera år tidigare.
Du missar dels det, dels att bilder från tidigare mänskliga månbesök var unika men fantasilösa och teknokratiska.
Teknokratiska? Med teknokrati menas styrelseskick där människor med goda kunskaper i ett ämne styr samhället. Apollomånfärderna handlade inte om styrelseskick utan om att upptäcka något nytt.
Den fotoutrustning Artemis hade med sig är dagens "top of the line" som rent tekniskt är totalt överlägsen gamla Hasselblad.
Det är ett lite överdrivet omdöme. Ett 6x6 cm diapositiv (eller negativ) är fortfarande riktigt bra. Dagens digitala mellanformat är nog bättre på flera vis, men de är oftast mindre.
Du verkar se bilder som teknokrati, men jag ser till komposition, känsla och budskap.
Bilden Earthrise, tagen av Bill Anders ombord på Apollo 8 är en mycket bra bild. Titta på den!
(Kanske var det senaste Hasselbladutrustningen de använde nu. Dels har jag ingen aning, dels kvittar det vilket märke maskinen har. Det är människan som styr maskinen som avgör bildens värde.)
Ja, så hur överlägsen dagens kamerautrustning är gårdagens spelar väl inte så stor roll?

Jag är lite skeptisk till detta påstående. Kanske felaktigt och av okunnighet. Jag måste därför fråga vad detta "hantverkskunnande" består av lite mer konkret.

//F

Jag sysslar inte alls med att generera bilder med promptning men däremot har jag jobbat rätt mycket och rätt hårt för att få AI att tolka mina bilder och skapa bildbeskrivningar och de sökord jag vill ha. Styr man inte det blir det inte alls som man vill ha det. Det är dessutom så att olika AI-modeller har egna egenheter och därför måste denna prompning även i viss mån anpassas till de olika egenskaperna de olika modellerna har.

Dels handlar det dessutom att förhindra att AI skriver sånt som INTE finns i bilderna och om hur texterna formateras.

Man måste också ta höjd för hur olika typer av motiv hanteras av de olika modellerna.

Först nedan så ser ni hur dessa promptar ser ut och sedan följer 2 exempel på AI-genererade texter med olika motiv.

Jag kan faktiskt tänka mig att det är ännu mer komplicerat att få det som, man vill i detalj om man vill styra hur generativ AI skapar en bild. Det många fotografer verkar ha svårt att ta till sig att deras yrke till stor del nu kommer ersättas av helt nya yrkesgrupper som nu kan ta fram bilder och illustrationer med hjälp av förlagor (som kan vara fotografier) ofta på en bråkdel av den tid det tar för hela den process det idag kan ta en beställare och en eller flera fotografer att leverera.

Nu ersätts många av fotograferna på samma sätt som fotograferna ersatte målare och xylografer i slutet på 1800-talet som tidigare illustrerade exv. tidningar m.m. Då förfasade sig säkert xylograferna innan de snabbt blev utkonkurrerade av fotograferna som då var en ny yrkesgrupp på marknaden.

I mitt IMatch DAM så finns fyra olika promptar varav tre är relativt statiska:

Descriptions

Keywords

Landmarks

Dessutom finns en Ad-Hoc-prompt som man hanterar det som är speciellt för ett särskilt urval av bilder. I mitt fall få brukar jag alltid lägga en obligatorisk första rad med platsinfo och när en bild är tagen:

Nedan kan du se hur mycket det faktiskt står i dessa:

Descriptions:

[[-c-]]

General instruction:
Always priority for geografic data in the first line and than add a space, the year the picture is taken and peoples names.
{File.Persons.Label.Confirmed|hasvalue:These persons are shown in this image: {File.Persons.Label.Confirmed}.}

Always translate and write texts on signs into English.
Describe picture in a factual, rich, casual and vivid style.
Use simple English, common words, factual language, and simple sentences.
Avoid describing anything not directly observable in the image.
Always write the Description in 3 paragraphs.

Return the names of known landmarks, historic buildings and tourist spots in this image and describe them {File.MD.description}

If it is a building identify it and where it is situated, when it was built and by which architecture.
What was it originally used for.

Separate paragraphs with a blank line (i.e., exactly two line breaks between paragraphs).
Do not use bullet lists.

Animal section:
If animals in picture , always provide a deep and factual zoological professional description of the animals appearance, habitat, diet, behaviors, and any unique characteristics.
Consider adding notable facts or interesting trivia about this species.
Also describe their most common distribution areas and whether, for example, there are different variants of the specie and their possible peculiarities.
It is mandatory to write in which areas of the world they most likely are to be found?
Always add space before

If there is an animal, flower or plant in the image, write the animal’s, flower's or plant's common name, family name, and scientific (Latin) name in the format below and always as the last three lines of text – after the space:

Common name: [Species common name]
Family: [Family name]
Scientific name: [Latin name]

Else never write anything you don´t see in the picture. Return nothing.
Don´t write any + signs

End with:
Line feed - space plus

Only write Architecture Type if there is Architecture present in the motif else don´t write anything

Architecture type or style: [Architecture type or style]

Keywords:

[[-c-]]

Never ever write hieracic Keywords with pipe characters like in Flowers|Grass

Maximum seven Keywords and never in plural form

Use simple English, common words, factual language.
Preferably just one ord in each keyword.
Never write name of places, country or year in keywords
No words with only capital letters

If there is an animal, flower or plant in the image, write the animal’s, flower's or plant's "Common name" in the Keywords
If there is an animal keywords with two words are allowed
If more than one specie write for all species in picture

If it is a Mammal write Animal and Mammal
If it is a Bird write Animal and Bird
If it is a Reptile write Animal and Reptile
If it is a Fish write Animal and Fish
If it is an Insect write Animal and Insect
If it is a Flower write Flower
If it is a Tree write Tree
If it is a Plant write Plant
If it is a Fruit write Fruit

If it is a Vehicle write type of Vehicle

Else never write anything. Return nothing.

Landmarks:

[[-c-]]

Identify the exact name of the landmark,
monument, or architectural structure in the image.
Include who is the architect
Include the specific city and country.
If a specific part of a building is shown (e.g., 'Nativity Façade'), include that detail.
Respond with the name and location, for example: 'Sagrada Família, Barcelona, Spain'.

Perform a deep visual analysis of the architectural elements present.
Identify specific patterns, ornaments, or structural features unique to famous global landmarks.
Based on these visual cues, provide your most accurate identification of the site and justify your reasoning by mentioning the specific stylistic markers you detected
If you also have possibility to describe importat pieces of the interior it is appreciated.

If you cannot detect any landmarks or tourist spots:
Never write "No specific landmark can be identified"
Just abort

Exempel 1 Ad Hoc-prompt Arkitekturbild

no reasoning
no speculation
Translate text and signs to English

Mandatory text only to write on the first line of Descriptions: Paris France 2017 -

1775947932538.png

AI-Genererad text:

Paris France 2017 - Cour d’Honneur of the Palais de Justice, Paris, France.

This is the grand Cour d’Honneur of the Palais de Justice on the Île de la Cité in Paris. The complex is a monumental example of French classical and Beaux-Arts architecture, blending symmetry, grand columns, and rich ornamental details. The central pavilion with its large dome and pedimented section reflects the formal, ceremonial style typical of Parisian state buildings.

The façade features tall Corinthian columns, evenly spaced window bays, and a slate mansard roof with dormers, all hallmarks of the Beaux-Arts tradition. The ornate wrought-iron gate, adorned with gold scrolling and a gilded crest, adds a sense of grandeur and authority. The courtyard’s open square and axial layout emphasize the building’s role as a historic justice complex, housing major courts for centuries.

The Palais de Justice was originally part of the medieval royal palace and later expanded to serve as the seat of France’s judicial system. Designed by architects like Louis Lenormand and Joseph-Louis Duc, it embodies the 19th-century revival of classical forms, prioritizing grand civic composition and rich decorative elements. The site remains a key landmark in Paris, symbolizing the intersection of history, law, and architecture.

Common name: French classical and Beaux-Arts
Architecture type or style: French classical and Beaux-Arts

This is the grand Cour d’Honneur of the Palais de Justice on the Île de la Cité in Paris. The complex is a monumental example of French classical and Beaux-Arts architecture, blending symmetry, grand columns, and rich ornamental details. The central pavilion with its large dome and pedimented section reflects the formal, ceremonial style typical of Parisian state buildings.

The façade features tall Corinthian columns, evenly spaced window bays, and a slate mansard roof with dormers, all hallmarks of the Beaux-Arts tradition. The ornate wrought-iron gate, adorned with gold scrolling and a gilded crest, adds a sense of grandeur and authority. The courtyard’s open square and axial layout emphasize the building’s role as a historic justice complex, housing major courts for centuries.

The Palais de Justice was originally part of the medieval royal palace and later expanded to serve as the seat of France’s judicial system. Designed by architects like Louis Lenormand and Joseph-Louis Duc, it embodies the 19th-century revival of classical forms, prioritizing grand civic composition and rich decorative elements. The site remains a key landmark in Paris, symbolizing the intersection of history, law, and architecture.

Common name: French classical and Beaux-Arts
Architecture type or style: French classical and Beaux-Arts

Bilagor

• 1775946408181.png
    1775946408181.png
    4.4 MB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Exempel 2 Ad Hoc-prompt Djurbild

no reasoning
no speculation
Translate text and signs to English

Mandatory text only to write on the first line of Descriptions: Serengeti Tanzania 2012 - Buffalo Veawer

1775947683011.png

AI-Genererad text:

Serengeti Tanzania 2012 - Buffalo Veawer

A close-up view captures a white-headed buffalo weaver perched against a soft, blurred green background. The bird's most striking feature is its pale, fluffy head, contrasted by a dark patch around the eye. Its stout, pale bill and dark wings, accented by a clean white band, add to its unique appearance.

White-headed buffalo weavers are social birds that inhabit open savanna and woodland edges. They primarily feed on insects and small invertebrates, supplementing their diet with seeds and plant material. Often found foraging on the ground, they are known for building large, messy stick nests in trees and shrubs.

These birds are common across parts of eastern Africa, particularly in savanna regions. Their distinctive nests and social behavior make them a fascinating sight for bird enthusiasts.

Common name: White-headed buffalo weaver
Family: Ploceidae
Scientific name: Dinemellia dinemelli

OBS! Detta exempel tog jag för att visa när det INTE går som det ska med AI. I detta fall så tog AI fel på fågel men det ser ni att jag enkelt kunnat styra upp genom att i Ad-Hoc-prompten bara lägga till namnet på fågeln

Det är med promptning som med all data - Skit in Skit ut - gäller även där. Så ibland kan det krävas mycket jobb för att få prompningen att generera text som blir bra både till innehåll och textformatering Även formaterringen är viktig för annars blir texten onödigt svårläst.

Men lyckas man med promptningen kan man spara otroligt mycket tid.

I Imatch så är det även så att av sökorden skapas så kallade Categories och de används sedan när man arbetar med bilderna för att filtrera och det är en otroligt effektiv funktion om man vill söka efter bilder "utan att söka" på traditionellt vis.

1775948536177.png

Här har jag klickat på en Category (Fishing) som och direkt visas nästan 500 bilder som visar bilder med fiskemotiv.

AI kan skapa otroligt mycket skräp om det inte styrs - inte minst Keywords - men man kan tvinga AI att bara skriva de sökord som matchar de som finns i en fördefinierad lista (Thesaurus) - s.k. controlled vocabulary och de löser dessa problem galant. Det gäller både hierarkiska sökord och "platta" utan hierarkier. Det är även enkelt att begränsa antalet så det blir hanterbart.

Senast ändrad:
Jag sysslar inte alls med att generera bilder med promptning men däremot har jag jobbat rätt mycket och rätt hårt för att få AI att tolka mina bilder och skapa bildbeskrivningar och de sökord jag vill ha. Styr man inte det blir det inte alls som man vill ha det.
Ibland, kanske. Ibland, kanske inte.

För cirka sex år sen var jag ute i skogen med min fru och våra hundar.Jag tog en bild med min telefon och "molnet" som telefonen var anslutet till (minns inte vad det hette) satte, utan styrning, etiketter på bilden som beskrev ganska bra vad bilden föreställde, som exempelvis hiking, boots och dogs. Dogs? Jag såg bara en av hundarna på bilden, men vid närmare skärskådande kunde jag se att ytterligare ett par hundöron stack upp bakom den uppenbara hunden (eller om det var bakom en sten). Det var verkligen inte lätt att upptäcka dem.

Det här var alltså sex år sen, och jag tvivlar på att bildigenkännings-AI har blivit sämre sen dess.

Apollo 8 gick tio varv i omloppsbana runt månen. Sålunda hade besättningen utsikt över månens baksida tio gånger.

Det var flera år tidigare.

Teknokratiska? Med teknokrati menas styrelseskick där människor med goda kunskaper i ett ämne styr samhället. Apollomånfärderna handlade inte om styrelseskick utan om att upptäcka något nytt.

Det är ett lite överdrivet omdöme. Ett 6x6 cm diapositiv (eller negativ) är fortfarande riktigt bra. Dagens digitala mellanformat är nog bättre på flera vis, men de är oftast mindre.

Bilden Earthrise, tagen av Bill Anders ombord på Apollo 8 är en mycket bra bild. Titta på den!

Ja, så hur överlägsen dagens kamerautrustning är gårdagens spelar väl inte så stor roll?
Senaste resan lär vara den längsta ut i rymden som gjorts som jag uppfattar har dom passerat baksidan liksom totalt med 40 minuter radiotystnad, Apollo 8 hade utsikt över baksidan men åkte inte lika långt vilket jag tolkar som att senaste manskapet kunde fota hela baksidan inte snegla på början av baksidan.

Kostnaden för analogt springer iväg. Även om man framkallar svartvitt själv så krävs det en del investeringar att komma igång. Film och kemi kostar en hel del.
( Jag har haft några återfall till analogt med bra kamera och framkallat svartvitt. Nu har jag lagt ned det definitivt, vilket känns rätt. Arkivet med digitaliserade negativ är dock värdefullt.
Visst kan det kittla lite i ryggraden när jag ser en Rolleiflex, men böket med film och kostnaden avskräcker)
Jag laddade leican precis med en Velvia med vetskapen att knappast någon framkallar E6 i Sverige längre (tips?). Såg att diafilm kostar en förmögenhet idag.
Jag köpte kemikalier för sv/v för ett par år sedan och hann bara framkalla ett par tre rullar innan bäst före passerat på framkallaren Nu har framkallning blivit ännu dyrare och mer sällsynt.
Jag lämnar in sporadiskt tagna rullar för framkallning, vilket troligen blir billigare trots allt.

Jag laddade leican precis med en Velvia med vetskapen att knappast någon framkallar E6 i Sverige längre (tips?). Såg att diafilm kostar en förmögenhet idag.
Jag köpte kemikalier för sv/v för ett par år sedan och hann bara framkalla ett par tre rullar innan bäst före passerat på framkallaren Nu har framkallning blivit ännu dyrare och mer sällsynt.
Jag lämnar in sporadiskt tagna rullar för framkallning, vilket troligen blir billigare trots allt.
Det gör ju att gamla fina analoga kameror tenderar att bli stående overksamma på hyllan.
Jag saknar ibland det speciella intrycket eller utseendet som analogt svartvitt foto ger. Några stora utskrifter på fint papper har jag och de tillhör definitivt gruppen favoritbilder.
Än så länge har jag inte börjat använda AI så att man kan simulera sina digitala bilder för att de ska likna analoga bilder t.ex "typ Ilford HP5"
Trenden hos nya kameror har ju blivit att man lägger in LUTs i kameran och plockar ut en färdig jpg direkt, "utan att passera Gå". Det kan ju vara värdefullt, kanske mest för filmare.

Det gör ju att gamla fina analoga kameror tenderar att bli stående overksamma på hyllan.
Jag saknar ibland det speciella intrycket eller utseendet som analogt svartvitt foto ger. Några stora utskrifter på fint papper har jag och de tillhör definitivt gruppen favoritbilder.
Än så länge har jag inte börjat använda AI så att man kan simulera sina digitala bilder för att de ska likna analoga bilder t.ex "typ Ilford HP5"
Trenden hos nya kameror har ju blivit att man lägger in LUTs i kameran och plockar ut en färdig jpg direkt, "utan att passera Gå". Det kan ju vara värdefullt, kanske mest för filmare.

Det behöver inte bli dyrt. En rulle svartvit film går att få tag på för 60-70kr. Vill man framkalla själv kostar 5l D76 ungefär 150kr och 5l fix 130kr. Det räcker till ungefär 50 rullar (enligt spec, sannolikt mer om man inte är så strikt) så en framkallad rulle kostar 65-75kr. Mycket dyrare än att fota på SD-kort per bild men historiskt sett tror jag inte att det blir så mycket dyrare. Bulkladdar man själv går det dessutom att få ner priset till ungefär 40kr/rulle för 36 exponeringar. Vill man så går det, men det går kanske lite mindre lätt än för 30 år sedan :)

//F
Om man vill träna upp en AI-modell så kan man inte bara stoppa in en hög med foton i den och tro att det blir bra.
Man behöver tänka ut vad vill man lära den, man behöver välja ut en lagom mängd bilder för inlärningen, bilderna behöver även vara relevanta och hänga ihop för att det ska bli bra. Det är lämpligt att photoshoppa bilderna så att de representerar och skildrar det man vill lära in (typiskt är att ta bort bakgrunden om det nu tex är en människa som ska läras in, eller maskera människorna om det tex är en miljö som är viktigt). Efter att man har fått fram materialet så gäller det att programmera AI-träningen på korrekt sätt. Det kan ibland krävas många försök innan man får fram en användbar AI-modell, räkna med att varje träning tar 2-6 timmar med ett lagom biffigt grafikkort.
När man väl har gjort allt ovanstående, då kan man istället börja lägga ner tid på att skapa själva AI-bilderna. Belöningen är att man då har en AI-modell som man lärt upp med unikt innehåll, som då kan skapa konst efter kreatörens egna idéer och visioner.

Ibland, kanske. Ibland, kanske inte.

För cirka sex år sen var jag ute i skogen med min fru och våra hundar.Jag tog en bild med min telefon och "molnet" som telefonen var anslutet till (minns inte vad det hette) satte, utan styrning, etiketter på bilden som beskrev ganska bra vad bilden föreställde, som exempelvis hiking, boots och dogs. Dogs? Jag såg bara en av hundarna på bilden, men vid närmare skärskådande kunde jag se att ytterligare ett par hundöron stack upp bakom den uppenbara hunden (eller om det var bakom en sten). Det var verkligen inte lätt att upptäcka dem.

Det här var alltså sex år sen, och jag tvivlar på att bildigenkännings-AI har blivit sämre sen dess.

Det beror ju på den applikation man kör och och den AI-modell man använder och inte alltid på "bildigenkänningstekniken" som sådan. Om jag exv. skickar in en bild i Google.com AI så kan den ge väldigt imponerande resultat utan några större ansträngningar från min sida än att skicka in bilden. Det finns inga som kan tävla med Google kring Landmarks. Open AI exv. är märkbart sämre på det och franska Mistral ASI är ännu sämre ändå.

Så funkar det inte riktigt i iMatch. De resultat och den formatering mina texter får är i väldigt hög grad upp till ordvalen i min promptning. Det är rätt mycket finlir där. Det handlar alltså inte bara om en bildbeskrivning i allmänna ordalag.

1776038535558.png

Nedanstående feta text är helt skapad bara utifrån bilden i Google.com AI:

I iMatch så bestämmer man själv om hela texten ska AI-genereras eller om man själv vill styra det. Oftast vill man ju göra hybridtexter då AI inte alltid förstår sdammanhangen. Därför blir det ofta bäst om man själv bidrar med detta.

Det gör man enklast genom att lägga till en rad som:

Mandatory text only to write on the first line of Descriptions:
(Där adderar jag den text jag själv vill ha som "ingress" - ofta bara plats och årtal och ev. det man vill få AI att spåra.

A boat roundtrip Rindö - Stockholm Sweden 2026​

Stömkajen Stockholm Sweden 2026 - "Storskär" (Big Skerrie) is still running regularluy in the commuter traffic in the ice free part of the year, between Stockholm and Grenadjärbryggan at Rindö Vaxholm - It is a historic Swedish steamship with over a century of service in the Stockholm archipelago.

Key Historical Milestones
Construction (1908): Built at the Lindholmen shipyard in Gothenburg, Sweden.

Original Identity: It was delivered to Strängnäs Nya Rederi AB and originally operated under the name Strängnäs Express. It also operated under the name Stockholm early in its history.
Acquisition by Waxholmsbolaget (1940): The ship was renamed Storskär in 1940 after joining the Waxholmsbolaget fleet.
Modern Service: Considered a flagship of the Waxholmsbolaget fleet, it remains one of the few authentic coal-fired steamships still in regular passenger service.

Technical Specifications
Engine: Powered by a yard-built steam engine producing approximately 659 hp.

Capacity: Designed to carry up to 320 passengers.
Dimensions: It measures roughly 36.98 meters in length and 6.99 meters in width.
The ship is a central part of Stockholm's maritime heritage and is a frequent participant in annual events like "Skärgårdsbåtens dag" (Archipelago Boat Day).

Senaste resan lär vara den längsta ut i rymden som gjorts som jag uppfattar har dom passerat baksidan liksom totalt med 40 minuter radiotystnad, Apollo 8 hade utsikt över baksidan men åkte inte lika långt vilket jag tolkar som att senaste manskapet kunde fota hela baksidan inte snegla på början av baksidan.
Ja, Artemis II gjorde en sväng runt månen men gick inte in i omloppsbana. Man behövde inte använda någon raketmotor för att göra den manövern och få fart hem till jorden igen, medan Apollo 8 (och de övriga Apollofärderna som gick till månen) bromsade in till en omloppsbana runt månen. Newtons lagar ger då att den väg Artemis II valde gör en längre sväng ut i rymden bakom månen.

Apollo 8 var tillräckligt långt ut från månen i omloppsbana för att kunna se större delen av baksidan, en gång per varv i banan.

Förr såg jag ingen större vits med Keywords ute på nätet eftersom de ofta är allmänna ord som drunknar i "bruset". Det är dock en sanning med modifikation - så jag har ändrat mig lite där efter att ha satt upp en testmiljö med ImageDesk (som ju är ett webb-system bildbyråer och fotografer som vill sälja bilder använder).

Denna site är alltså en demo för hur Ett Öppet Officiellt Bildbibliotek skulle kunna se ut framöver i min kommun som alltså saknar ett sådant för kommunens kulturarv. Tanken är att det ska fördjupa kommuninvånarnas historiska kunskaper, göra dessa bilder tillgängliga för kommunen, lokalt närings- och kulturliv, skola och alla 100 000-tals turister som kommer varje år. Tanken är också att göra det enkelt att ladda ned dessa bilder för de som är intresserade av att använda dem och den funktionen är också aktiverad (ni kan läsa hur det funkar på "Startsidan".

Texten är på engelska men om man kör Microsoft Edge som stödjer över 100 språk från Afghansk Pashto till Syd Afrikansk Zulu. Det är bara att högerklicka på texten och "Översätt ...." välja ett annat språk så kan den läsas exv. på indiska språk som Malayalam, Gujarati eller hebreiska eller spanska om nu det passar bättre.

eller klicka på 1776041709153.png

Det tog bara en dag för mig att få en internetadress för hemsidan och ett par dagars konfiguration så var det ni kan se via länkarna klart och det kostade ca 100 kronor. Vill man ha plats för ca 20 000 bilder så kostar det ca 1600 / månad. Systemet funkar finfint även med mobil. Skanna bara koden. Konfigurationen är så pass enkel att man klarar detta utan specifik utbildning.

1776041465002.png
På "Startpage" kan ni lästa om projektet

Detta tycker jag är smått fantastiskt om jag jämför hur det var när jag behövde skaffa konfigurera och installera de tre servrar jag behövde för Stockholms Digitala Stadsmuseums testsystem. Stockholms byråkrati med sju olika hierarkiska nivåer plus Volvo IT tog över 7 månader att brotta ner så jag fick installera dessa som jag behövde. Så den tekniska utvecklingen har varit smått fantastisk. Digitala Stadsmuset kostade ca 2 miljoner innan det var klart och en stor del av kostnaderna var drift- och lagringskostnader som man fortfarande sitter fast i.

Bilderna överförs f.ö. enkelt med klassisk FTP-teknik och publiceras sedan i ImageDesk.

En stor fördel är att ImageDesk läser och använder IPTC/XMP-metadata direkt från bilderna. Kolla gärna själva och testa gärna fritextsökning och sökordsfiltreringen (Keywords som ni ser om ni klickar på bilderna) samt språkstödet med Microsoft Edge.

Det är ju samma gäng som utvecklat och driver Fotosidan som även driver ImageDesk. Märkligt nog så har jag aldrig tidigare hört om ImageDesk vare sig på Fotosidan eller någon annanstan´s utan det var Martin Agfors som tipsade mig det när jag ringde honom och frågade om han visste något lämpligt system för detta projekt.

Detta är ett helt ideellt projekt som också startades för att få fart på digitaliseringen av det lokala kulturarvet också mot bakgrund av flera stor allvarliga katastrofer på både Historiska och Nordiska Muséerna i Stockholm samt hos Länsmuseet i Gävleborgs Län som alla haft stora vattenskador där stora mängder historiska bilder totalförstörts.

ImageDesk används faktiskt av en del kommuner också just för att publicera gamla historiska bilder.

Senast ändrad:
Ja, Artemis II gjorde en sväng runt månen men gick inte in i omloppsbana. Man behövde inte använda någon raketmotor för att göra den manövern och få fart hem till jorden igen, medan Apollo 8 (och de övriga Apollofärderna som gick till månen) bromsade in till en omloppsbana runt månen. Newtons lagar ger då att den väg Artemis II valde gör en längre sväng ut i rymden bakom månen.

Apollo 8 var tillräckligt långt ut från månen i omloppsbana för att kunna se större delen av baksidan, en gång per varv i banan.
Bra länk, tackar för den. Apollo 8 resan tyckte jag mig att den inte nämdes i samband med Artemis II bedrift som beskrivs som extra imponerande. Spontant så imponerar Apollo 8 resan ännu mer med tanke på att det var 1968. Förstår att mätinsrumenten i dag och kunskapen är betydligt mer avancerade vilket är en naturlig utveckling. Men oj vad man kunde 1968.

Jänkarna har svårt för att smälta att de bara var tvåa ut i rymden. Gagarin är och var den stora pionjären.
Nu försöker man propagera och blåsa upp projektet Artemis II till något mycket större än vad det är. Av prestigeskäl i kampen mot Kinas rymdplaner.
Månladdningen 1969 var av en helt annan kaliber, och oerhört riskfylld.
Man kan ju undra varför över huvud taget.
Bra länk, tackar för den. Apollo 8 resan tyckte jag mig att den inte nämdes i samband med Artemis II bedrift som beskrivs som extra imponerande. Spontant så imponerar Apollo 8 resan ännu mer med tanke på att det var 1968. Förstår att mätinsrumenten i dag och kunskapen är betydligt mer avancerade vilket är en naturlig utveckling. Men oj vad man kunde 1968.

Det mest intressanta med att fotografera är just att fotografera. Och en bra fotografisk bild är till för att uppleva, inte att tro på eller misstro. Mitt sätt att se.

För egen del är jag fullkomligt ointresserad av AI, det är egentligen inget annat än en snabb väg mot stilistiska och "perfekta" bilder, mer än bildupplevelser. De absolut flesta AI-bilder jag tittat på har varit vansinnigt tråkiga och bilderna "dör" efter en första studie. Inga bilder att hänga på väggen för att återuppleva dag efter dag, månad efter månad.

Det som stör mig mest med AI är alla de som tror att AI är vägen mot de stora konstverken - och som fullt ut tror att deras bilder är fantastiska. Utan att kunna erbjuda något speciellt fotografiskt.

Jag är av den övertygelsen att en bilderfaren fotograf sällan ser AI som något intressant att använda sig av. En fågelbild kan exempelvis inte vara skarpare än skarp, men den kan vara så mycket mer - något AI inte kan ge den skapande fotografen.

Den största nackdelen inom fotografin är att vi blir alltmer ointresserade av att studera och uppleva fotografiska bilder. I fotoklubben gapar det med tomma stolar, på Instagram får man kramp i handen av allt skrollande av ointressanta bilder, på Fotosidan blir det allt tystare kring den fotografiska bilden. Om vi fortsätter bli allt mer tekniska i våra diskussioner, så är det orsaken till att AI har blivit något att fascineras eller oroas över.

Hoppas ni förstår vad jag menar och försöker förklara.

29106_2026.jpg

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto